Gå til innhold

Rett på heving av kjøpet?


nKyb

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en 2-3 år gammel laptop PC som har blitt levert inn i service ca 4-5 ganger i løpet av det siste året. Tre av dem tror jeg at det er den samme feilen, men litt usikker. Derfor lager jeg dette emnet for å spørre hva dere synes.

 

Saken gjelder batteri-problemer. Det har vært slik at den har oppført seg rart flere ganger. Her er en liste som har skjedd:

 

  1. Skrur ikke på. Får ikke inn strøm(levert inn sent 2012)
  2. Vil ikke lade, ikke noe galt med adapteren. Kom med ekstra feil, keyboard dekslet var løs.(levert inn tidlig 2013)
  3. CD-driveren leste ikke alle CD, batteriet lader fort ut (10min bare ved å la den stå stille) (levert inn midt 2013)
  4. Lader fortsatt ut fort (levert tidlig høst)

Som dere ser her så har det gått rundt batteriet hele tiden på hver service. Telles dette som samme feil? Har jeg tabbet meg ut ved å tro at det er det?

 

Da på 4. gangen jeg leverte det inn, søkte jeg om heving av kjøpet. Det jeg fikk 2 uker senere var at de hadde ikke søkt det, men de gjorde en goodwill service og byttet batteriet. Jeg klagde på at de ikke hadde rett til det siden vi søkte etter heving av kjøpet. Så tok de og sendte den inn på nytt for ny sjekk med den samme gamle batteriet. Siden da har det gått 3-4 uker ekstra.

 

Hva burde jeg gjøre nå? Jeg kontaktet forbrukerrådet, men de var ikke til mye hjelp angående å analysere situasjonen via telefon.

Endret av nKyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som srbz sier så er ikke batterifeilen nødvendigvis en mangel. Et batteri har to års reklamasjonsrett, men også i løpet av disse to årene må man regne med at batteriet blir tydelig dårligere. At det skjedde plutselig har ikke så mye å si da batterier enten kan bli gradvis dårligere, eller bli raskt dårligere. Uansett, er batteriet over to år, er det irrelevant hvor fort batteriet ble dårlig da det er utenfor reklamasjonstiden.

 

Så lenge det kun er batteriet som lader ut fort denne gangen, så har du ikke noe krav på å få hevet kjøpet. Jeg ser heller ikke de tre tidligere tilfellene som samme feil (hvis vi regner med at dårlig batteri ikke regnes som en mangel) og da vil heller ikke dette i seg selv ha utløst krav om heving. Var jeg deg, ville jeg takket pent for tilbudet om å bytte batteri, da du i utgangspunktet ikke har krav på det.

Lenke til kommentar

Saken er at det skjedde rett etter første service da PC'en ikke ville lade opp. Jeg mener dette er en følgefeil. Det er dette jeg har siktet mot. Etter dette har batteriet ikke samarbeidet.

 

Etter det jeg har lest på hardware.no (publisert 2008), så skal batteriet vare i 2,5 år. Jeg kjøpte den i 2011 april. Så dette har skjedd i underkanten av to år.

 

Men takk for innspill foreløpig. Jeg er litt i tvil her også om jeg har krav på heving.

 

Men har 4 ganger service noe å si om jeg kan kreve heving? Mener å ha hørt det før...

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest på hardware.no (publisert 2008), så skal batteriet vare i 2,5 år. Jeg kjøpte den i 2011 april. Så dette har skjedd i underkanten av to år.

 

Du må lese artikkelen.

 

 

 

Ifølge Forbrukertvistutvalget skal batterier i bærbare maskiner holde minst to og et halvt år, noe som gjør at man har reklamasjonsrett i to år på batteriene.

Her står det at du har reklamasjonsrett i 2 år. Ikke i 2 1/2 år.

 

 

Disse batteriene blir dårligere over tid og har gjerne en kapasitet på 300-600 fulle oppladninger før de er utslitt.

 

Dette stemmer/stemte. Stemte siden Samsung har klart å produsere batteri som tåler mange flere oppladninger enn nevnte 3-600.

 

FTU har i tidligere avgjørelser kommet fram til at batterikapasiteten ikke har noe å si i forhold til at det er en mangel eller ikke. Det de kom fram til var avgjørende var om maskinen gikk på eller ikke. Om den gikk på, og batterikapasiteten var f.eks 5 minutter, så var det ikke en mangel. Var PC'n derimot helt død, så var det en mangel om den var under 2 år.

 

Heving ved 4 gangs service er en bransje-greie. Er ikke noe du som kunde har krav på. Men svært mange butikker/kjeder aksepterer heving ved 4 gangs service. Men det må fortsatt være en kjøpsmangel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her tror jeg du bommer grovt, les pkt. 7 her...

Punk 7 omhandler omlevering. Ikke heving.

 

edit: Selger kan forsøke å reparere en mangel 2 ganger. Men ved forskjellige feil som oppleves så kan selgere reparere produktet flere ganger. Men mange butikker og kjeder velger å la kjøperen heve etter 4 gang forskjellig feil, men dette er ikke noe en har krav på i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

 

Heving ved 4 gangs service er en bransje-greie. Er ikke noe du som kunde har krav på. Men svært mange butikker/kjeder aksepterer heving ved 4 gangs service. Men det må fortsatt være en kjøpsmangel.

Det er forsåvidt sant at 4 gangs service er en bransje-greie, men du må huske på at § 30 annet ledd ikke kan tolkes antitetisk. At selger i et gitt tilfelle ikke har mer enn 2 reparasjonsforsøk betyr ikke at han har et ubegrenset antall reparasjonsforsøk i alle andre tilfeller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har det skjedd noe som jeg fryktet. Nå etter 7 uker har jeg fått svar på at mangelen er avvist. Grunnen vet jeg ikke enda.

 

Allikevel har jeg klaget på forhånd at dette har tatt urimelig langt tid og klager samtidig på det. Problemet er vel at grunnlaget mitt nå er lite da de ikke har funnet noe mangel. Vil jeg da ha rett til å klage på urimelig lang service for noe som er ugyldig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...