Gå til innhold

Hjelp, trenger en god vifte til AMD XP2800+

balle3201

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen peiling på noen bra vifter som kan være kraftig nok til en XP2800+ ? Har bygget en pc for en venn og hadde bestilt en MIST Silent Twin, men den passet ikke på hovedkortet.... :evil:

Måtte ta i bruk en annen vifte (Glacialtech for opp til XP2800+) men idle temp ligger rundt 57 c og på load rundt 62-63 og dette er vel litt vel høyt :(

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her har du 2 gode kjølere i 2 forskjellige prisklasser.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl

Hvordan i alle helv*tter kan du anbefale en vifte som går på 48dB ? du blir jo døv før du har brukt den en måned :-) Kjøp en vifte der hørselsvern ikke er påkrevd

Jeg har den Cooler Master Aero 7 lite, du kan stille hastighet med en bryter, på 2/3 hører jeg ikke forskjell fra de andre viftene, den er mao veldig stillegående.

Temperatur på min xp2500@3200 er 31c idle 37c etter 2 timer spilling, mindre hvis jeg åpner kabinettdøra. syns det er bra, i tillegg er den billig.

Jeg brukte i tillegg den coolermaster kjølepasta'n, vet ikke hvor mye det har å si.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale deg en meget god og stille vifte,sjekk Zalman 7000zu. Som du ser av min signatur har jeg en klokket barton 2800+ med zalman 7000cu kjøler og jeg er skjelden over 5253 grader på cpu. etter ca 3 timer med prime95 torture test er min cpu temp omkring 55 grader,og dette er en kjøler du må anstrenge deg for å høre tilogmed på full fart! (25db) kjøpes på 3DFX Cool.

les! http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet614.htm

Den kjøler`n er helt sjef! :yes:

Lenke til kommentar
Jeg vil også anbefale deg en meget god og stille vifte,sjekk Zalman 7000zu. Som du ser av min signatur har jeg en klokket barton 2800+ med zalman 7000cu kjøler og jeg er skjelden over 5253 grader på cpu. etter ca 3 timer med prime95 torture test er min cpu temp omkring 55 grader,og dette er en kjøler du må anstrenge deg for å høre tilogmed på full fart! (25db) kjøpes på 3DFX Cool.

Ikke overdriv her! Du hører den uten problemer. Men jeg klager jo over papst19db vifter også så det kan ha noe med saken og gjøre. Nekter plent og tro at de er 19db. De blåser jo nesten en sandstorm og bruker deretter. Og ja det er 0.9w bak på viften så jeg har riktig modell.

Men på laveste hastighet er den fin ;) Der jeg kjører den

Lenke til kommentar

Hvordan i alle helv*tter kan du anbefale en vifte som går på 48dB ? du blir jo døv før du har brukt den en måned :-) Kjøp en vifte der hørselsvern ikke er påkrevd

48db er på maks hastighet :roll: Det er hastighetregulator på den skjønner du, slik som på Cooler Master Aero 7 lite.

Lenke til kommentar

Ikke overdriv her! Du hører den uten problemer. Men jeg klager jo over papst19db vifter også så det kan ha noe med saken og gjøre. Nekter plent og tro at de er 19db. De blåser jo nesten en sandstorm og bruker deretter. Og ja det er 0.9w bak på viften så jeg har riktig modell.

Men på laveste hastighet er den fin ;) Der jeg kjører den

Jada sorry! klart du kan høre alle vifter. men totalt sett er det et spørsmål om å ha et vifteoppsett som gjør at man kan kjøre på laveste hast på alt! slik at det ikke blir plagsomt.for meg som kom fra Volcano 11 til zalman så er det ikke en overdrivelse. Men det er klart jeg skulle vel ordlagt meg mer presist at zalman 7000cu er bare en cpu kjøler ikke den endelige løsningen på alle varme og støy problemer. :)

Men du hvor finner jeg disse papst viftene på 19db? driver og skal bytte kabinett nå så jeg prøver og lete opp alt som er stille av vifter, er ikke så veldig lysten på vannkjøling

Lenke til kommentar
Men du hvor finner jeg disse papst viftene på 19db? driver og skal bytte kabinett nå så jeg prøver og lete opp alt som er stille av vifter, er ikke så veldig lysten på vannkjøling

www.microplex.no har dem. Også en på 12dB, som jeg bruker sammen med en Alpha PAL8045 på en XP1800+. Men jeg tror 12dB er en kraftig overdrivelse. Da skulle det jo omtrent være umulig å høre, selv i et helt stille rom, og det er ikke sant. Hvis jeg f.eks. har kassa åpen og napper ut ledningen til den vifta :o så hører jeg forskjell. Nå skal det sies at jeg har nesten ikke noen støyende ting i det hele tatt (bare hd og stillegående psu i tillegg), men poenget mitt er bare at 12dB er tull. Men man får kanskje ikke mer stillegående vifter? :shrug:

Lenke til kommentar

48db er på maks hastighet :roll: Det er hastighetregulator på den skjønner du, slik som på Cooler Master Aero 7 lite.

Riktig Falcon, men denne vifta er ikke noe særlig fordet. Har samme pross, samme vifte. Synes den kjøler for dårlig. Kjører den på ca 3000 rpm i idle, temp ca 48 grader og da bråker den for mye etter min smak. Skrur på fullt ved spilling,4800 rpm, da støyer den, men høytalerene overdøver lyden da...

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke en tyngre kjøler (300gr+++) så vil det være fornuftig å bruke en kjøler som kan festes til de 4 hullene som er på hovedkortet.

Jeg har hørt om flere historier om at festene rundt selve sokkelen har røket og prøver du å starte maskinen i den tilstand så vet du selv resultatet.

Jeg har tidligere hatt en Alpha PAL 8045 som jeg har vært storfornøyd med og derfor anbefaler jeg denne, ser at 3dfxcool.no selger den for kr. 369,- (uten vifte) som er et røverkjøp med tanke på hva den kostet ved introduksjon.

En av de absolutt aller beste kjølerene som er på markedet til en overkommelig pris.

En annen ting å tenke på er at du kan bruke den viften som passer deg med tanke på ytelse/støy.

God combo: ALPHA PAL 8045 med PowerFluid Power-80-1600 9db som gir nok kjøling samtidig som den er nærmest lydløs (9db).

Lenke til kommentar
God combo: ALPHA PAL 8045 med PowerFluid Power-80-1600 9db som gir nok kjøling samtidig som den er nærmest lydløs (9db).

Whoa! :o Har du en link til et sted de selger den vifta, evt. specs? Har du hatt muligheten til å sammenlikne den med pabsts 12dB vifte?

Lenke til kommentar

Whoa! :o Har du en link til et sted de selger den vifta, evt. specs? Har du hatt muligheten til å sammenlikne den med pabsts 12dB vifte?

Papst 12db Vs. PowerFluid 9-12db : http://www.casemoddings.dk/Tests/Blæser/pa...powerfluid.html

Den store forskjellen mellom viftene er at Power-Fluid bruker oljelagere fremfor keramiske glidelagere som Papst bruker og kan sammenlignes med de væskefylte lagerene som brukes i nye stillegående harddisker.

Desverre så er viftene nærmest umulig å få tak i bondelandet norge men i Danmark finnes de på mange webshops, chippen.dk er en av dem.

Lenke til kommentar

Takk for link. Etter å ha lest den testen, kommer jeg ikke til å gå over lik for å få bytta ut 12dB papsten min. :wink: Men det var jo litt morro hvor redde de var for å bruke den til prosessorkjøling. Jeg bruker den på min XP1800+, men jeg tror jeg må finne på noe annet når jeg oppgraderer neste gang... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...