Gå til innhold

Trenger løpesko til vinteren

Anbefalte innlegg

Jeg er da på jakt etter løpesko som egner seg til den kalde delen av året, men jeg sliter med å finne noe fornuftig.

Ønsket mitt er en lett sko med pigger av typen som "trekkes" inn når en treffer hardt underlag som asfalt, men som på mykere underlag vil forbli ute og gi godt grep. Dette finner jeg i flere av Icebugs modeller, og Icebug Anima BUGrip virker som et veldig godt valg. Det er imidlertid en ting som hindrer meg i å falle helt for dem; 8 mm dropp.

Er det noen som har noen andre tips? Jeg er først og fremst interessert i sko en kan prøve i butikk (Bergen), og som ikke koster mye mer enn 1 500 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at alle Icebug sine modeller med metallpigg bruker samme teknologi. Spirit3 olx har 4 mm drop, CERTO og PHYTO2 har 5 mm drop. Alle disse skoene er imidlertid tyngre enn ANIMA2, spesielt de to sistnevnte. Spirit3 olx er laget som en terrensko, så hvis du først og fremst skal løpe på isete vei er dette nok ikke det beste alternativet. Hvis du derimot skal en del ut i terrenget er den suverent best av de nevnte.

8 mm drop er forøvrig ikke spesielt mye, så jeg ville ikke avskrevet skoen bare på grunn av det. Hvis den forøvrig er lett og smidig bør den kunne gi en god løpsfølelse.

Jeg har ikke prøvd noen av de nevnte modellene, men jeg har prøvd Spirit2 olx. Det er en helt ok sko i terrenget, men jeg har VJ bold som førstevalg der. På iset vei løper jeg helst med en eldre icebug-modell som jeg ikke husker hva heter. Av de nevnte skoene ser den ut til å ligne mest på PHYTO2. Grepet er greit, men løpsfølelsen er ikke helt topp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar!

Jeg løper en god del med Adidas Adios 2, og disse har 9 mm dropp. Det fungerer fint, men jeg merker samtidig at steget mitt blir veldig feil de første turene etter jeg har brukt Vibram Fivefingers.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor terreng/vintersko trenger noe særlig dropp i det hele tatt. Mulig jeg har misforstått noe, men jeg har bedre balanse om helen holder seg lengst mulig unna underlaget.

Når det kommer til underlaget disse nye skoene vil bli brukt på så er det nok stort sett en kombinasjon av is, hardpakket snø og myk, gjørmete grusvei. En vil nok alltid også finne hardere partier på en løpetur, og derfor er jeg interessert i Icebug sitt piggsystem.

Jeg må nok uansett prøve skoene før kjøp, men takk igjen for fine tips.

Lenke til kommentar

Terrengsko trenger generelt mindre dropp enn andre sko, men hvis man ikke er vant til å løpe med lavdroppsko er det ganske tøft for både leggmuskler og akillessener å plutselig løpe med lavdroppsko. Derfor er det et marked for terrengsko med vesentlig dropp. Er du derimot vant til å løpe med lavdroppsko bør egentlig terrengskoene være omtrent så lave som mulig for å gi best mulig stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...