Gå til innhold

Backup av HDD - hvordan?

Blib

Anbefalte innlegg

Jalla!

Jeg har nå slitt *skikkelig* med formatering og reinstallering og problemer med Windows, og er lei dette tullet med å installere alt sammen på nytt igjen for hver gang, lete frem filer og generelt sett ha problemer. Så jeg tenkte jeg skulle nå ta en skikkelig backup av Windows-partisjonen min slik at neste gang jeg har et problem kan jeg bare "resette" PCen til nøyaktig slik den er nå.

Men, det finnes tonnevis med måter og programmer en kan få løst problemet på, og jeg er ute etter en mulighet som er:

- Effektiv

- Rask

- Ikke tar 15GB diskplass++

- Helst kan brennes ut på CD(er)

- Enkel å resette til

Jeg har egentlig ingen anelse på hvordan dette funker, men hvis det var mulig å bare, tja, restarte PCen med min "backup"-CD i også gjorde Windows resten, hadde det vært fint. Eller med en diskett, hvor jeg da pekte til en fil på HDDen min som var backupen, så ville de restore PCen på den måten. Eller går ikke det? Hvordan gjøres det da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i Ghost, er det sånn at Imagene blir komprimert da? jeg ville anbefalt deg på det varmeste å bruke Drive Image, raskt, sikkert å veldig enkelt. jeg har brukt Drive Image i en god stund nå både på min laptopp og hovedpc`en min, funker like fint hver gang. seff den koster også litt penger som nesten alt annet. selv har jeg ikke skjønt så mye av Norton Ghost enda. så jeg holder meg til Drive Image jeg.

Lenke til kommentar

kjøper du ghost følger det med videoguider, da er det vel ikke så vanskelig lenger?, programmet er sånn ellers vveldig enkelt å bruke, eneste er når du bruker det over nettverk, da må du flytte filen med ip adressene over på disk 2.

Er iallefall min opplevelse av programmet :roll:

Lenke til kommentar

Hårek: jeg bruker Drive Image 2002, den er fantastisk rå. brukte den nå nettopp både til XP og W2K, har aldri fått feil jeg bortsett fra en liten en i går, men da var det min feil, ikke Drive Image. nå er alt mye bedre enn det var før, har vel rundt 8 Image nå som ligger på maskina min tenker jeg. alle laget med Drive Image. dessutten kan man bruke Drive Image i Windows, det er ikke dos bassert, men det har jeg hørt at Norton Ghost er, eller man kan vel bruke det i Windows også. en av de tingene som jeg synes er bra med Drive Image er at man kan brenne ut imagene rett fra programmet, uten å gå igjennom Nero eller et annet brenner progs først. dette synes jeg er topp.

Lenke til kommentar
Satt og leste dette og så samtidig i signaturen din...der står det følgende:  

- Har du søkt etter det først?

-

Uff ja, jeg er et dårlig eksempel er jeg ikke? ;)

Men etter jeg har lagd en kopi med Ghost, hvor enkelt er det da å resette PCen til den "versjonen", hvis PCen ikke starter opp, og hvis jeg er inne i Windows på en eller annen måte... Og hvor store blir filene? Like store som det jeg tar backup av?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg brukt Ghost på år og dag, men mener at det fungerte slik at man tar et byte for byte image av hele disken / partisjonen sin. Dette komprimeres ned og kan brennes ut på cd.

Man lager så en bootdisk som booter maskinen din, henter ut de komprimerte filene...hepp..your ready to go again :)

- Ralek -

Lenke til kommentar

Ved bruk av Drive Image får du automatisk spørsmål om du vil dele opp imaget i et antall MB du bestemmer. Sier du at den skal dele opp i 700mb kan du brenne ut alt på cd-plater.

Den dagen maskina di kræsjer så putter du inn Drive Image CD'n og booter på den. Der velger du backup restore og Drive Image legger dette over på harddisken din igjen. Når den er ferdig booter du opp og alt er som før.

Veldig enkelt og greit. PowerQuest kan dette med å lage god software.

Partition Magic er også et herlig program fra dem.

I tillegg kan du velge disk-to-disk i Drive Image. Kjempekjekk å bruke hvis du vil flytte over alt fra en disk til en annen.

Drive Image er 50/50 Dos/Windows basert. Du kan gjøre det meste i Windows også booter den opp igjen i Dos og gjør det du har bedt om å gjøre. Dos-grensesnittet er også veldig enkelt, nesten som å bruke Windows.

Norton Ghost har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...