Gå til innhold

Hunger Games - Ulik vår verden?

Anbefalte innlegg

Jeg så Hunger Games: Catching Fire istad, og det fikk meg til å tenke parallellt med vår egen verden. For hvor store er egentlig forskjellene?
Når mange snakker om filmene, så sier mange at de er så grusomme og tenk om slik hadde skjedd. Men er det ikke sånn vi lever idag?
I Hunger Games skjer alt det grusomme i ett land, mens omtrent det samme skjer på en større skala i virkeligheten. Når karakterene i filmen blir forgremmet over at de i Capitol kaster opp maten for å få plass til mer, imens folkene i District 12 sulter. Er ikke akkurat det samme som skjer i verden - mellom nord og sør? Jeg tok i høst et emne på universitetet om forholdet mellom nord og sør, der jeg ble fortalt at 13 000 barn dør HVER DAG av sult eller sultrelaterte sykdommer. Så mens vi grøsser over slikt i en film, hvordan kan vi da la dette foregå i vår egen verden? Vi har overproduksjon av matvarer der 30% blir kastet, HVORFOR er det da så mange som dør av sult?
I tillegg grøsser alle over at i Hunger Games så sender de barn og ungdom ut i dødsleker der de skal drepe hverandre. Er ikke dette omtrent det samme som skjer i mange borgerkriger i verden idag, der antallet av barnesoldater er skremmende?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tematikken i begge filmer/bøker har eksistert i lang tid -- les blant annet 1984 og myten om Minotauros -- så nei, Battle Royale er ikke originalen.

Av versjonene jeg har lest av Minotaur myten, ser det ut som noe helt annet enn hva Battle Royale og Hunger Games bruker som hovedtema. Ser ikke helt hvordan Orwells 1984 har noen sammenheng.

Lenke til kommentar

The Greek myth of Theseus served as a major basis for the story, with Collins describing Katniss as a futuristic Theseus, and Roman gladiatorial games provided the framework. [...] Library journal Voice of Youth Advocates names the major themes of The Hunger Games as "government control, 'big brother', and personal independence."

Endret av Tony Chu
Lenke til kommentar

The Greek myth of Theseus served as a major basis for the story, with Collins describing Katniss as a futuristic Theseus, and Roman gladiatorial games provided the framework. [...] Library journal Voice of Youth Advocates names the major themes of The Hunger Games as "government control, 'big brother', and personal independence."

Personlig vil jeg si den tilknytningen er vesentlig mer vag enn tematikk-sammenhengen i Hunger games og battle royale.

AtW

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at The Hunger Games ikke nødvendigvis (et ord jeg burde brukt i min første post i denne tråden) bygger på Battle Royale, selv om de tilsynelatende fremstår som veldig like. En mulig forklaring på dette kan være lignende tematisk inspirasjon. Jeg mener, kort og godt, at påstanden om Battle Royal som den "originale" The Hunger Games er en spektulativ antagelse.

Lenke til kommentar

Brukte nesten en hel side på å spore av og flisespikke over definisjoner og hvem som kan mest om andre semi-relaterte ting.

Dere begynner å miste grepet, folkens!

Tilbake til TS sitt tema:

Jo, det minner en god del på hva som skjer i vår egen verden, og dette er veldig bevisst av forfatteren, vil jeg tro. Slik jeg forstod film nummer en, i tillegg til å være en underholdningspakke for ungdommer, så handler det om å gjøre oppgjør mot systemet og urettferdighetene systemet medfører. Den tydeliggjør urettferdigheten på en slik måte at alle kan være enige om at det er urettferdig. Samtidig skjer det i vår egen, virkelige verden.

TS du treffer ganske bra, og har forstått hva forfatteren vil si, mens du samtidig er en god konsument og deltar i overforbruket ved å se en påkostet film laget av tvilsom bransje..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mens du sitter i stolen din og klør deg i huet over hvorfor folk "flisespikker" over definisjoner av innlegg, kan ikke du da også samtidig lese innleggene nøye?

herzeleid, den 28 Nov 2013 - 11:50, sa:snapback.png

Det som fascinerer meg er alle de som engasjerer seg såpass at det legger mye tid og arbeid i å fortelle andre hvor grusomt dette er, men samtidig lever temmelig fett selv(ikke nødvendigvis trådstarter).

Dette har så og si ALT med TS sitt innlegg å gjøre. Ett mer eller mindre direkte "svar", som blir spyttet ut men ikke per definisjon grunnet med meninger og bakgrunn.

DERFOR blir man bedt om en definisjon ;)

Og DERFOR er det veldig aktuelt i tråden.

Jeg er ute etter ett svar jeg, og ute etter å få svare tilbake ;)

Lenke til kommentar

Jeg stilte deg ett enkelt spørsmål. "Definer påstanden din" i forrige innlegg.

Hva er det du ikke forstår?

Om du har språkproblemer er det dumt av deg å hisse deg opp når andre ikke forstår hva du mener.

Kanskje mener du noe i retning av utdyp påstanden din, definer hvem du snakker om, osv. Det er vanskelig for meg å vite hva du prøver å spørre om, da setningen din gir lite mening. Om du følger din egen oppfordring og googler setningen din finner du definisjoner på hva påstander er, men lite om det å definere påstander, utover å sette dem i kategorier, som jeg går ut ifra at ikke var det du ønsket å be meg gjøre?

I steden for å bli sint synes jeg du skal prøve å skrive det du mener på en annen måte, så forstår jeg kanskje hva du prøver å si :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...