code Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Hei, Short story -> long. Hadde i en ung alder en drøm om å lære/studere Japansk språk og kultur, men la dessverre denne vekk når jeg ikke ønsket å ta studiekompetanse. Par år tilbake fullførte jeg en annen bachelor hvor jobb mulighetene var tilnærmet null. Jeg er nå ikke langt ifra å få studiekompetanse med greie karakter, og har hatt som mål å søke meg inn på informatikk studie. Men kom akkurat på denne drømmen om Japansk språk og kultur, og tenkte dette var noe jeg sterkt burde sjekke opp. Jeg har ingen ønsket å ta enda en bachelor innen noe som har liten sjanse for å få jobb. Fant lite når jeg prøve litt research på web, så henvender meg her. Hvordan er jobb mulighetene etter fullført bachelor innen Japansk språk og kultur? Long story -> short. TLDR: Hvordan er jobb mulighetene etter fullført bachelor innen Japansk språk og kultur? Takk for svar. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Jeg vet faktisk ikke, men jeg vil anta at de er skikkelig dårlige. Kompetansen er jo helt unyttlig. Kombinerer du forskjellige ting, kan du kanskje gjøre noe med en sær utdannelse, men du må ha en basis som er brukbar først. Sånne studier passer best på deltid når du allerede har fast jobb, det er en hobby, ikke noe å leve av. Litt på siden: Hvordan har du fått en bachelorgrad uten studiekompetanse? Lenke til kommentar
code Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Jeg vet faktisk ikke, men jeg vil anta at de er skikkelig dårlige. Kompetansen er jo helt unyttlig. Kombinerer du forskjellige ting, kan du kanskje gjøre noe med en sær utdannelse, men du må ha en basis som er brukbar først. Sånne studier passer best på deltid når du allerede har fast jobb, det er en hobby, ikke noe å leve av. Litt på siden: Hvordan har du fått en bachelorgrad uten studiekompetanse? Tenkte kanskje det var realiteten. Ser at studiet også har flere studiegrupper som man kan velge mellom som er obligatoriske, tenkte muligens dette var noe som var det lille ekstra man trengte for å få jobb div. steder. Men med litt logikk så ser jeg jo at det eneste unike med en Norsk som kan Japansk er at han kun kan disse to språkene. Altså jobber som er av interesse må være jobb hvor begge språk blir tatt ibruk, evt. tolk eller lignende. OffT: Jeg tok min bachelor på Teesside University, i Middlesbrough, England. Utdanningen var innen Spill Design, med fokus på 3D Modellering. Viste hele tiden at jobb mulighetene i Norge var små, men hadde igjennom disse årene skapt masse kontanter i Japan, tingen var bare at man måtte snakke Japansk. Planen var så å studere japansk i Japan, men uten studiekompetanse eller være over 25år fikk jeg ikke lån av lånekassen, og planen ble for kost som. Dette var regler som ble endret av lånekassen mens jeg allerede var godt på vei til bacheloren min, eller så var det ekstremt dårlig kommunikasjon mellom lånekassen og meg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Dersom bachelorgraden er ei språkutdanning og du behersker japansk godt nok så vil nok jobb som tolk være aktuelt. Men då må du være svært stødig i språket. Dei mest aktuelle jobbane vil då være å jobbe i ambasaden enten i Norge eller Japan, eller som oversetter. Men eg tviler på at det er lett å få ein slik jobb då det som oftast nok er uproblematisk for begge partar å bruke engelsk. Dersom du berre får ei grunnleggande japansk forståelse så vil det være aktuelt å søke jobb som reise-guide (då gjerne for japanske bussturister i norge), undervisning i japansk på vidaregåande nivå og liknande. Den norske industrien har ikkje så mykje kontakt med Japan, så eg vil anta at jobbmuligheitene er betre dersom du studerer mandarin eller koreansk. Dei forbindelsane som i dag er mellom Japan og Norge går mest på forskningssamarbeid. Men som nemnt før, dersom du har eit anna fagområde i bunnen og i tillegg kan japansk så vil du nok lettare kunne få jobb, men dersom språket er det einaste du kan så må du beherske det svært godt for å få jobb. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Mitt helt ukvalifiserte anslag er tilsvarende de som har svart over: Jobbmulighetene er skikkelig dårlig med en slik bachelor alene, og ikke stort bedre med din eksisterende utdanning. Har du annen mer "håndfast" kompetanse er sannsynligvis en slik bachelor gull verd for å stikke seg ut, men uten det tror jeg man sliter veldig. Kombinasjonen ingeniørfag/økonomi/juss og språk er gull (selv om det finnes mer ettertraktede språk enn japansk), språk alene not so much. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Jeg kjenner flere som har studert japansk. Et mindretall av dem har relevante jobber i dag (oversettere, norske ambassaden i Japan) mens resten har måttet finne seg et annet beite. Det koker ned til hvor mye du ønsker det; hvis du skreddersyr hele utdanningen for en jobb der japansk er relevant kompetanse og du går inn for det hundre prosent er jeg ikke i tvil om at du vil lykkes, men de færreste er så motiverte. Alle jeg kjenner som har relevante jobber i dag holdt på i flere år for å komme dit, i andre typer jobber som ga dem nødvendig erfaring for å senere få den jobben de egentlig vil ha. Det er viktig å være bevisst på at det kan være en lang vei du begir deg inn på - ingen går rett fra japanskstudium til jobb på ambassaden i Tokyo uten relevant arbeidserfaring. Å si at det ikke er etterspørsel etter japansk overhodet fremstår som en ren fordom. Etterspørselen finnes (jeg var selv på jobbintervju på den japanske ambassaden i Oslo, men jeg nådde ikke opp da det var en annen kandidat som behersket japansk) men pga. at japansk kultur er så popularisert er det langt flere som studerer japansk enn det er behov for, og derfor er det viktig å være forberedet på å virkelig legge inn jernet for å danke ut alle de som ikke er 100% motiverte (og det er en del). Til sist men også aller viktigst; ikke slå deg til ro med en bachelor i japansk. Verdien av en bachelor i dag er fullstendig utvannet uansett fag. Jeg vil på det sterkeste anbefale å enten kombinere japanskbacheloren med noe annet (IT-studium f.eks.) eller å ta sikte på en mastergrad innen japansk. Lenke til kommentar
code Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Takk for tilbake meldingen folkens, må vel nesten si meg enig i hva dere alle sier, inkludert hva jeg fryktet. Da legger vi den "drømmen" på hyllen like for som den oppsto, og tar ibruk tiden til å finne ut om jeg skal ta informatikk på NTNU eller UiO. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Å si at det ikke er etterspørsel etter japansk overhodet fremstår som en ren fordom. Etterspørselen finnes (jeg var selv på jobbintervju på den japanske ambassaden i Oslo, men jeg nådde ikke opp da det var en annen kandidat som behersket japansk) men pga. at japansk kultur er så popularisert er det langt flere som studerer japansk enn det er behov for, og derfor er det viktig å være forberedet på å virkelig legge inn jernet for å danke ut alle de som ikke er 100% motiverte (og det er en del). Til sist men også aller viktigst; ikke slå deg til ro med en bachelor i japansk. Verdien av en bachelor i dag er fullstendig utvannet uansett fag. Jeg vil på det sterkeste anbefale å enten kombinere japanskbacheloren med noe annet (IT-studium f.eks.) eller å ta sikte på en mastergrad innen japansk. Er det noen som er sagt at det ikke er etterspørsel overhodet da? Ellers så underbygger forsåvidt din erfaring det jeg også ville tro, at dette er en vanskelig karrierevei å gå Lykke til videre Ares AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå