Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet i Norge finner saker fra ander land?

hjartet

Anbefalte innlegg

I sommer anmeldte jeg er voldtekt i Tyrkia. Nå har jeg valgt å ikke følge med på rettsaken, ettersom jeg ville legge det bak meg. Men jeg klarer det ikke, jeg må vite hva som skjer med han.

Derfor lurer jeg egentlig bare på om politiet her kan finne det ut for meg? Og eventuelt hvor bør jeg dra?

Har tenkt å ringe lensmannkontoret imorgen, men er meget usikker på om det er riktig sted å dra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sommer anmeldte jeg er voldtekt i Tyrkia. Nå har jeg valgt å ikke følge med på rettsaken, ettersom jeg ville legge det bak meg. Men jeg klarer det ikke, jeg må vite hva som skjer med han.

Derfor lurer jeg egentlig bare på om politiet her kan finne det ut for meg? Og eventuelt hvor bør jeg dra?

Har tenkt å ringe lensmannkontoret imorgen, men er meget usikker på om det er riktig sted å dra.

Du kan jo kontakte den norske ambassaden i Tyrkia og spørre om de kan hjelpe deg. Ellers så må du bare ringe politiet her og spørre hva de kan gjøre.

Eller så er det lurt å oppsøke noen som kan hjelpe deg med hvordan du har det, legen eller andre, om du ikke har gjort det allerede. Jeg forstår så klart at du ikke har klart å legge det bak deg og det viktigste for deg selv er å ta de grepene som gjør at man kommer videre i livet. Her er det jo mange profesjonelle som kanskje kan hjelpe.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Stiller meg bak det å kontakte ambasaden. Sidan du er part i saka så har du sikkert rett på innsyn.

Det norske politiet kan få utlevert opplysninger gjennom samarbeidsavtaler, men det er meir i form av rettskraftige dommer og jakt etter mistenkte.

Forøvrig så er lurer eg på kvifor du ikkje følger saka som vitne. Dersom du ikkje skal stille opp som vitne så må det foreligge veldig sterke fysiske bevis før det fører til dom. Etter som eg forstår så har Tyrkia veldig strenge straffer for voldtekt, så dette gjer også at bevisa må være ekstra sterke for at ein blir dømt.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak det å kontakte ambasaden. Sidan du er part i saka så har du sikkert rett på innsyn.

Det norske politiet kan få utlevert opplysninger gjennom samarbeidsavtaler, men det er meir i form av rettskraftige dommer og jakt etter mistenkte.

Forøvrig så er lurer eg på kvifor du ikkje følger saka som vitne. Dersom du ikkje skal stille opp som vitne så må det foreligge veldig sterke fysiske bevis før det fører til dom. Etter som eg forstår så har Tyrkia veldig strenge straffer for voldtekt, så dette gjer også at bevisa må være ekstra sterke for at ein blir dømt.

Da jeg var i Tyrkia ble alt gjort ferdig, slik at jeg slapp å reise ned igjen for å være med på rettsaken.

Det er det jeg vet, jeg vet at det skal mye til for at de blir dømt, og derfor trenger jeg å vite om han har blitt eller blir dømt.

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at fornærmede har samme stilling i Tyrkia som i Norge. Her hjemme hadde du fått bistandsadvokat og de rettigheter som ellers følger med.

En kan kanskje engasjere advokat for egen regning, men ut over det tror jeg det er påtalemyndigheten i Tyrkia som tar seg av det meste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...