doctori Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg har en Acer Aspire Timeline 3810T. Den er snart 3 år gammel og har en prosessor av typen i5-2410M. Sitter og ser på nye pcer, og vurderer å kjøpe den nye Samsung Ativ book 9 plus. Den har en i5-4200U. Når jeg setter disse to prosessorene opp mot hverandre i benchmark tests, så "vinner" den gamle. Kan noen forklare hvordan dette er mulig? Jeg mener, man forventer jo ganske store forskjeller på disse i utgangspunktet. Den gamle er 2 generasjoner bak. Kjøpte Acer'n for ca 6000, og Samsungen koster 12. Er det bare meg som ikke skjønner noe, eller er skuffelsen et faktum (dagens testvinner er svakere enn en 3-års gammel budsjettmodell)?? Benchmark-testene jeg refererer til:http://www.game-debate.com/cpu/index.php?pid=1882&pid2=662&compare=core-i5-4200u-1-6ghz-vs-core-i5-2410m-2-3ghz http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Den er ikke svakere. Den har vesentlig bedre skjermoppløsning, bedre grafikkdel og SSD. Den har også en Ultralow voltage prosessor med max TDP på 15W og turbo frequency på 2,6GHz. I praksis vil denne være like rask som din gamle CPU. I tillegg er Ultrabooks i en egen klasse hva gjelder størrelse, vekt og byggekvalitet. Dette betaler du for. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 En U-prosessor har et ekstremt lavt strømforbruk, dette fører til at klokkefrekvensene vil være lavere enn en normal laptop-prosessor. Intel har gjort store fremskritt på strømforbruket de siste åra, men de har definitivt ikke klart å halvere strømforbruket (15W mot 35W) og fortsatt levere samme ytelse. Det virker som om du ikke har forstått at du betaler mye for ultrabook-størrelsen, du kan ikke forvente noe ytelsesmonster så lenge det er snakk om en ultrabook. Om du ser på litt mer ytelsesfokuserte laptoper for 12 000 finner du fort modeller med fire kjerner og økte klokkefrekvenser sammenlignet med din gamle laptop, men det er få forbedringer i ytelse per kjerne her også. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hvis du ikke har store krav til CPU eller GPU (spill eller videoredigering) så kan du få din gamle laptop mye kjappere ved å bytte harddisken ut med en SSD. Selv skriver jeg dette på en 6 år gammel laptop med SSD. Er du på jakt etter bedre batterilevetid kjøper du ny PC. Lenke til kommentar
doctori Skrevet 28. november 2013 Forfatter Del Skrevet 28. november 2013 Takk for gode svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå