Gå til innhold

FA og dommeravgjørelser


Emils.

Anbefalte innlegg

Selvsagt er det press. Han er en spiller som barn ser opp til nå. Han er et forbilde. Så selvsagt BØR det være press. Forresten, får man bot og samfunntjeneste for å være utro? Siden det er så mye verre mener jeg. 

 

Men det er artig at dere sitter å mener at utroskap går utover flere enn direkte hets mot en hel gruppe, det klarer jeg altså ikke å ta innover meg, beklager det. Eller, jeg beklager egentlig ikke det. 

 

Han har selvfølgelig bedt om unnskyldning fordi han måtte det, det var en del av presset utenfra. Fotballen blir nok ikke homofobifri nei, men man kan jo statutuere et eksempel med at homofobi er uakseptabelt og at det straffes hardt? 

 

 

Du skrev at Burnley blir svekket og at det kan være forskjellen på å holde seg oppe kontra nedrykk, så jeg antar at du ikke hadde brydd deg dersom det var snakk om reserve som ikke utgjorde noen forskjell for lagets prestasjoner. Det er jo noe Gray gjør, det er rimelig heavy implisert i alt du har skrevet til nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2) Ja. Forskjellen er at en "rabiat homofob" på Twitter bare er en idiot som skriver like idiotiske ord, mens f.eks. Terry ødela forholdet mellom Bridge og kona i tillegg til vennskapet mellom han selv og Bridge, og Giggs det samme. Handlingene til Giggs og Terry har direkte gått utover langt flere personer enn tweetene til Gray. Å ta seg nær av noen hatefulle ord på Twitter er etter min mening ganske pysete, men jeg hadde blitt rimelig rasende om fruen hadde gått til sengs med broren eller vennen/kollegaen min.

Forøvrig må jo det å overse/ikke la seg affisere av idiotiske tweets være et større steg mot å bli kvitt homofobi/rasisme/kjønnsdiskriminering/hva du enn vil fra enn å skrike død og fordervelse hver gang en spiller sier noe som ikke er PK.

Du må gjerne skrive hvorfor han tar feil. Utroskap er mye verre fordi det rammer på et personlig nivå.

Det er bemerkelsesverdig hvor enkelt det å konkludere med at homohets og rasisme er ubetydelige filleting når man selv er en hvit, heterofil nordmann som aldri har fått så mye som et skråblikk rettet mot seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det at han er stjernespilleren er irrelevant utover det at de tweetene aldri ville endt opp i media om ikke Gray hadde a) spilt i Premier League og b) scoret mål mot laget til han som så seg nødt til å lese fire år med vrøvl fra Twitter-feeden og spre det verste av det han fant. Poenget er vel heller at det garantert finnes andre idioter nede i divisjonssystemet som skriver akkurat like dustete ting i sosiale medier den dag i dag som det Gray skrev for fire år siden. De kommer nok aldri til å bli straffet for det, siden de ikke spiller seg til stjernestatus i Championship og Premier League. Er det rettferdig? Ifølge deg er jo hatefulle tweets forferdelig uansett hvem som skriver dem, så da bør samtlige som spiller i en FA-omfattet klubb bli straffet på lik linje med Gray, enten nå eller om fire år.

 

Hadde man fjernet hatefulle ytringer fra Twitter hadde det nesten ikke vært noe Twitter igjen. Det er langt mer profilerte folk enn Gray som spyr ut ekstreme mengder drit på sosiale medier som er mer skadelig og som når et større publikum enn det Gray skrev, selv etter at det nådde internasjonale medier. Nå er det mulig jeg tror for mye om folk, men om en ukjent fotballspiller skriver på gebrokkent engelsk at man bør gå ut og drepe homofile så er det bare å legge ned menneskeheten om noen faktisk gjør hans ord om til handling. Selv nå som Gray har en viss status er det jo han selv som tar mest skade av disse tweetene, selv om det i og for seg er fortjent. Uansett hva utfallet blir i denne saken, om det blir bot eller utestengelse eller begge deler så vil Gray være kjent gjennom hele sin aktive karriere som en kronidiot av rang, og det kommer man til å høre tydelig fra første touch i den neste kampen han spiller.

 

Forøvrig må jo det å overse/ikke la seg affisere av idiotiske tweets være et større steg mot å bli kvitt homofobi/rasisme/kjønnsdiskriminering/hva du enn vil fra enn å skrike død og fordervelse hver gang en spiller sier noe som ikke er PK. Det verste man kan gi de som vil spre intoleransen sin er jo oppmerksomhet. Oppmerksomhet den ene eller den andre veien er i bunn og grunn en uting når det gjelder legning, rase og kjønn. Tenk om en PL-spiller kom ut av skapet og ble møtt av et unisont "Ja? Og så?" Da hadde det plutselig ikke vært noen greie lengre. For oss vanlige intelligente er jo det tilfellet med spillere av forskjellig etnisitet nå. Det er vel ingen som tenker nevneverdig over at f.eks. Pogba er svart mens Son er asiatisk? Om alle gir litt mer faen kommer vi dit med homofili også en gang i fremtiden.

 

Og ja, og en siste ting. Hvorfor skal FA gripe inn i denne saken når det ikke har skjedd i forbindelse med fotball? Om uttalelsene er så alvorlige at de bryter med ytringsfriheten er det politiet som bør gripe inn. FA bør konsentrere seg om fotball og kun fotball. Skal vites at de har mer enn nok med bare det i den udugelige organisasjonen der.

 

Påpek gjerne hvor jeg har skrevet at folk i lavere divisjoner ikke skal straffes for det de skriver. Du kan gå inn på profilen min og scrolle nedover det jeg har skrevet. Lite hint: du finner det ikke.

 

FA har oppdaget det og straffer han for det. Det er helt uforståelig for meg at folk mener at det er urettferdig fordi andre folk i lavere divisjoner KAN gjøre det samme. Det er som å bli tatt i fartskontroll og bli sur fordi det kan hende at noen andre kjører like fort eller fortere, men ikke blir tatt. Sorry, men du ble tatt. 

 

En Coventry-spiller ble nylig tatt for rasisme, han spiller ikke i PL eller Championship. Sjokk eller hva? 

 

Så kommer vi til det gode gamle argumentet "Men andre folk skriver verre ting".  Jaja. Og at det henger ved karrieren hans er jo forsåvidt bra. Han har jo lagt opp til det helt selv. 

 

Hva med å prøve å få slutt på hatefulle ytringer enn å la de få et talerør sånn at de tror at dette er akseptert? Dersom ingen tar til motmæle er det jo en akseptert ytring. Du vet...den som tier, samtykker. Rasisme er fortsatt et stort problem, men det kommer seg. 

Endret av Mchansern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan sikkert spørre noen homofile på forumet her om de heller ville ha lest de 4 år gamle tweetene (Ja, for hvis du ikke har merket det så skjedde ikke dette i går og det er derfor jeg mener at han ikke burde utestenges i dag) eller at partneren begår utroskap mot dem.

De fleste homofile er nok klare over at folk flest i den vestlige verden ikke har noe i mot dem så jeg tviler på at de bryr seg veldig om hva en tilfeldig person på internett skrev.

 

Ja selvfølgelig fordi det er totalt meningsløst og gi ham karantene for en utenomsportslig hendelse nå. Tror du en klubb hadde fått poengtrekk om 3 helt ubrukte spillere hadde testet positivt på en dopingprøve kontra 3 som påvirket spillet? Nope, bare spillerne hadde fått straff. De hadde blitt utestengt. Forskjellen er at det er klubbens sitt ansvar at deres ansatte følger reglene. Burnley er uskyldige.

 

Jeg mener at det slik hets skal straffes, men å gi ham karantene 4 år senere er som sagt meningsløst. Hvordan kommer det til å endre noe som helst? Ryktet hans er allerede ødelagt. 

Lenke til kommentar
 

Det er bemerkelsesverdig hvor enkelt det å konkludere med at homohets og rasisme er ubetydelige filleting når man selv er en hvit, heterofil nordmann som aldri har fått så mye som et skråblikk rettet mot seg. 

 

Jeg er riktignok heterofil, men jeg er verken hvit eller nordmann.

 

Poenget er ikke at hetsen ikke er ille, men at det må legges vekt på at dette skjedde i 2012 på Twitter.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert spørre noen homofile på forumet her om de heller ville ha lest de 4 år gamle tweetene (Ja, for hvis du ikke har merket det så skjedde ikke dette i går og det er derfor jeg mener at han ikke burde utestenges i dag) eller at partneren begår utroskap mot dem.

De fleste homofile er nok klare over at folk flest i den vestlige verden ikke har noe i mot dem så jeg tviler på at de bryr seg veldig om hva en tilfeldig person på internett skrev.

 

Dette her er månedens premiss. 

 

Tror du på dette scenarioet her selv, eller diktet du det opp og håpet at jeg skulle bare kjøpe det sånn ut av det blå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er bemerkelsesverdig hvor enkelt det å konkludere med at homohets og rasisme er ubetydelige filleting når man selv er en hvit, heterofil nordmann som aldri har fått så mye som et skråblikk rettet mot seg. 

 

Jeg er riktignok heterofil, men jeg er verken hvit eller nordmann.

 

Poenget er ikke at hetsen ikke er ille, men at det må legges vekt på at dette skjedde i 2012 på Twitter.

 

 

Nei, det må ikke legges vekt på at det skjedde i 2012. 

 

Ordene er akkurat de samme i dag, og fyren som skrev de var voksen da han skrev de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan sikkert spørre noen homofile på forumet her om de heller ville ha lest de 4 år gamle tweetene (Ja, for hvis du ikke har merket det så skjedde ikke dette i går og det er derfor jeg mener at han ikke burde utestenges i dag) eller at partneren begår utroskap mot dem.

De fleste homofile er nok klare over at folk flest i den vestlige verden ikke har noe i mot dem så jeg tviler på at de bryr seg veldig om hva en tilfeldig person på internett skrev.

 

Dette her er månedens premiss. 

 

Tror du på dette scenarioet her selv, eller diktet du det opp og håpet at jeg skulle bare kjøpe det sånn ut av det blå? 

 

Litt av en argumentasjonssteknikk. Ja, jeg tror at det er verre for folk at de blir såret av noen som står dem veldig nær enn hva en fotballspiller de ikke har noe som helst forhold til skriver om legningen deres på Twitter vel vitende om at de fleste andre på internett støtter dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha ok. Jeg orker ikke argumentere mot det, fordi det er objektivt feil. Det forteller FA og domstoler deg. Jeg snakker ikke om hvem som blir mest personlig såret, jeg snakker om hva som er mest ALVORLIG. Og dere har prestert å nevne flere ganger at utroskap er mye verre enn homohets.

 

 

Utroskap er verre enn offentlig homohets / homohat.

 

Den er grei, det er notert. 

 

 

 

Hvis jeg blir såret av at en venn ikke dukker opp til en avtale, er det verre enn rasisme mot svarte på internett? Siden det ikke er rettet direkte mot meg og de fleste ikke er rasister mot svarte på nettet.  Jeg bare prøver å tenke som dere nå. 

Endret av Mchansern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei ifølge domstolene så var ikke dette alvorlig i det hele tatt siden de ikke gjorde noe i 2012. Antakeligvis fordi nesten ingen så det og de som så det ikke brydde seg om ham. Hadde det skjedd i dag hadde det vært en annen sak, tipper flere hadde blitt såret da.

Domstolene straffer ikke utroskap i det hele tatt, er det bare en filleting da?

Du skifter bevisst vinklingen i hele diskusjonen. Jeg har aldri sagt at homohets ikke er alvorlig. Jeg mener at det er meningsløst å gi ham karantene nå. Hvordan kommer det egentlig til å endre på noe som helst? Hele poenget med å straffe folk for ulovligheter er for å vise at det får konsekvenser. Men det har det tydeligvis allerede fått. Alt fokuset har nok skremt fotballspillere fra å ytre seg slikt. Det har det kanskje ikke gjort i de lavere divisjonene fordi oppmerksomheten er lav. Det er der problemet ligger. 

Lenke til kommentar

De fleste homofile er nok klare over at folk flest i den vestlige verden ikke har noe i mot dem

Jeg vet ikke helt hvor betryggende det er å vite at av 5% prosent av verdens befolkning, som er det Vest-Europa utgjør, så er det "bare" ~20% som mener homofile er fundamentalt ødelagte mennesker. Mye mer om man teller med Øst-Europa, Balkan og Nord-Amerika.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det relevant at det skjedde i 2012? Som sagt: ordene er skrevet, og han var voksen da det skjedde. Domstolene tracker ikke hver eneste twitterkonto nei, det gjør heller ikke FA. De tar grep når de får inn tips. Det har de gjort i dag.

 

Ja, utroskap er en filleting. Faktisk. Det er derfor hverken FA, loven eller noen andre bryter inn dersom noen begår et utroskap. Det er derfor folk kan være utro så mye de vil. Det er kjipt for de det gjelder, men om det er en filleting? Jepp, til de grader. 

 

 

Jeg har vel aldri skiftet vinkling i diskusjonen? Jeg har jo ment at homohets er svært alvorlig hele tiden. Det er dere som har skiftet vinkling med å si at utroskap er mye verre. 

 

Og nei, det har ikke "tydeligvis" fått konsekvenser. Konsekvensene han har opplevd er at han har måttet skrive en unnskyldning-melding og at mange folk som han garantert gir faen i synes han er en dritt. 

 

Nei, problemet ligger ikke i at oppmerksomheten er lav i de lavere divisjoner. Det er helt feil. Problemet ligger i at folk som deg og han andre mener at man er pysete dersom man ikke tåler litt homohets på nettet og at utroskap er verre. 

Endret av Mchansern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De fleste homofile er nok klare over at folk flest i den vestlige verden ikke har noe i mot dem

Jeg vet ikke helt hvor betryggende det er å vite at av 5% prosent av verdens befolkning, som er det Vest-Europa utgjør, så er det "bare" ~20% som mener homofile er fundamentalt ødelagte mennesker. Mye mer om man teller med Øst-Europa, Balkan og Nord-Amerika.

 

Jo, men at FA gir Burnley spilleren Andy Gray karantane i noen kamper endrer ingenting. Det er hele poenget mitt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det relevant at det skjedde i 2012? Som sagt: ordene er skrevet, og han var voksen da det skjedde. Domstolene tracker ikke hver eneste twitterkonto nei, det gjør heller ikke FA. De tar grep når de får inn tips. Det har de gjort i dag.

 

Ja, utroskap er en filleting. Faktisk. Det er derfor hverken FA, loven eller noen andre bryter inn dersom noen begår et utroskap. Det er derfor folk kan være utro så mye de vil. Det er kjipt for de det gjelder, men om det er en filleting? Jepp, til de grader. 

 

 

Jeg har vel aldri skiftet vinkling i diskusjonen? Jeg har jo ment at homohets er svært alvorlig hele tiden. Det er dere som har skiftet vinkling med å si at utroskap er mye verre. 

 

Og nei, det har ikke "tydeligvis" fått konsekvenser. Konsekvensene han har opplevd er at han har måttet skrive en unnskyldning-melding og at mange folk som han garantert gir faen i synes han er en dritt. 

 

Nei, problemet ligger ikke i at oppmerksomheten er lav i de lavere divisjoner. Det er helt feil. Problemet ligger i at folk som deg og han andre mener at man er pysete dersom man ikke tåler litt homohets på nettet og at utroskap er verre. 

Så homohets er bare ille der loven sier den er det da? Igjen, FA er ingen domstol. Det blir som å gi noen karantene for en takling flere år senere fordi dommeren ikke fikk det med seg og heller ikke FA fordi det skjedde i en liten liga med lite fokus.

 

Jeg har ikke ment at homohets ikke er ille, bare at å straffe ham nå ikke endrer noe. Han har ikke gjort noe som helst siden 2012 annet å bli mer kjent. Fortsatt like ulovlig som du sier, men igjen, da er det domstolene sin jobb å straffe ham, ikke FA sin. Det er bare så tåpelig pga. måten det skjer på. 

 

Bare for å understreke, ja hadde han gjort det nå nylig så hadde jeg ikke argumentert mot karantene. Jeg mener bare at det er urettferdig overnfor Burnley. Ikke deres feil at FA ikke har fått vite det før nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør det ikke? Du tror ikke fotballspillere som mener slike ting kanskje velger å holde de idiotiske meningene sine for seg selv hvis faktisk risikerer konsekvenser? Du tror ikke at folk blir påvirket av hva idolene sine sier og mener?

Jamen i h... Nå har jeg skevet ørten ganger at en bot holder. Karantene er bare urettferdig ovenfor Burnley siden dette ikke skjedde imens han var deres spiller. Alle ser at det får konsekvenser med bot også, for å ikke snakke om den negative publisiteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, all homohets er ille.  Homohets offentlig på nett kontra en takling dommeren overser er ikke et premiss jeg er med på, dessverre. Det er på ingen måte sammenlignbart. 

 

 

 

Hvor lang er sperrefristen mener du fra man kan ytre noe offentlig på nettet til man ikke kan bli holdt ansvarlig for det? 1 år, 2 år? Siden du stresser så fælt at det skjedde i 2012 og at han har sagt unnskyld og at det at folk vet at han er et rasshøl egentlig er straff nok. 

 

 

Det er kjipt for Burnley, men sånn er det. Det er HAN som må bli holdt ansvarlig for sine ytringer og han er dessverre en spiller for Burnley. Det er ikke noe FA kan gjøre noe med dersom de velger å gi han karantene. 

 

Kjipere for Burnley å ha et rasshøl i klubben enn at han må sone 1-2 kamper imo, men men

 

Du vet selv at bot er en tullestraff for en PL-spiller egentlig, en liga hvor SAMTLIGE er rike. 

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Jamen i h... Nå har jeg skevet ørten ganger at en bot holder. Karantene er bare urettferdig ovenfor Burnley siden dette ikke skjedde imens han var deres spiller. Alle ser at det får konsekvenser med bot også, for å ikke snakke om den negative publisiteten.

Ok, vi er enige om at det ikke er akseptabelt. Flott.

 

At det går ut over Burnley tror jeg ikke holder opp som argument. Hadde det vært en gammel dopingprøve som ble testet på nytt, så hadde han selvsagt blitt utestengt selv om han ikke spilte for Burnley da han dopet seg (her sammenlignes ikke doping og homohets, men det å straffe noen som spilte for en annen klubb da de gjorde ugjerningen). Suspensjoner fungerer på samme måte, Paul Pogba var ikke tilgjengelig for sesongens første kamp fordi han måtte sone for gule kort pådratt i Italia for Juventus. Det gikk ut over Manchester United, tough luck.

Lenke til kommentar

Det er jo i mot loven så da skal man bli straffet når det blir kjent for myndighetene. Så jeg mener bare at det blir feil at FA skal så mange år etter å gi ham kanskje 2-3 kampers karantene. De er bare et fotballforbund. Å gi ham karantene nå blir mer for at det skal svi ekstra for ham. De fotballspillerne som er homofile ser jo uansett at det ikke er ålreit selv om han bare for en bot. Og hvis en fotballspiller i PL går ut offentlig som homofil kommer garantert til å bli hyllet enormt mye. Og jeg tror ikke at en bot istedenfor karantene vil ha en negativ effekt på det.

Da er det bedre om det kommer fra domstolene slik at både fotballsamfunnet og folk ellers ser at det har mer alvorlige konsekvenser enn at du må stå over noen kamper. Da lider klubben mer enn spilleren. For ham er den største skaden allerede gjort. Det blir bare verre om det blir gjort "offisielt" ved at han blir dømt i en domstol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...