Magnarok Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg og en kompis har en liten debatt. Vi har nettopp starta å trene styrke på treningstudio og jeg foreslo at vi fulgte RYP-grunnprogram. Han vil heller følge Jay Cutler som går fra mandag til fredag, og tar for seg hver sitt område av kroppen eller hva jeg skal kalle det. Hva anbefaler dere? Blir det mye hipp som happ? Eller kanskje dere anbefaler noe annet? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 http://www.bodybuilding.com/fun/starting-strength-review-of-mark-rippetoes-barbell-bible.html - Bra utgangspunkt for å lære teknikk og form. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg og en kompis har en liten debatt. Vi har nettopp starta å trene styrke på treningstudio og jeg foreslo at vi fulgte RYP-grunnprogram. Han vil heller følge Jay Cutler som går fra mandag til fredag, og tar for seg hver sitt område av kroppen eller hva jeg skal kalle det. Hva anbefaler dere? Blir det mye hipp som happ? Eller kanskje dere anbefaler noe annet? Bodybuildere trener av andre grunner enn styrke; de trener størrelse, og symmetri. Som nybegynnere anbefaler jeg IKKE å kjøre Cutler. Kjør RYP! Jeg gjorde feilen i starten, å kjøre en høyere split enn det som var bra for meg. Jeg starta på en 4-split, og rakte veldig lite ut av det. Det beste er om du kan trene samme muskelgruppe to ganger i uka, og ikke bare en. Det gir mening, ikke sant? For bodybuildere, så har de allerede store kropper, og taper veldig lite på å kjøre hver muskelgruppe bare en gang i uka. De trener for det meste for å justere imperfeksjoner (størrelse og symmetri). Enten du vil bli stor, eller om du vil bli sterk, så vil du uansett bli begge deler med RYP. Når du har kjørt det programme en stund, så kan du begynne å navigere litt selv avhengig av hva de nye målene dine er. For det meste kan du bare endre litt på antall sett og reps for å få den ønskede effekten. Lenke til kommentar
Magnarok Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 http://www.bodybuilding.com/fun/starting-strength-review-of-mark-rippetoes-barbell-bible.html - Bra utgangspunkt for å lære teknikk og form. Her trener man 3 ganger i uka, kontra 5 ganger om man følger Cutler sitt program. Fordeler/ulemper med det? Lenke til kommentar
Magnarok Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Bodybuildere trener av andre grunner enn styrke; de trener størrelse, og symmetri. Som nybegynnere anbefaler jeg IKKE å kjøre Cutler. Kjør RYP! Jeg gjorde feilen i starten, å kjøre en høyere split enn det som var bra for meg. Jeg starta på en 4-split, og rakte veldig lite ut av det. Det beste er om du kan trene samme muskelgruppe to ganger i uka, og ikke bare en. Det gir mening, ikke sant? For bodybuildere, så har de allerede store kropper, og taper veldig lite på å kjøre hver muskelgruppe bare en gang i uka. De trener for det meste for å justere imperfeksjoner (størrelse og symmetri). Enten du vil bli stor, eller om du vil bli sterk, så vil du uansett bli begge deler med RYP. Når du har kjørt det programme en stund, så kan du begynne å navigere litt selv avhengig av hva de nye målene dine er. For det meste kan du bare endre litt på antall sett og reps for å få den ønskede effekten. RYP istedet for Rippetoe Starting Strength? Står jo mye fint om RYP på siden dems at de er fremst i rekka når det gjelder forskning på treningsmetoder og slikt. Er det til å stole på? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Deres forskning kan jeg ikke si mye om. De får dokumentere for seg selv. Jeg prater kun av egen erfaring. Jeg kjørte RYP etter å ha kjørt 4-split først. Merka enorm forskjell, og angra stort på at jeg ikke kjørte RYP fra første dag. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 RYP istedet for Rippetoe Starting Strength? Står jo mye fint om RYP på siden dems at de er fremst i rekka når det gjelder forskning på treningsmetoder og slikt. Er det til å stole på? Det er fint dem sier det selv, men best i forhold til hva? Lenke til kommentar
Kiff Kannigan Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Som en nybegynnende hard gainer (høy forbrenning = bad shit) vil jeg tørre å påstå at jeg personlig fikk best resultater med høyintensitets lavrepetisjonsprogrammer á la Starting Strength. Det var da i mitt tilfelle: Tre økter i uken (for eksempel ben på mandag, push på onsdag og pull på fredag eller ABA-BAB som Starting Strength foreslår) Maksing på 5-7 repetisjoner med store øvelser som trener mer enn én muskelgruppe om gangen (knebøy, markløft, roing med stang, benkpress, dips, pull-ups osv.) ...og viktigst av alt: Et protein- og kaloririkt kosthold RYP tror jeg bruker litt flere repetisjoner per sett, men det funker nok også for mange - alle er forskjellige. Det viktigste er bare at man følger et program med "store" øvelser konsekvent og hele tiden pusher seg selv til å oppnå progresjon. Uten progresjon kaster man bare bort tiden. Poenget er ikke å bli sliten, det handler om å gjøre kroppen klar til å bygges opp igjen på hviledagene dine - mer enn fire dager i uken med løft blir da litt mye for de aller fleste. Jeg vet om flere som har prøvd å trene høyrepetisjonsløft på hele kroppen hver eneste dag helt til de ikke klarer å gå. Dette er oppskrift på overtrening. Hvis du merker at du stagnerer, er sliten hele tiden og begynner å grue deg til treningsøkter, så gjør du noe feil. Hvis ikke kroppen din får nok tid til å forsterke seg og repareres med hvile og inntak av proteiner bygger du ikke muskler, du bare bryter dem ned. Men selvsagt, noen mutantmennesker kan bare se på en manualvekt og gro et kilo med biceps. Slike folk vil se progresjon uansett hva de gjør, men for relativt normale mennesker er det utrolig viktig å gi kroppen tid og næring utenfor treningsstudioet. Nuvel, dette ble et litt langt innlegg. Hvis du/dere er virkelig seriøse angående treningen deres, kommer dette lesestoffet høyst anbefalt hvis ikke engelsk er et hinder: http://liamrosen.com/fitness.html EDIT: Doktor Leif Skrive in the house Endret 20. desember 2013 av Kiff Kannigan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå