Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vært utro og angrer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det vet hun jo ikke! Så hva skader det henne da? Hun er ikke jo klar over at det finnes en løgn der.

Han dreit seg ut ved å bryte tilliten hennes, holder han kjeft så unnlater han å la ho vite sannheten å få tatt et valg ut i fra den: gi fyren en sjanse siden han tydelig angrer og var ærlig, eller finne en ny kar som er til å stole på?

Det er mye du tar i fra henne om man lar vær å si ifra..

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Fordi jeg ikke ser på alt som svart/hvitt? Sannheten er ikke alltid det riktige valget å ta. Jeg prioriterer folks velvære framfor sannheten.

Om jeg skulle stilt det spørsmålet så ville hun jo alltid vært mistenksom.

Det du tenker på er en hvit løgn, men de strekker seg ikke så langt.

Alvorlig talt, reagerer du ikke på samtlige mennesker som er uenige med deg i denne tråden? Ja, nå er dette en etisk drøftesak, men du viser null respekt overfor etikk, og heller ingen kunnskap. Et forhold er basert på tillit og åpenhet, ikke løgn (hvite løgner) som kan føre til velfære. Da er det hele bygd på et falsk grunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sannhet er viktig, kommunikasjon er viktig. Man skal holde seg til den man har valgt, eller gå videre om forholdet ikke har noe for seg. Nå forsvarer jeg ikke andre meninger han har eller ike har, bare poengterer at det har vært flere som har vært for det med å ikke fortelle. Hva som er rett eller galt er hva denne diakusjonen går ut på og folk har ganske sterke meninger.

Lenke til kommentar

Det du tenker på er en hvit løgn, men de strekker seg ikke så langt.

Alvorlig talt, reagerer du ikke på samtlige mennesker som er uenige med deg i denne tråden? Ja, nå er dette en etisk drøftesak, men du viser null respekt overfor etikk, og heller ingen kunnskap. Et forhold er basert på tillit og åpenhet, ikke løgn (hvite løgner) som kan føre til velfære. Da er det hele bygd på et falsk grunnlag.

Jeg reagerer selvsagt ikke på at mange her er uenige med meg. Det er helt forståelig. Jeg ser selvsagt poenget til at andre som ikke er enige med meg. Men det er også flere som er enige. Det viser bare at folks oppfatning av etikk og moral er forskjellig. Noe som forsåvidt er veldig bra. Fordi, som jeg har sagt tidligere, etikk og moral er subjektivt. Det finnes ikke en fasit for hva som er rett og galt, og hvor stor vekt man skal legge på det. Det har store variasjoner rundt om i verden, og alle har hver sin oppfattelse av rett og galt. Enten det er basert på religion, kultur, oppdragelse, eller noe helt annet. Jeg personlig liker ikke å se svart/hvitt på ting. Ingenting er 100% riktig, eller 100% galt. Det finnes alltid nyanser. Så kan man også mene noe om hvor viktig det er å basere sine handlinger på hvor riktig eller galt det er. Av nysgjerrighet, har du lest eller sett Watchmen? Der finner du et perfekt eksempel på denne problemstillingen.

Det jeg reagerer mer på er din manglende evne til å være objektiv, og ikke ta ting personlig. Det er lavmål, og du mister masse kredibilitet, da du antar at jeg har vært utro, håper at jeg skal ødelegge et evt. forhold, og påstår at jeg trenger et kurs i etikk og moral. Du kan vel spørre deg selv om hvem som egentlig trenger det kurset.

Lenke til kommentar

Med både A i exphil og exfac har både gjennomgått kurs om etikk og bestått med glans. Ellers takk.

Men du kan virkelig ikke si deg uenig i at dersom noen hadde vært utro med deg med din beste kompis, så ville vel du ønsket å få høre om det? Når det går denne veien med deg selv som offer, må det jo også gå andre veien der kjæresten er offeret. Dette viser i hvert fall forumets statistikker hittil med 100 % if. Tvillingssjels test.

Lenke til kommentar

Jeg synes trådstarter skal si hva han har gjort til kjæresten sin. Hun er strengt talt sammen med en person hun ikke vet hvem er -- om han ikke forteller henne hva han har gjort, og da det er faktisk opp til henne om hun vil fortsette å være sammen med han. Det er egoistisk og respektløst å ikke si noe om dette, da det er et solid slag på tilliten. Dessuten vil forholdet være basert på en løgn, om hun hadde gått fra han om hun visste sannheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke alle som er uenig med ham ut fra det jeg har lest, men virker som det er mange sterke meninger her og som de fleste mener det er best å fortelle.

TS: du må selv avgjøre når du vil fortelle. Du kjenner tross alt kjæresten din best.

Det er lett å være perfekt over et forum.

Særlig om det er alle som virkelig står for det de skriver på forum. Det er mye ønsketenkning og behov for å være politisk korrekt. Skjønner egentlig ikke det da det er et anonymt forum...

Lenke til kommentar

Men det vet hun jo ikke! Så hva skader det henne da? Hun er ikke jo klar over at det finnes en løgn der.

Jeg skjønner hva du vil komme frem til, men han har fremdeles vært utro, og skaden er allerede skjedd, selv om ikke vet om den. Det er som om legene skulle ha funnet en kreftssvulst og unnlat å informere henne om det.. Hva hun ikke vet tar hun ikke skade av?

(edit: Klar over at det er to vidt forskjellige ting og forskjellig alvorlighetsgrad, men jeg syns det passet bra.. Han lar ''kreftsvulsten'' ligge der og vokse seg større og styggere for hver dag han ikke forteller henne om det)

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du vil komme frem til, men han har fremdeles vært utro, og skaden er allerede skjedd, selv om ikke vet om den. Det er som om legene skulle ha funnet en kreftssvulst og unnlat å informere henne om det.. Hva hun ikke vet tar hun ikke skade av?

Nei, for en kreftsvulst vil vokse og bli verre og til slutt gjøre så personen får vite det, eller dør. En løgn vil aldri komme frem om man holder tett.

Men jeg ønsker ikke å diskutere dette mer, da jeg skjønner at det er prinsippet som driver dere andre. Jeg har også hatt det prinsippet før. Helt til jeg leste om noen som sa at å dele utroskapen faktisk er å legge de vonde følelsene over på den andre parten, noe jeg er veldig enig i.

Det hjelper ikke at dere gang på gang sier at det er svik og tillitsbrudd og en løgn. Jeg vet hva det er, og er fullstendig enig i det. Utroskap er forkastelig! Men for damen det gjelder vil det ikke oppleves som et tillitsbrudd og svik, fordi hun ikke vet det og aldri kommer til å få vite det. Er det en sjanse for at hun får vite det en gang, så må man selvfølgelig si det. Men det man ikke vet har man faktisk ikke vondt av! (Med mindre det er en skadelig som feks en svulst, som ikke kan sammenlignes overhodet da det er noe som kan føre til død.)

Lenke til kommentar

Nei, for en kreftsvulst vil vokse og bli verre og til slutt gjøre så personen får vite det, eller dør. En løgn vil aldri komme frem om man holder tett.

Men jeg ønsker ikke å diskutere dette mer, da jeg skjønner at det er prinsippet som driver dere andre. Jeg har også hatt det prinsippet før. Helt til jeg leste om noen som sa at å dele utroskapen faktisk er å legge de vonde følelsene over på den andre parten, noe jeg er veldig enig i.

Det hjelper ikke at dere gang på gang sier at det er svik og tillitsbrudd og en løgn. Jeg vet hva det er, og er fullstendig enig i det. Utroskap er forkastelig! Men for damen det gjelder vil det ikke oppleves som et tillitsbrudd og svik, fordi hun ikke vet det og aldri kommer til å få vite det. Er det en sjanse for at hun får vite det en gang, så må man selvfølgelig si det. Men det man ikke vet har man faktisk ikke vondt av! (Med mindre det er en skadelig som feks en svulst, som ikke kan sammenlignes overhodet da det er noe som kan føre til død.)

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde dødd hvis jeg hadde tilbrakt flere år med en kar som hadde holdt noe sånt fra meg. (selv om han hadde vært aldri så sikker på at det aldri kom til å komme ut).

Jeg ville helst hatt lyst til å vite det. Som sagt, man kan komme over det sterkere hvis det er det man ønsker, men hun må få lov til å ta en avgjørelse basert på all fakta, ikke føleri.

Lenke til kommentar

Det er viktig å ha prinsipper, men du skjønner nok ikke helt prinsippet vårt -- eller iallefall ikke det store bildet i seg selv, ved å skrive det andre jeg fremhevet i fet skrift. Om jeg hadde vært sammen med en kar som var så respektløs mot meg til å være utro, så ville jeg vite om det -- fordi da er han faktisk ikke mannen for meg. Ved at han da tar fra meg det valget med å ikke si noe, er han veldig egoistisk. Han fortsetter forholdet, som vil alltid være basert på en løgn, for min del. Dette er et problem, da jeg kunne heller brukt tiden min på å finne en likesinnet mann å leve livet med, istedenfor å være sammen med en person jeg tydeligvis gjorde en feil i evalueringen til.

Edit: Det handler om å ha respekt for andre mennesker (spesielt når det gjelder kjæresten din!). Iallefall når du driter deg på leggen. Man kan ikke bare bestemme seg for at man har rett til å ta fra andre menneskers fri vilje, eller ta det valget for de. Uansett om man prøver å pakke det inn i "men det hun ikke vet har hun ikke vondt av" - opplegget som bare blir brukt for å dempe den følelsen vi har som forteller oss at vi gjør noe feil.

Endret av Extraterrestrial
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lett å være perfekt over et forum.

Særlig om det er alle som virkelig står for det de skriver på forum. Det er mye ønsketenkning og behov for å være politisk korrekt. Skjønner egentlig ikke det da det er et anonymt forum...

Ingen er perfekte. Vi er mennesker. Alle gjør før eller senere noe dumt, slik er det bare. Trøsten er vel at man er en erfaring rikere. Hva man virkelig gjør i ulike situasjoner er vel ikke så lett å vite før man er i situasjonen. Man kan tenke at man skal gjøre noe og ha det som mening, men så gjøre noe annet når ting kommer til stykket.

Bare fordi TS tabbet seg en gang nå, så behøver ikke det å bety at han gjør det igjen. Jeg ser alle argumentene og sidene deres, men til syvende og sist er det TS som må avgjøre hva han gjør med dette og eventuelt når. Hadde min kjæreste vært utro og jeg hadde funnet det ut, så hadde jeg blitt veldig sint og såret. Føler at det er en intimitet som jeg deler med ham og som er vår.

Er lett å dømme andre, men plutselig havner man i en situasjon selv og blir den som kan dømmes...

Lenke til kommentar

Når hans generelle mening i forhold er at sannhet skal underprioriteres velfære, så tror de fleste er uenige i det utsagnet. I hans tilfelle håper jeg han gjør så mye dumt i forholdet som han ikke forteller, og en dag backfirer alt så sykt opp i ansiktet hans! :)

Min generelle mening er at sannhet skal underprioriteres velfære sier du, men det er ikke realiteten. Ble du provosert av min handling? Jeg legger frem problemet mitt og vil se hva andre mener, men sannheten skal frem. Jeg tar lærdom av feilen min og vil ta det med meg videre i livet. Jeg gjør sjelden store feil, jeg bistår økonomisk og jeg har alltid omsorg og kjærlighet på lager. Jeg vil være den beste jeg kan være og kjæresten min gjør at jeg har lyst til det for hennes og min egen del. Synd jeg potensielt ødelegger alt jeg og hun har bygd sammen for en kveld blottet for nytelse og kjærlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...