Gå til innhold

Skjermkort prisene stiger og stiger! Ingen som reagerer?


Tim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På slutten av 80 tallet betalte jeg 3500,- (innkjøpspris) for et VGA kort med 256K ram fra Western Digital (Paradise). Dette var det første "high end" skjermkortet jeg kjøpte, senere ble det Tseng ET4000, ATI Mach 32 og senere Mach 64, S3 928, Matrox Millennium etc etc. Disse skjermkortene har alle - når jeg har kjøpt dem - ligget på rundt eller i overkant av 3000 kroner. Rundt 1990 måtte du gi 15000 for en bra maskin - og det samme må du i dag, f.eks koster den CPUen som gir mest valuta for pengene fortsatt rundt 2000 som den gjorde tidlig på 90 tallet. Kan ikke se at skjermkort er i noen spesiell kategori, finnes plenty of "value" komponenter, og det finnes "high end", akkurat som det alltid har gjort.

Lenke til kommentar

ja, prisen har nok steget en del, husker jeg kjøpte mitt GeForce 256 PRO (32mb DDR osv.) til rundt om 3000,- i 1998/1999, det var jo da det man kan regne et FX5900/Radeon 9800PRO (XT) for i dag, og disse koster over 5000,- for de dyreste utgavene, så prisen har steget, og den vil muligens stige enda mer, hvem kjøpte vel en cpu i eks. 1998 for 7-8000,- ?, etter det jeg husker så kostet min P2 og Celeron en god del under det ja, for å si det slik

Lenke til kommentar

vel litt rart er det jo at et skjermkort koster 5000 kr, for da er det snakk om mye penger til produksjon.

 

kansje prisene er blitt så høye fordi det er for mange nørder som vil ha brae spillmaskiner, eller er det rett og slett en oppgraderingsbølge ute å går? med dx9 i flere av de nyere spillene, så bestemte jeg meg for å oppgradere nå, akkurat som sist jeg oppgraderte, det var for 2 år siden da r8500 kom ut, det kortet kostet også skjorta, 2800 betalte jeg da det var nytt, nå koster det 700 , lol.

 

så kansje dette går i bølger?

Lenke til kommentar

det med prosessor greier, intel og amd bare skrur prisene opp skyhøyt for de vet folk vil kjøpe det uansett.. 3.2ghz intel yter knapt mere enn de litt tregere modellene men koster masse mere - folk kjøper det likevel og intel tjener masse gryn. jeg sier ikke folk er dumme, men ekstremt uvitende eller feilinformert når det gjelder data-utstyr om de kjøper slike ting.

Lenke til kommentar
Jeg har lenge gått å tenkt på data prisene for tiden. Mesteparten blir bare billigere for hvert år :woot: Men dersverre gjelder ikke dette skjermkort! Det er ikke så veldig lenge siden jeg kjøpte meg "Starforce Geforce 2GTSPro" kort. Da kosta det 2200kr eller noe. Dette var på den tiden en god del for et skjermkort.

 

Men så tar jeg nå en titt på skjermkortprisene så ser jeg at man må ut med vertfall 2800kr for å få et kort som kjører alle spillene som er ute nå på MAX!  

 

 

Snart kommer XT kortene til Raden og de nye kortene fra Geforce ut. Disse vil legge seg på _*5000kr*_! Dette er jo helt SYKT Husker  Vodoo5 kosta 5000kr, folk datt jo på ryggen da kortet fikk den prisen! Men nå er det vist helt greit å kjøpe et kort til 4000kr! Prisene stiger, ingen sier noe!  

 

Er det bare meg som reagerer på dette?  

 

Tim

 

Er ikke så inne på dette, men det har vell også med hva du mener med å kjøre med max ytelse på et spill.

 

Det som egentlig er max ytelse i f.eks Quake 3 Arena vil jo si så mange fps som det overhodet er mulig å oppnå i spillet.

 

Jeg er ikke sikker, men selv toppkortene i dag klarer vell ikke å få max fps i Quake 3, selv om dette er et spill som nå begynner å bli litt vell gammelt.

 

Men dagens toppmodeler klarer nok likevel å kjøre med max ytelse i Quake 3 dersom man tenker på grafikk generelt. FPS er jo ikke alt.

 

Dersom man har et gammelt Radeon 8500-kort så kan man vell ikke kjøre Quake 3 Arena bedre dersom man tenker på grafikk generelt. Prøv f.eks å spille Quake 3 Arena med et Radeon 8500-kort. Deretter setter du et 9800XT kort i maskinen og så prøver du å se hvilket kort som kjører spillet best (uten å se på fps)Jeg tror neppe du vil merke forskjell, selv om 9800XT kortet kanskje får dobbelt så mye FPS.

 

Er som sagt ikke så inne på dette så rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...