Gå til innhold

Skjermkort prisene stiger og stiger! Ingen som reagerer?


Tim

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge gått å tenkt på data prisene for tiden. Mesteparten blir bare billigere for hvert år :woot: Men dersverre gjelder ikke dette skjermkort! Det er ikke så veldig lenge siden jeg kjøpte meg "Starforce Geforce 2GTSPro" kort. Da kosta det 2200kr eller noe. Dette var på den tiden en god del for et skjermkort.

 

Men så tar jeg nå en titt på skjermkortprisene så ser jeg at man må ut med vertfall 2800kr for å få et kort som kjører alle spillene som er ute nå på MAX!

 

 

Snart kommer XT kortene til Raden og de nye kortene fra Geforce ut. Disse vil legge seg på _*5000kr*_! Dette er jo helt SYKT Husker Vodoo5 kosta 5000kr, folk datt jo på ryggen da kortet fikk den prisen! Men nå er det vist helt greit å kjøpe et kort til 4000kr! Prisene stiger, ingen sier noe!

 

Er det bare meg som reagerer på dette?

 

Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig der.

 

Toppkort for 2-3 år siden kostet 2000-3000,- mindre enn toppmodeller idag.

Det er sykt det skal være slikt, selv om de skulle være litt dyrere å produsere.

 

Eneste mulighet til å få ned prisene må være å grisebanke alle som er dumme til å kjøpe skjermkort til 5000-6000,- sånn at produsentene ikke fikk solgt noe til den prisen. :p

Lenke til kommentar

Nei Tim du er inne på noe der.Spesielt når du kan få et avansert

hovedkort til ca 1800kr.

Får vel klare meg med min Gforce 3 skjermkortet som jeg har og

så får de som har for mye penger kjøpe de nye til 5000kr.

Men jeg er enig med deg de nye kortene er svindyre.

Lenke til kommentar

Nei.. Ikke bare du som reagerer, jeg er dritt lei.. Men det er tydeligvis grafikkortindustrien som går fortest.. Vi vil nok en dag oppleve at klokkefrekvensen på grafikkortene vil overgå selve systemets klokkefrekvens, med den utviklingen vi har i dag er det ikke rart det er dyrt å utvikle kort på kort.. Ettersom spillindustrien bare vokser og vokser og samtidig prøver å oppnå bedre grafikk er dette problemet uungåelig.. beklageligvis er det bare sånn det er.. Penger eller ikke, grafikkort holder rett og slett ikke lenger.. Kjøper du er high-end kort, ender du opp med et low-end kort innen året har gått, noe som sjelden skjer med cpu/hovedkort/ram/hdd..

 

Synd, men sant..

 

--alexio

Lenke til kommentar
Er det bare meg som reagerer på dette?

 

Ja fordi du har ræva skjermkort..

 

Nei seriøst. Hadde du hatt masse penger så hadde ikke du whina om pris på FX eller ATI korta i det hele tatt. 3200kr for Sapphire Radeon 9800Pro er jo ikke galt. skal du ha noe skikkelig bra må du ut med masse penger.

 

Sånn er det med alt. Se på biler. Ingen kjører en Dodge Viper GTS men ingen klager heller på at de ikke har en. Ting er lagt til rette etter det en forbruker trenger. Vil jeg ha et 9800Pro og har 4000kr så kjøper jeg et. Klager ikke over prisen men heller er lykkelig over ytelsen i spill / applikasjoner.

Lenke til kommentar

hvis du hadde sett grafikkort fabrikker og slikt hadde du ledd deg ihjel, det er helt sykt hvor avansert, komplisert og ikke minst dyrt det er å lage data deler..

jeg synes det bare er bra at det finnes ett så stort utvalg i grafikkort, de koster helt ned i 500kr og opp til 6000kr for de meste kresne - det er bare å kjøpe ett du ikke synes er for dyrt.

Cappo, gf2 har kostet over 6000kr når det var "topp" kort.

Lenke til kommentar

Er uenig med det du sier.

Selv med GeForce GTS/PRO var det ikke mulig å spille med bra fps med maks instillinger. Da måtte man ha Ultra-kortene og de kostet den gang som nå skjorta. Lanseringsprisene var vel tett oppimot 6000 og det tok ganske lang tid før de datt ned på 4000.

 

Synes man får mye grafikkkort for pengene for 200-2500 kr i dag.

 

Muligens er det rett det som Cappo sier at prisene var relativt noe lavere for 2 år siden. Toppkortene (Ti500 og Radeon 8500) kostet vel da 3000-4000 i tiden fra lansering og til og med det første halvåret..

Men man må huske på at noe av grunne til lavere priser da var at det var økonomiske nedgangstider og lavere etterspørsel samtidig som det var overkapasitet etter mange års investeringer.

 

 

Og utviklingen går jo fremover, man får mye bedre ytelse for samme sum penger i dag. I tillegg har jo prisene på CPU'er sunket ganske krafitig.

 

Det lønner seg jo ikke å kjøpe de dyreste kotene ved lansering uansett ettersom den ekstra prisen man betaler ofte er 50% høyere men man bare får 25% bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Det er rett og slett fordi folk er villig til å betale for slike kraftkort at du ser modeller rundt 5000Kr. Du blir ikke lurt, du får jo det du betaler for, men fordi folk er villig til å punge ut for å ha sinsyk 3Dytelse så betyr det også at industrien kan presse ut enda flere kraftmonstre fortere enn før.

 

Totaltsett er jo dette en grei trent i mine øyne. Pga at de med my penger i lomma er villig til å betale for slike toppmodeller så faller prisene på de lavere modellene mye fortere. Jeg ser ingen problemer med det ^_^

 

Om noe, så før man nå relativ sett mye mer for pengene når du kjøper skjermkort. Aldri før har før har valget av skjermkort betydd så mye i forhold til til de andre delene, og nå til dags får du rett og slett mye snadder for pengene.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

er uenig,prisene er nok høyere kanskje fordi det koster mere å lage dagens grafikkort enn gf2,har jo flere milioner trastirorer.

Og nei! man må ikke ut 2800 for å kjøre spill maks 2000 for et 9700 non pro og klokke det til å pro hastighet funker helt fett dagens spill og kommende.

Lenke til kommentar

eneste jeg mener er at forholdet mellom pris/ytelse ikke er på langt nær så bra som før! Personlig synes jeg grafikkortmarkedet beveger seg fortere enn det mange kan holdde tritt med.. Det er derfor folk whiner, fordi man nå må ha det beste for å i det hele tatt få ting til å funke (i dette tilfellet, hl2)

 

Du som sammenliknet med biler:

 

En dogde viper GTS fungerer like godt på veien som en Toyota Camry ;) Dodgen er riktignok dyrere, men de har den samme nytten.. Det som blir så feil er at nå må man ha Dodgen for å henge med videre : /

 

Derfor synes jeg grafikkortindustrien heller kunne produsert dyrere kort for de som ville kjøpe dem bare for å ha sånt på skrytelista.. Produsert ting som fungerer like godt til en litt lavere penge..

 

 

Jeg vet det jeg sier er umulig i praksis, alt jeg er ute etter er at folk skjønner poenget mitt..

 

mvh

alexio

Lenke til kommentar

Kortene er dyre fordi folk krever mer og mer, det er stor konkurranse om å ligge på topp, samt at folk er mer enn villige til å betale.

 

For de som ikke gidder å blåse så mye på litt enkel morro finnes "bang for the buck" segmentet som for tiden består av ATI 9600 og NVIDIA 5600/GeForce 4.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte et Hercules 9700pro for ca 9 mnd siden kostet det 3.700, og var det dyreste 3D kortet jeg klarte å oppdrive på komplett. Nå kan jeg faktisk betale 7.500 for det dyreste 3D kortet de har (med unntakk av 3DLabs som koster enda mer). Det er definitivt noe som skjer.

 

Toppmodellene har hatt en prisøkning på over 100%. Om ni måneder må vi kanskje ut med over 15.000 for å få det beste på markedet!!!

Lenke til kommentar
på MAX!  

Snart kommer XT kortene til Raden og de nye kortene fra Geforce ut. Disse vil legge seg på _*5000kr*_! Dette er jo helt SYKT Husker  Vodoo5 kosta 5000kr, folk datt jo på ryggen da kortet fikk den prisen! Men nå er det vist helt greit å kjøpe et kort til 4000kr! Prisene stiger, ingen sier noe!  

 

Er det bare meg som reagerer på dette?  

 

Tim

 

Skjønner ikke hva du mener med at prisene stiger, når du sier at Vodoo5 kosta 5000kr :shrug: det er jo det samme som XT 9800Pro koster det.

 

Prisene på toppkort har jo nesten alltid ligget på rundt 5000 - 6000.-

Lenke til kommentar

pytt sann hva er vel 4000 - 5000 får et skjermkort hvis det er bra

Hvis man har god råd kjøper man det man vil ha, uansett pris

hvis man har dårlig råd kjøper billigere ting

 

Det er bare sånn, but who cares...

 

Det meste av nytt og hot datautstyr er dyrt...

Den nye Intel 3.2 Ghz cpuen er slettes ikke billig, men den kjøpes likevel...

 

Har man dårlig råd kjøper man heller ikke BMW 7 Serie, selv om at man kan ha lyst på den..

 

Kort og godt syting spør du meg... Men så er jo nordmenn flest en gjeng med sytere også, det blir aldri bra nok... Alt skal være gratis...

Lenke til kommentar

Grunnen til at prisene stiger er fordi konkurransen er hardere, selv om det ikke er "logisk".

 

For; Teknologi koster ikke å produsere, det koster å utvikle. nVIDIA har for eksempel 3 serverrom med over 600 servere/tallknusere - Hver av tallknuserene koster over 1mill USD pr. stk., så det koster.

 

I og med at alt skal utvikles i hui og hast for tiden blir dette en dyr affære for alle, til og med for konsumentene.

 

Det er iallefall min forståelse for prisstigningen.

 

I tillegg er det jo klart at vi stadig blir rikere og rikere, det hjelper ikke akkurat på noe særlig.

Lenke til kommentar

Ja, dette er jo helt håpløst. Det er selvfølgelig knyttet opp til den ekstreme ytelsesøkningen man tross har for tiden, og det har selvfølgelig med etterspørsel og produksjonskostnader å gjøre, men dog: det er åpenbart for dyrt.

 

Å si at det er ok at det er dyrt, for da kan rike mennesker kjøpe det og fattige mennesker la være, tar jeg som uttrykk for moralsk og politisk ignoranse.

 

For øvrig er det ikke bare den høye prisen på toppmodellene som er problemet, for idet toppkortenes pris synker ned på et anstendig nivå, så tas de ut av produksjon og erstattes av dårligere og billigere kort på den ene siden, og bedre og kosmisk dyre på den annen. Man ser det hos Ati og i enda større grad hos Nvidia:

 

Idet det kunne blitt aktuelt å kjøpe Radeon 9700 pro så forsvinner det altså ut av markedet, og erstattes av 9600 som er dårligere og 9800 som har latterlig pris. Hos Nvidia GeForce 4 ti-kortene tas ut av produksjon, og erstattes med fx 5200 som er et latterlig drittkort, 5600, som er på høyde med 4600, og fx (5800) 5900 som bare er for mennesker som er laget av penger.

 

Håper bare ikke de tar 9800 pro ut av produksjon i samme øyeblikk som kortet koster 2000,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...