alexjenx Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Hei I media kan vi lese ...at gjerningsmann fikk 21 dagers betinget. Det med betinget straffeutmåling er greit. Men spørsmålet er det med lengden på den betingede straffeutmålingen. Er det prøvetid inkludert her? 2 år? Eller er det bare slik at dersom ingen straffbare handlinger utføres i løpet av 21 dager vil straffen karakteriseres som fullbyrdet? Kan noen forklare betinget (21 dager) vs. prøvetid alex Endret 27. november 2013 av alexjenx Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Betinget betyr at hvis du ikke gjør noe galt igjen i løpet av en viss tid så slipper du å sone. Endret 27. november 2013 av L4r5 Lenke til kommentar
Phate Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Betinget betyr at hvis du gjør noe galt igjen i løpet av en viss tid så slipper du å sone. ...Hvis du gjør noe galt slipper du å sone? ;P Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Prøvetiden er veldig ofte to år, og dersom man utfører en ny straffbar handling innenfor prøvetiden, som man blir dømt for, vil de 21 dagene komme til soning, i tillegg til straffen for det nye forholdet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 ...Hvis du gjør noe galt slipper du å sone? ;PSkriveleif Lenke til kommentar
alexjenx Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Jeg forstår det med begrepet betinget. Det jeg ikke forstår er disse 21 dagene...hva innebærer 21 dager? Det nevnes ikke prøvetid i artikkel... Endret 27. november 2013 av alexjenx Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Det innebærer at du må sone 21 dager dersom du gjør noe galt i løpet av prøvetiden. Prøvetiden er lengre enn straffen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Det nevnes ikke prøvetid i artikkel...Det er bare fordi avisene har latt være å nevne det siden det uansett innebærer prøvetid. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg har sett betingede dommer der det ikke er angitt noen prøvetid.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg har sett betingede dommer der det ikke er angitt noen prøvetid.. Jaha? Slik jeg forstår strl. § 53 skal det fastsettes prøvetid i den enkelte sak, men den skal normalt være 2 år. Mulig det praktiseres slik at det bare idømmes betinget fengsel (eller "fengsel med utsatt fullbyrdelse") uten at prøvetiden spesifiseres, og at dette tolkes som to år som er standardløsningen. Men jeg trodde prosessretten i alminnelighet var ganske firkantet... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det trodde jeg og, men jeg har sett et par dommer der prøvetiden ikke er nevnt med et ord i dommen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå