Masserarti Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Hei! Mulig denne skulle vært i juss-forumet, men prøver meg her.Har en Opel Astra H 2005 mod som ble kjøpt brukt i september. Bilen var EU-ok samme dag med kun 1 feil på eksos pga en liten lekasje forran. På en lengre biltur forrige helg begynte bilen å "lugge" litt under normal kjøring, effekten ved akselerasjon ble dårligere og bensinforbruket økte. Jeg ringte merkeverkstedet her i byen jeg bor i, og fikk time på bilen.Etter feilsøk fra verkstedet fikk jeg vite at det var lambdasonden forran som viste for mye motstand og at denne måtte byttes sammen med fremre del av eksosanlegget. De som hadde EU-godkjent bilen (ikke samme verksted ) sa at eksoslekasjen var så liten at det ikke var noe problem å kjøre med den uten å utbedre det. Jeg spurte derfor mekanikeren på merkeverkstedet om det absolutt var nødvendig å reparere denne, noe han svarte at det var.Hentet ut bilen i dag rett før verkstedet stengte og merket etter de første 500 meterne at bilen hadde akkurat samme problem som før jeg leverte den. Etter 3km hvor jeg snart var hjemme kom også lampe for service på. Hva slags rettigheter har jeg her? Ser jo for meg at bilen må inn på nytt, feilsøke og utbedre den faktiske feilen som gjør at bilen ikke fungerer som den skal, og for meg virker det som den første reperasjonen til 5500 kroner har vært unødvendig. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Dette er da kurant. Klag, få ny time, få de til å fikse bilen så den går som den skal, ikke betal. Det er iallfall et godt utgangspunkt :-) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Du skal ikke se bort fra at lambda-sonden ga feil verdier og også var en feil. Men jeg tipper på LMM her. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Dette er slett arbeid. Har de ikke prøvekjørt bilen etterpå? Forlang å få den gamle delen som var i orden tilbakemontert og pengene tilbake inkl. arbeidstid. Har de kastet den gamle delen er ikke det ditt problem og de må kompensere for denne delen, enten ved å selge den nye billigere eller skaffe en brukt del av samme forventede kvalitet. Håndverkertjenesteloven gir deg rettigheter i denne situasjonen. Les mer her: https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/verkstedtjenester/reklamasjon-pa-verkstedsreperasjon/ Endret 28. november 2013 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå