Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som kan ferieloven?

eimo99

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt hjelp med en disputt jeg har med arbeidsgiver.

Jeg har oppspart 24 dager ferie som jeg skulle bruke på bygging av eget hus i perioden oktober/november ( skulle ikke bygge hele selv men deler av det da jeg er fagutdannet innen for det feltet jeg skal gjøre)

Jeg får ikke tatt ut ferien min nå alikevel grunnet situasjoner på jobben, har en sykemeldt og en som har sagt opp, ny erstatter for han kommer 1 des.

Jeg som avdelingsleder skal helst ikke ta ut ferie hvis det går på bekostning av bedriften.( vi har som regel perioder på året der det er rolig hvor jeg som oftest planlegger ferier)

Driver i en bransje som det ikke så lett lar seg gjøre å leie inn personer til å jobbe her.

Jeg må nå da betale noen får å gjøre det jeg skulle ha gjort på huset grunnet fremdriftsplanen der.

Jeg har kommet med forslag til arb.giver at de kan utbetale ferien min.

Dette mener de er i strid med arbeidsmiljøloven ( noe det også er da man er pliktig til å ta ut ferie osv.)

Men de kan utbetale alt bortsett fra 10 dager som jeg kan føre over til neste år..

Dette er vel like mye i strid med arb.miljøloven det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferieloven § 11 fastslår at feriepenger skal utbetales når ferien tas, og § 7 nummer 3 fastslår at feriefritid skal overføres til neste år dersom ferien ikke avvikles. Det er ikke lenger adgang til å utbetale feriepenger for ferie som ikke er avviklet, denne adgangen ble fjernet i 2008.

Din arbeidsgiver foreslår en løsning som var lovlig før 1. januar 2009.

• Liker 1
Lenke til kommentar

To uker pluss avtalefestet ferie kan søkes overført til neste ferieår. Ferieloven dekker desverre ikke det "hullet" som har oppstått ved forrige revidering som ga anledning til å kjøpe tilbake feriedager på et noe friere grunnlag enn i dag.

"helst ikke skal" er ikke det samme som umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...