Stianwh Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Hei! Jeg har endelig bestemt meg for å melde meg inn i politikken. Jeg har derfor forsøkt å finne det partiet som passer meg best. Jeg har funnet ut at sentrumspartiene er de partiene som stemmer best overens med mine meninger og tanker. Valget står først og fremst mellom Venstre og Senterpartiet. KRF har mange fine saker de også, men jeg er ingen tilhenger av religion, så jeg ønsker derfor å skille mellom stat og religion. Samtidig med at jeg forsøker å velge mellom Venstre og Senterpartiet kommer jeg stadig innom tanken på Miljøpartiet De Grønne. Jeg lurte på om noen kunne legge frem og forklare meg forskjellene på sentrumspartiene? - F.eks : Hvilke hovedsaker skiller Venstre fra Sentrumspartiet? Endret 27. november 2013 av Stianwh Lenke til kommentar
xyzxyz Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Senterpartiet (het i gamle dager Bondepartiet) har sterkt fokus på primærnæringene, særlig landbruket. Når man har så sterkt fokus på landbruket som SP har, blir det vanskelig å få mye sympati utover dem som er sterkt knyttet til bondenæringen. SP framstår i stor utstrekning som et særinteresseparti for bønder og distrikter hvor landbruket spiller en betydelig rolle. SP er sterke tilhengere av større subsidier til landbruket. SP vil nok hevde å være et miljøparti, men for å si det litt spøkefullt så stopper miljøengasjementet ved utslipp fra bondens silotank. SP har jo regjert sammen med SV og AP, og framstår i mine øyne ofte mer som et sosialistisk part enn et borgelig (kanskje ikke så rart siden bondenæringen har blitt mottaker av subsidier, i motsetning til hva det var f.eks. før krigen). SP er meget sterke motstandere av EU/EØS (først og fremst fordi de er redd for at bøndene skal få dårligere kår) Venstre er intet særinteresseparti, men er opptatt av at bedrifter skal få gode konkurransevilkår hvilket er ryggraden som velferdssamfunnet må bygge på knekker denne sammen (eller svekkes) går det dårlig med oss. Venstre profilerer seg også som det fremste miljøpartiet på ikke-sosialistisk side, for dem som måtte like det. Det er stor takhøyde i Venstre (på godt og vondt), fra nærmest sosialdemokrater til dem som kaller seg klassiske liberalister. Venstre liker å kalle seg sosialliberalister. Venstre blir gjerne sett på som et "hipt/kult" byparti i motsetning til SP, som blir sett på som et bondeparti. Venstre er ofte liberale i sosiale spørsmål (de er en del der som er tilhengere av fri hasj). Miljøpartiet De Grønne fokuserer ensidig på miljø, og har få interesser utover dette. Realismen i politikken er vel så som så. Personlig ville jeg fortrekke Venstre av disse partiene. 5 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Problemet med sentrumspartiene er at dem fort trekker seg ekstremt langt ut i enkelte saker og blir nesten mer som interesse organisasjoner enn politiske partier. Uansett så har Venstre sitt primærfokus på miljøvern skal man tro partiprogrammet er dem også liberale. Venstre strekker seg uansett en del til Høyre i økonomiske saker og ligger utenom di to overnevnte ganske nært Høyre i en del av sin politikk. KRF vil i grunn forby alt som er gøy og er muligens det mest konservative partiet på tinget, KRF har en del saker med miljøvern men setter absolutt familie -og familieliv først, dem er også bygd på kristne verdier og jobber bla for å støtte oppunder dens verdier. MdG er ett parti jeg har litt vondt for å si noe fint om, men skal prøve. MdG er ett miljøbevisst parti, dem jobber bort i mot utelukkende for å legge ned petroleumsvirksomhet for å bygge Norge på det resterende av vårt BNP, dem vil også øke en del avgifter og gjøre en del ting vanskligere i distriktet. SP eller Bondepartiet om du så vil er ett parti som fokuserer mye på distriktene og kjemper deres kamp, henter vell mest stemmer i Sogn og Fjordane om jeg ikke tar heilt feil. Har akkurat vært i regjering og fikk lite gjennomslagskraft, har også vært en del saker rundt dem som vekker litt oppsikt. Ett parti som i følge dem selv er miljøvennlige men har til liten grad vist det. Lenke til kommentar
Stianwh Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Mange flotte innspill her. Er ganske enig i hva som blir sagt. Det er først og fremst Venstre som skiller seg ut som den vinnende part for min del når det gjelder å velge mellom sentrumspartiene, men noen enkeltsaker gjør at jeg fortsatt evaluerer å velge Senterpartiet. Det kommer av at Senterpartiet ønsker å bygge nye og bedre veier, gratis skolemat, nei til EU og at de ønsker å beholde monarkiet. Så virker det som at Senterpartiet ikke er så positive til innvandring som Venstre er, og at de setter familien og norske verdier høyt. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Høres mer ut som senterpartiet er partiet for deg med tanke på dine verdier. 2 Lenke til kommentar
Stianwh Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Jeg føler at Venstre er litt enklere "å svelge" og godta enn hva Senterpartiet er. Venstre virker som et litt mer moderne parti enn hva Senterpartiet er. Spesielt når det gjelder f.eks genteknologi og lignende saker. Senterpartiet er for bønder(noe jeg overhodet ikke er), mens Venstre er for Ola Normann. Så ønsker jeg en sterk stat med skatter der det satses først og fremst på det offentlige, men private bør også kunne få slippe til. Så setter jeg pris på at Venstre har en spennende og interessant forhistorie, og at Venstre er et såkalt "Miljø-parti". Arbeiderpartiet blir for langt til venstre og Høyre blir for langt til høyre for meg når det gjelder f.eks økonomi. De blir på en måte for mye av det gode på hvert sitt vis. Derfor finner jeg Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Venstre mer interessante. For meg så virker det som at Venstre ikke er helt negative til gratis skolemat og at de mener at det er opp til folket om vi skal bli med i EU og om vi skal være et monarki. Endret 27. november 2013 av Stianwh Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg vil nok si at Venstre er et bedre parti for din del enn de andre, basert på det som står her. Spørsmålet blir vel heller om du er enig i "nok" til at det er et poeng i å engasjere seg, og om du selv må svelge noen kjempekameler ift partiprogrammet. Jeg personlig utelukker Venstre av et par slike grunner, selv om andre sider ved partiprogrammet igjen bør applauderes. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Senterpartiet er veldig ensporet på landbrukspolitikk, gjerne under dekknavnet distriktspolitikk. Mer subsidier, drep all ulv, økte fellingstillatelser og skuddpremie på alle rovdyr, økte tollmurer, økte skatter og avgifter for alle unntatt bøndene som skal tilordnes lavere skatter og avgifter og flere støtteordninger. Alle andre politiske saker er mer fyllmasse i valgprogrammet. Det er sånt de gjerne bytter bort i bakromsavtaler i bytte mot f.eks høyere tollmur mot ost og kjøtt. De har riktignok hatt en rekke samferdselsministere som har satt i gang store veiprosjekter i hjemfylkene sine. Nå sist Magnhild Meltveit Kleppa som fikk fart på finansiering og igangstart av Ryfast-forbindelsen mellom Stavanger og hennes hjemsted Tau/Jørpeland. Bøndene er veldig delt i sin støtte til Sp fordi Sp beskyldes for å ha gjort for lite for bøndene og ha for sterkere bånd til matvareindustrien/samvirkebedriftene enn til bøndene. Sp er nok det mest revolusjonære partiet vi har i dag og velgerne deres er omtrent på samme måte. Bondelaget arrangerte i sommer en studietur til Frankrike for å lære norske bønder å protestere som de. Franske bønder er kjent for å være blant de villeste protestantene i Europa, bare slått av blant annet religiøse grupperinger i Irland og Nordspania.Venstre er først og fremst et liberalistisk parti i betydningen at folk skal få større frihet til å gjøre egne valg selv. Altså ganske motsatt av det de langt mer autoritære Høyre og Frp er. Alle tre er på høyre side av politikken, men altså i hver sin ende av skalaen fra liberal til autoritær stil. Venstre har en klar distriktspolitikk, blant annet med en sterk satsing på bredbånd, samferdsel og lokale skoler i distriktene. Deres distriktspolitikk skiller seg fra Sp sin ved at de satser mer på distrikter generelt og ikke så ensidig på bønder. I følge SSB bor ca 1,5 millioner nordmenn i distriktene (utenfor tettsteder større enn 1000 innbyggere), mens landbruket har totalt ca 46 000 årsverk, inkludert alle støtteberettigede deltidsårsverk. Tallet på heltidsårsverk er vistnok under 20 000, mens det i tillegg til de 46 000 er rundt 10 000 ikke støtteberettigede som kaller seg bønder. Det er typisk sånne med fem høns og femten sauer og en årsomsetning under 50 000 kr. Venstre favner langt bredere i distriktene uten å skyve unna byfolket slik Sp gjør. Venstre har også god støtte i byene blant annet for den liberalistiske stilen og satsing på utdanning og forskning.Krf lever og ånder for kristne verdier med familie og miljø som fokus for folkeliggjøring. Krf har en økonomisk politikk som minner om H sin, men skiller seg på blant annet landbruk (mye mer bondevennlig) og på en del familiesaker som pappaperm og kontantstøtte. Men den røde tråden i hele deres politikk er kristendom og religion. Det avdekkes av og til svært kristenfundamentalistiske ting som blant annet saken med reservasjonsrett for leger mot abort. Krf var veldig klar på at en slik reservasjonsrett var viktigere for dem enn folks rett til selvbestemt abort. De fikk ikke mye støtte for det, men det ble en del debatt. Det hører med at Krf i sin tid jobbet hardt mot retten til selvbestemt abort med en rekke moraliserende argumenter. Selvbestemt abort ble vedtatt i 1964, og det nederlaget har alltid plaget kristenfundamentalistene.Avstanden mellom H og Ap har minket betraktelig de siste 30 år og det skyldes at begge partiene har nærmet seg hverandre. Jeg synes det er vanskelig å sette sentrumspartiene på et entydig punkt på høyre-venstre skalaen, men Sp ligger i mine øyne til venstre for Ap, mens V og Krf fyller hele mellomrommet fra Ap til H. Frp holder seg til høyre for H, men de er lite entydige. I noen saker er de faktisk langt til venstre for H.Mdg er som Sp, veldig ensidig fokusert på en sak. Deres sak er miljø og det skjærer seg helt med Sp på blant annet rovdyrpolitikken. Mdg ønsker bærekraftige rovdyrstammer for å bevare naturens mangfold, mens Sp vil ha mange færre rovdyr, helst ingen. Mdg har et sterkt fokus på kollektivtransport og henter mange velgere i byene. Sunn mat og kampen mot e-stoffer, transfett osv er også veldig viktig for dem.PS. Prøv testen det politiske kompass og les gjerne valgprogrammene til partiene hvis du fortsatt finner de på hjemmesidene. 3 Lenke til kommentar
Stianwh Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Takker for mye flott informasjon. Jeg har forsøkt å lese igjennom parti-programmene og diskutere litt med venner og familie. Jeg tok testen "Det politiske kompass" for noen uker siden. Jeg havnet nede til venstre ikke så langt ifra Gandhi, Nelson Mandela og Dalai Lama (Liberterian Left). Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Piratpartiet går jo and å se på da.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg havnet i samme område jeg også, men kunne aldri i verden stemt hverken Sp, Krf eller Mdg. De er for oppslukt i sin egen nisje og for lite interessert i å ha helhetlig politikk for helhetlig styring av et land. De er mer for interesseorganisasjoner å regne. Venstre synes jeg er langt mer helhetlig og interessant, selv om de ikke fikk min støtte denne gangen på grunn av motstanden mot utredning og potensielt oljeutvinning utenfor Lofoten og Vesterålen. 1 Lenke til kommentar
Stianwh Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Jeg kunne gjerne tenkt meg å finne litt mer ut av de andre partiene som ikke er på stortinget og som ikke får mediedekning, men det blir altfor mye å sette seg inn i. Jeg har tidligere snust litt på Høyre og Arbeiderpartiet også, men føler at Venstre er en god "blanding" av disse to. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Her er et innslag fra valgkampen. Du kan jo vurdere hvem du identifiserer deg mest med. http://www.tv2.no/nyheter/politisk/dette-er-venstres-kjernevelger-4108346.html http://www.tv2.no/nyheter/politisk/dette-er-senterpartiets-kjernevelger-4116056.html Det er også verd å nevne at Venstre var det eneste partiet på Stortinget som er for personvern (muligens er også Mdg det), noe som bør være en viktig sak, men jeg skal innrømme at det ikke har fått mye gjennomslag for denne politikken. 1 Lenke til kommentar
Goggen 80 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Et sentralt skille mellom Venstre og Senterpartiet som til nå har blitt overraskende lite diskutert er ikke bare partiene i seg selv, men skillet i valg av samarbeidspartner. Ingen av dem er egentlig rene sentrumspartier, men har begge en klar blokktilhørighet. Dette begynte da KrF og Venstre meldte seg ut av sentrumssamarbeidet (Bondevik I) og dannet regjeringen Bondevik II sammen med Høyre. KrF og Venstre er begge klart og tydelige borgerlige sentrumspartier. Tilsvarende har SP også etterhvert sett seg nødt til å gå vekk fra rollen som rent sentrumsparti og blitt et sosialistisk sentrumsparti som samarbeider med AP og SV. Hvis jeg var deg ville jeg absolutt tenkt på hvilken regjering din stemme er en støtte til. Som du sier: "Så ønsker jeg en sterk stat med skatter der det satses først og fremst på det offentlige, men private bør også kunne få slippe til." Vil du ha en sterk stat med skatter der det satses først og fremst på det offentlige, bør du kanskje stemme SP fordi de samarbeider med AP og SV. Ønsker du økt privatisering bør du kanskje stemme Venstre fordi de sammarbeider med KrF, Høyre og FrP. PS: Ellers syntes jeg fremstillingen av SP fram til nå har vært litt simpel, selv om flere har prøvd å si noe om begge partier. SP er tidligere bondepartiet, men har hatt en utvikling siden den tid, og er mye mer enn bare for bønder. SPs viktigste slagord var i lang tid "by og land, hand i hand" og handlet om å også ha en aktiv bypolitikk, og å se på samspillet mellom byer og landbruk, ikke kun landbruk. Av dagens saker som handler om mer enn bare bønder kan nevnes at SP er opptatt av desentralisering og lokalt selvstyre. De jobber med å forhindre at for mye av makten til kommunestyrer (inklusive bykommuner) overføres til den nasjonale regjeringen, og de var pådrivere for økninge av kommuneøkonomien som har vært under den rødgrønne regjeringen. Motstanden mot EU handler også mye nettopp om lokalt selvstyre og selvråderett. Ellers er både SP og Venstre ansett for å være rimelig grønne partier. 1 Lenke til kommentar
Stianwh Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Takker for alle innspillene så langt! Setter stor pris på flere! :-) Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Venstre og KRF er i mot oljeboring i Lofoten, Vesterålen og muligens Barentshavet? Men de er FOR å bruke mere oljepenger merkelig nok? Jeg er også mot oljeboring i nord, og har av den grunn innsett at større bruk av oljepenger ikke er mulig. Forresten er Venstre og SP noen utdøende partier. Mimrer om å være Norges eldste parti og hvilke ungjenter man har nedlagt på partimøter. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Venstre skal man passe seg litt for, da de ofte er parti nummer to eller tre for mange. Ikke-religiøse vil vegre seg for å stemme KrF, sosialister vil ikke stemme på partier langt til høyre, og motsatt (mulig unntak for H-AP/AP-H her). SP synes å være et veldig særinteresseparti, så Venstre har egentlig et brukbart potensiale.SP dør nok ut når bondestanden blir liten nok, hvertfall med dagens sperregrense. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Problemet vi har er vell at det ikke finnes et parti for sunn fornuft. Norge kan ikke redde verden med co2 avgift på biler da vi ikke utgjør en forstad i usa. Jeg tror ikke co2 har så stor påvirkning som enkelte påstår, men en økonomi basert på olje er ikke bærekraftig i det lange løp for oljen vill ta slutt og da trenger vi en erstatning for olje og for det trengs det forskning og utvikling. Vi kan heller ikke redde afrika da politikere har bare interesse for uhjelp når de kan få en høy stilling i FN. Det som dokumentert hjelper innen uhjelp er microlån til kvinner men det er ikke politikerne interessert i. Problemet til Venstre er vell at de ikke har en leder etter Sponheim ga seg. Et stort problem med norske politikere er at de ikke tør å si til eu at de kan dra til helvete med de idiotiske lover og direktiver de kommer med. Når det norske politiet er mer opptatt med å ta en som kjører 6km/t for fort på E6 enn de som selger narkotika eller raner folk er noe fryktelig galt med politikere som bestemmer og de skulle vært tiltalt som medvirkende til ran og narkotika kriminalitet. Muligens det er på tide å ansvarliggjøring offentlig ansatte. Endret 14. desember 2013 av Maxopp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå