Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvangsflytte timer på arbeidslisten

kaaasen

Anbefalte innlegg

Hei, og beklager for en litt misvisende tittel.

Jeg skal gå rett på sak. Dette her er selvsagt i jobbsammenheng alt sammen, men jeg vil bare gjøre det helt klart.

Jeg har en heltidskontrakt, og har vært under opplæring siden midten av august. Ny stilling, nye arbeidsoppgaver, ny turnus. Denne opplæringen tok slutt sånn ca midt i oktober, slik at vi startet i vanlig jobb. Timeantallet ble mindre enn det skulle vært, og lønnen som ble utbetalt for denne måneden var korrekt.

Nå i November har jeg fått karret til meg 2 x 12-timersvakter med 50% overtid. Mer overtid har de ikke vært villig til å gi meg. I dag nevnte en kollega at sjefen har sagt at de overtidstimene vil bli brukt til å øke timeantallet mitt for oktober måned, og at jeg ikke vil få noe ekstra penger på neste lønning. Jeg synes dette er hårreisende, for iløpet av mine snart seks år i dette firmaet har aldri dette vært noe problemstilling.

Turnusen min er som følger: mandag - onsdag 07-19 den ene uken, onsdag - fredag 07-19 den andre uken. Pluss at jeg skal jobbe én vakt ekstra annenhver mnd for å kompensere for 1,5t for lite hver uke (1,5t i manko hver uke x 8 uker = en ekstra vakt.).

Spørsmålet mitt er vel som følger: har de lov til dette? Kontrakten min er en "vanlig" heltidskontrakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtid er i arbeidsmiljøloven definert som arbeid ut over den alminnelige arbeidstid, jfr. arbeidsmiljøloven § 10-6 annet ledd. Alminnelig arbeidstid kan gjennomsnittsberegnes etter reglene i § 10-5 slik at det som ellers ville vært overtid ikke blir det. Dette må imidlertid være tatt inn i arbeidsavtalen din eller tariffavtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...