Oleleh13 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Hei Sitter egentlig og bare tenker på hvordan denne julen skal bli. Jeg syns så synd på min mor som kanskje må sitte mutters alene denne julen også til tross for at vi er 4 søsken, derav jeg som er eldst og er i arbeidslivet. Jeg klandrer ikke de andre, siden dem har nok og holde fingrene i. Dette er 5 året jeg og min kjærest er sammen, og iløpet av de 5 årene har ikke noen form for avtale mellom oss ved jul og høytider + familie blitt holdt. Grunnen til dette er fordi hun blir så lei seg, sint og nesten manipulerende med sine følelser for at jeg ønsker og feire jul med min familie. Jeg har ikke vært i noe familieselskap på over 5 år nå, og nå sist måtte jeg si att jeg ikke kunne komme pgr av jobb.. Som ikke stemmer. Jeg har per i dag 130-160% stilling i samme jobben, og har egentlig ganske lite fri. Det vanligste er 2-3 dager i månen. Dette er noe jeg velger selv fordi jeg har trives godt med mitt arbeid hittil. Min sjef sier at jeg kan ta meg noen fridager akkurat når det måtte passe meg. Så jeg har egentlig jobbet meg god for grunnlag til fri.. Siden min mor flyttet for noen år tilbake ett godt stykke unna, (en dagsreise med bil) har vi avtalt og ha annenhver jul hos hverandres familier. Men jeg kan ikke si att jeg har hatt noen god jul når jeg bare sitter hos familien hennes i juletidene, å fråtser julemat når min mor sitter mutters alene i ett stort hus. Eller nyttårsaften for den del! De siste sommerne har jeg vert bastant og bestemt på att jeg vil tilbringe tid hos familien min! Har ofte bare reist, og hun har blitt med i siste liten til min familie hvor jeg blir i en måne eller mer. hun missliker dette, men blir bare med for og vær med meg. Hun sier hun ikke vil dette, men gjerne vil til syden eller lignende. pgr av diverse årsaker, også pga henne har jeg mistet en del kontakt med mine slektninger, søskenbarn, besteforeldre, tanter og onkler osv. Har ikke pratet noe særlig med dem på 5 år.Det er veldig trist og føle seg ute av flokken. Om dere skjønner. Min mor, far og jeg har hatt et forhold på godt og vondt. Men selv om onde dager kan være lange får ingen legge en hånd på dem eller familien. Jeg elsker mine foreldre og søsken mer en noe annet. Jeg vil vise att oppdragelsen dem ga meg ikke var forgjeves og samle familien hit! Og til og begynne med min mor. Mine søsken og min far bor separat, men i nærområdet. Min kjæreste har en relativt stor familie, som hun ofte møter på og prater med. Som vi iblant besøker. Så problemet jeg opplever er ikke kjent for henne. Og hun skjønner det vel ikke. Av og til føles det som om hun ikke har noen medfølelse til akkurat dette med min familie. Hun tenker vel at jeg lever ett liv sammen med henne nå. Vi er ikke forlovet, ikke gift og har ingen barn. Vi bor sammen i en leilighet. Vi begge jobber, jeg har jobbet fast lengre og har en høyere månedslønn og betaler 80%++ av summen pluss alle utgifter med forsikringer, strøm, bil osv. Noe som jeg mener ikke er helt rettferdig, men siden hennes foreldre mener det er rettferdig, så har jeg rettet meg til det uten og lage oppstyr. NÅ kommer det store problemet...Min mor og jeg pratet litt om hvordan denne julen skulle bli. Jeg ytret ønske om at hun kunne komme på besøk. Vi har ingen gjesterom, men deriblandt flere alkover som er opne mot hverandre som fint kan brukes til overnatting uten problem. Min mor har hatt litt lite penger i relasjon med reprasjoner på huset i vannrør, så hun kunne ikke bestille flybilett selv. Hun er relativt ung, men har hatt problemer med hjerte og har hatt hjerteoperasjon, hjerneslag, blodpropp, lammelser i perioder og hennes livskvalitet er ikke bra per i dag. Jeg føler egentlig at hennes tid ikke er så veldig lang. Spesielt ikke nå siden hun store deler av året er deprimert pgr av at hun er så store menger helt alene. Hun har snakket om selge unna å flytte, men hun føler seg ikke helt sterk nok enda. Jeg ønsker og bestille flybilett til min mor, og ta alle omkostninger ved juletiden. Jeg har jo tross alt råd til dette. Og det er mitt valg. Jeg pratet med min samboer om dette, hun ble fort sur med en gang når hun skjønte hva jeg ville fram til. Hun hadde negative tendenser til dette. Spiller på humøret for og få meg til og forandre meninger, selv om hun sier hun ikke mener og gjøre dette selv. Hun mente at det var feil og koste på min mor dette. Siden vi liksom da har "delt økonomi". Hun spyttet surt ut: Jeg får vel feire jul alene med min familie i år da! Selv om dem bor 10 minutter unna med bil. Og kombinere våre familier tror jeg ikke er noe god ide og har derfor utelukket dette. Jeg prøver og prate med henne om at dette er noe jeg føler er feil av henne og gjøre. Alle mine kroner på konto er jo hardt inntjent! Og jeg bestemmer jo selv hva jeg vil svi av noen kronasjer på. Eventuelt kan jeg ta meg fri og bare reise alene. Men det ville jo bli trist for både jeg og mor å sitte alene når resten av familien er langt av sted. Det er kun jeg som har muligheten til og samle familien under tak bortsett fra min mor. Jeg har ofte tenkt og forlate min kjære.. Bare pga av dette. Jeg tenker ofte på framtiden og ønsker ikke att mine barn skal få samme oppfatning og at jeg selv kan sitte i saksa og bli alene i høytider når jeg blir gammel og grå. Jeg vil fylle livet mitt med julestemning og glede igjen, og ikke pokerfjes imens jeg stapper i meg det berømte fårekjøttet til svigermor som jeg ikke tåler. Nå er jeg drittlei, og vil finne en løsning alle kan være tilfreds med. Men slik som det ser ut nå, så virka det mer ut som om at jeg ikke skulle ha kontakt med kjæresten i juletiden å nyttår når min familie var her. Hun har ingenting mot min familie, men hun ønsker sterkt og ha meg med i sin familie.. Nå er jeg frustrert... måtte få det ut..Noen som har opplevd slike lignende situasjoner? 1 Lenke til kommentar
Karbutar Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Sambuaren din virkar svært egoistisk.. Dersom jul er ein tradisjon som er viktig for familien din, som kan få mor di til å føle seg meir aleine enn vanleg, hadde eg prioritert ho framfor sambuaren. Og dersom du står for betaling av størsteparten av utgiftene ser eg heller ikkje kvifor ho er negativ til at du betalar for reise osv. Oppfører ho seg slik i fleire situasjonar eller er det kun pga at det er jul? 1 Lenke til kommentar
Oleleh13 Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Sambuaren din virkar svært egoistisk.. Dersom jul er ein tradisjon som er viktig for familien din, som kan få mor di til å føle seg meir aleine enn vanleg, hadde eg prioritert ho framfor sambuaren. Og dersom du står for betaling av størsteparten av utgiftene ser eg heller ikkje kvifor ho er negativ til at du betalar for reise osv. Oppfører ho seg slik i fleire situasjonar eller er det kun pga at det er jul? Hun er dessverre meget egoistisk. I tillegg må eg være veldig spandabel av meg. Viktig er den kanskje ikke, men det er tanken med at man samles og koser seg. Situasjonen mellom oss har jeg egentlig lært meg og leve etter, selv om jeg vet det er feil. Det er mye av det gode, og mye av det dumme. Men noen ting hører nok med. Siden hun er min første kjæreste har jeg ikke erfart noe særlig av kvinner, og vet ikke om det finnes noe bedre. Har det per i dag veldig greit med henne, bortsett fra hennes egoisme. Hun er ei slik jente som MÅ sminke seg før hun går ut av huset, til og med om jeg skal noe. Jeg har ikke tall på hvor mange møter, avtaler osv jeg må avbryte fordi hun bruker en halvtime ekstra på badet.. Og drar jeg uten henne, setter hun himmel og jord i bevegelse. Hun tar ikke 5flate engang øre for og dra inn skuespillerrollen som lager drama. Bortsett fra om jeg blir fyrt opp med vilje, da kan jeg bli ganske sint.. Det jeg tenker selv med hva som er problemet med at jeg betaler reise for min mor er att hun kanskje mener det er penger jeg heller kan bruke på henne.. Trist men sant. Tror ikke hun riktig forstår hvor dyrt det er å brødfø henne. I tillegg bruker hun ganske mye penger på seg selv. Noe jeg ergrer meg over siden hun kunne betalt noe mer en det hun gjør.. Men det blir en evig rundans hver gang jeg tar det opp... Endret 27. november 2013 av Oleleh13 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 27. november 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. november 2013 Det finnes nesten helt sikkert bedre alternativer. Jeg må råde deg til å hive den skløtta på hue og ræva ut. 23 Lenke til kommentar
Populært innlegg L4r5 Skrevet 27. november 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. november 2013 Feire jul med din mor aleine, uten kjæresten din, du. Hvis du mister henne av den grunn var det verd det uansett. 23 Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 For meg så virker det ikke som at du er i et sunt forhold. Jeg antar også at det er flere sider av en sak, og at hun sikkert har en egen side av saken. Hvorfor er hun slik? Det kan være flere grunner til det. Du skriver lite om dette, men kanskje hun får for lite tid fra deg og for lite oppmerksomhet pga. jobbingen din? 5 år i et forhold i ungdomsalder og uten barn som binder sammen er veldig mange år, og det kan ikke ha vært like lett hele tiden kan jeg se for meg. Du sier hun er din første kjæreste. Min første kjæreste behandlet jeg veldig dårlig i starten da jeg for å være helt ærlig bare var sammen med henne for massasje og sex, og kanskje litt prestisje for å ta dama som kompisene sikla på. Etterhvert så ble jeg utrolig glad i henne og jeg begynte derfor å skjemme henne ut og gjøre henne trygg på meg. Det skulle jeg aldri gjort, for dette førte til utroskap fra hennes side og at hun rett og slett "brukte" meg på flere måter, også økonomisk (som vi har til felles). Vrangforestillingen min var så stor at jeg ikke så dette selv før år etter selve forholdet. Alle andre rundt meg så det fra starten av, men jeg så det virkelig ikke før jeg tenkte på det en god stund etterpå. Og det er vel her man kan skyte inn sitatet "Kjærlighet gjør blind", for det gjør det virkelig. Det er bra at du tenker på fremtiden. Hvis du ikke klarer å se for deg denne kvinnen i din fremtid med tanke på relasjoner og fremtidige barn, og også økonomisk, så er det virkelig ikke noe å satse på. Det er virkelig ikke noen grunn til å være sammen med en kvinne som krever _så_ mye når dere uansett har en utløpsdato. Jeg synes du skal stå opp for deg selv og dine rettigheter. Rette litt opp på ryggen. Det virker som at du blir tråkket ganske heftig på, og antageligvis har du latt deg bli tråkket på alt for lenge fordi "det er enklest slik, så slipper man alt dramaet rundt og at kjerringa blir så psycho manipulerende", men det som er dumt er at du når du lar deg tråkkes på så vet de akkurat hva de skal gjøre med deg for å få gjennomslag anytime. Og at kvinnen og foreldrene rotter seg sammen for å stemme deg ned (med tanke på økonomi) er stygt. Dere er jo ikke akkurat gift eller har barn og antageligvis lite felles ansvar. Tror det er på tide på bli mann igjen! 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg kaaasen Skrevet 27. november 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. november 2013 Familie er viktigere enn den (tilsynelatende) primadonnaen av en samboer du har. En god kjæreste og samboer vil aldri nekte deg å tilbringe tid med de du har kjær. 11 Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Familie er viktigere enn den (tilsynelatende) primadonnaen av en samboer du har. En god kjæreste og samboer vil aldri nekte deg å tilbringe tid med de du har kjær. Er vel samme konseptet angåande å vere ein god person generelt, er det ikkje? Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Samboeren din virker fantastisk egoistisk!I ett forhold må begge gi for å få og det virker som du har vært "for snill" med henne... Synes du skal feire jul med mora di i år så får du se hvordan samboeren din reagerer på det. Det de fleste par gjør er jo å feire annenhvert år til alle, og når de får barn så feirer de hjemme for seg selv. Missliker samboeren din familien din? Siden hun opprører seg sånn?I og med at dine slektninger bor så langt unna ville jo det naturlige vært å oppsøke dem i feriene, og så familien hennes som bor 10 min unna på helg. Tror hun bare er en mammadalt som liker å ha deg rundt fingeren sin. Endret 27. november 2013 av medlem-124997 2 Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg ville så ha sparka den dama ut og heller ringt min mor og sagt at flybilletten er bestilt og betalt og hun kan være hos meg i jula. 6 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Kjæresten din virker veldig bortskjemt og egoistisk. Og du ser ut til å finne deg i alt for mye, du er dessverre alt for dumsnill. Tilbring julen med din kjære mor du, hvis kjæresten din blir sur, er hun ikke noe å samle på. 2 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Trådstarter, du sier moren din "er relativt ung, men har hatt problemer med hjerte og har hatt hjerteoperasjon, hjerneslag, blodpropp, lammelser i perioder og hennes livskvalitet er ikke bra per i dag. Jeg føler egentlig at hennes tid ikke er så veldig lang. Spesielt ikke nå siden hun store deler av året er deprimert pgr av at hun er så store menger helt alene. Hun har snakket om selge unna å flytte, men hun føler seg ikke helt sterk nok enda." Du sier også at hun kun er en dagsreise unna med bil (så du bør absolutt ha som nyttårsforsett at du tar en helgetur dit en gang i blandt, kanskje en gang i måneden?). Videre sier du at du har Videre sier du at "De siste sommerne har jeg vert bastant og bestemt på att jeg vil tilbringe tid hos familien min! Har ofte bare reist, og hun har blitt med i siste liten" Det høres ikke akkurat ut som din kjære samboer har noen som helst interesse av familien din, og om hun ikke har det, da får vel heller ikke du ha det. Du er jo sammen med henne nå, så resten av familien din får pent sette seg i kø bak henne. Henne først, de andre senere om du får tid. På toppen av det hele sier du at du ofte har tenkt å forlate din samboer. Du bør ikke bare tenke det, men gjøre det snarest. Mitt råd er å snakke med søskenene dine, og høre om noen har plass til deg og din mor i julen. Det har ingenting å si hvor langt unna de bor. Det går alltids et tog. Om din kjære samboer liker det eller ikke bør du gi blaffen i, for å si det rett ut. Det er tross alt moren din vi snakker om her. Hun fortjener da såpass? 1 Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Ts: hvis bordet hadde vært snudd og det var mora til dama di som hadde det sånn. Hvordan tror du dama di hadde reagert om du hadde oppført deg slik som dama di gjør nå? Du finner ei dame som er bedre der ute. Endret 30. november 2013 av medlem-124997 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Hun bruker deg. Gi henne en sjanse til å ta seg sammen. Ta en skikkelig alvorsprat med henne, sett foten ned. Si at du ser at hun oppfører seg manipulerende, og at hun glemme å prøve å gjøre det nå. Sett opp et budsjett for hvordan dere skal håndtere økonomien. Sett opp familie/reise som en post, og gjerne sparing i tillegg på en separat konto som kun du har tilgang til. Det er det du ønsker å bruke penger på, og det kan ikke hun nekte deg. Ellers så ville jeg ha fordelt utgiftene slik at dere sitter igjen med ca like mye i lommepenger. Da kan ingen av dere bli sur for hva dere velger å bruke de pengene på. Men hun kan heller ikke forvente at du skal bruke dine lommepenger på henne. Til slutt, feir jul sammen med moren din. Hun kan velge om hun vil bli med eller ikke. Er moren din i dårlig form så hadde jeg dratt dit, så slipper hun å reise langt. Helt ærlig så har jeg ikke spesielt stor tro på ungdomsforhold og første kjæreste. Det er sjelden det fungerer i lengden, fordi man forandrer seg såpass mye, men er du glad i henne så gi henne en sjanse. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Når man ikke orker tanken på at noen skal sitte alene på julafta, anerkjenner man at det er en spesiell kveld. Da burde man også anerkjenne at det er en spesiell kveld for samboeren og hennes slektninger. Vet om noen som ikke kan være sammen på julafta pga jobbing på sykehjem, og da feirer de jula sammen på lillejulafta i stedet, de åpner gaver og spiser julemiddag. Ett år burde det da være mulig å gjøre det samme hos din mor, og være hos din samboers familie på en julaften? Mener også det burde være mulig at et annet søsken tar ansvar, når det er såpass mange av dere. Dersom ingen av søsknene bryr seg om å feire jul hjemme, er det såpass uvanlig at det nesten må ha noe med oppdragelsen å gjøre. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Siden de tydeligvis ALLTID er hos svigers kan de jo feire lillejulaften hos madammens familie og julaften hos Ts' mor? Lenke til kommentar
ragge_jz Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Sambuaren din virkar svært egoistisk.. Dersom jul er ein tradisjon som er viktig for familien din, som kan få mor di til å føle seg meir aleine enn vanleg, hadde eg prioritert ho framfor sambuaren. Og dersom du står for betaling av størsteparten av utgiftene ser eg heller ikkje kvifor ho er negativ til at du betalar for reise osv. Oppfører ho seg slik i fleire situasjonar eller er det kun pga at det er jul? Hun er dessverre meget egoistisk. I tillegg må eg være veldig spandabel av meg. Viktig er den kanskje ikke, men det er tanken med at man samles og koser seg. Situasjonen mellom oss har jeg egentlig lært meg og leve etter, selv om jeg vet det er feil. Det er mye av det gode, og mye av det dumme. Men noen ting hører nok med. Siden hun er min første kjæreste har jeg ikke erfart noe særlig av kvinner, og vet ikke om det finnes noe bedre. Har det per i dag veldig greit med henne, bortsett fra hennes egoisme. Hun er ei slik jente som MÅ sminke seg før hun går ut av huset, til og med om jeg skal noe. Jeg har ikke tall på hvor mange møter, avtaler osv jeg må avbryte fordi hun bruker en halvtime ekstra på badet.. Og drar jeg uten henne, setter hun himmel og jord i bevegelse. Hun tar ikke 5flate engang øre for og dra inn skuespillerrollen som lager drama. Bortsett fra om jeg blir fyrt opp med vilje, da kan jeg bli ganske sint.. Det jeg tenker selv med hva som er problemet med at jeg betaler reise for min mor er att hun kanskje mener det er penger jeg heller kan bruke på henne.. Trist men sant. Tror ikke hun riktig forstår hvor dyrt det er å brødfø henne. I tillegg bruker hun ganske mye penger på seg selv. Noe jeg ergrer meg over siden hun kunne betalt noe mer en det hun gjør.. Men det blir en evig rundans hver gang jeg tar det opp... Hvis det er du som betaler alt, og hun som bestemmer alt, er du iferd med å bli det vi på godt norsk kaller en TØFFEL. Hun holder deg i ørene og bestemmer over deg. Ett godt tips, ettersom dere hverken har barn sammen eller noe annet, er å kaste henne ut av huset en liten stund, og se hvordan hun reagerer. Si at du trenger en pause i forholdet. Da veit du hvor du har henne. Blir hun knust og ringer deg i ett sett osv, så har hun nok følelser for deg. Ellers, bruker hun deg bare, og vil nok aldri respektere deg for noe annet enn en dott og en tøffel. Du vinner desverre ingenting på å fortsette sånn som nå. Og det finnes andre damer der ute, som garantert behandler deg bedre. Mange damer ville nok sett på deg som en ansvarlig drømmemann, siden du gidder å stille opp som en "forsørger" slik du gjør. Da fortjener ikke penga dine og bli sløst bort. Selv ble jeg nødt til å gå fra kjæresten min, enda vi hadde barn sammen. Det er mye verre, har man ikke unger, kan man jo bare si "hadet bra" sees aldri igjen. Men når du spør folk på dette forumet, bør du høre etter. Mange her med erfaring. Ikke gidd å ta dritten hennes lenger, du er selv herre over ditt eget liv. Blir helt feil å undertrykke følelsene dine for en slemt kvinnfolk. Endret 21. januar 2014 av ragge_jz 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå