Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Farlig sopp? HJELP!

Anbefalte innlegg

I sommer flyttet jeg inn i en gammel leilighet sammen med to andre.
For noen måneder siden fant jeg noen svarte flekker bak kommoden min som utleier sa var svartsopp. Han sa han hadde hatt problemer med sopp på dette rommet før, og vasket det vekk med litt klorin, og mente det ikke skulle komme tilbake om jeg passet på å lufte rommet mitt jevnlig.

For litt over en uke siden fikk hun andre jeg bor sammen med en ny kommode på rommet sitt. Allerede nå idag har hun FULLT av sopp bak kommoden sin som ikke ser ut som svartsoppen jeg hadde på mitt rom.

Dette kom altså bare på en uke.
post-304821-0-03599700-1385517341_thumb.jpgpost-304821-0-46584100-1385516251_thumb.jpgpost-304821-0-17635400-1385516281_thumb.jpgpost-304821-0-15461900-1385516295_thumb.jpg

Bak sengen hennes fant hun også HVIT sopp.
post-304821-0-88319700-1385516412_thumb.jpg

Dette var den "ufarlige" soppen som utleier vasket bort fra mitt rom:
post-304821-0-84579700-1385517225_thumb.jpg

Utleier påsto at svartsopp ikke var farlig i det hele tatt, men etter litt googling har vi skjønt at dette kan være veldig farlig. Og det er jo så mye!!

Noen som har sett dette før? Skal vi fortsette å tro på utleier som nekter for at dette er farlig?

Utleier er på ferie og er ikke tilgjengelig på tlf før til neste uke.
Hvem kan vi snakke med om dette??? Vi tør ikke å sove på rommene våres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klorin kan nok drepe sopp i overflata, men i verste fall er det soppinfiserte vegger, det vil komme igjen og igjen, og spre seg i hele huset inntil det må rives. Eller gå gjennom en dyr og omfattende renovering. Jo tidligere man får inn proffer til å bekjempe dette, jo større sjanse for å redde huset. Det koster, men det blir dyrere jo lenger man venter. Hvaslags leilighet er dette, er det i sokkeletasje med murvegger under bakken? Over bakken, tre eller mur? Er bygningen greit vedlikeholdt, eller er det sannsynlig at det kan være vannlekkasjer i tak og ved vinduer?

Som leieboer bør dere varsle eier/utleier om at feilen ikke er løst og at det kan være mer alvorlig enn antatt, og at dere ønsker at boligen undersøkes av spesialister som Anticimex. De vil kunne si noe både om helsefare, fare for huset, hvordan det skal bekjempes, og om det er mulig å bo der mens soppen bekjempes. En vettug utleier vil ta den kostnaden, eller prøve å få den dekket av forsikringsselskap. Har dere mulighet for å kontakte utleier (hvis ikke telefon, SMS eller epost?) mens han/hun er på ferie og få klarsignal om at dere kan kontakte et slik firma for en inspeksjon?

Når det gjelder helsefare - for de fleste er det neppe noen akutt fare med å bo der en stund. For astmatikere og enkelte andre kan det utløse anfall. Andre kan over tid utvikle helseplager over tid. Jeg vil tro at dere kan bo der inntil dette er undersøkt om dere passer på å holde varmen oppe og lufte bra, men om dere føler dere bedre ved å sove på stua, så gjør det.

Lenke til kommentar

Hva slags leilighet er dette, er det i sokkeletasje med murvegger under bakken? Over bakken, tre eller mur? Er bygningen greit vedlikeholdt, eller er det sannsynlig at det kan være vannlekkasjer i tak og ved vinduer?

2. etasje i et murhus fra 1880. Vi har hatt vannlekkasje i taket på badet, og vinduskarmene råtner av fuktighet og vann.

Alt så bra ut da vi flyttet inn i sommer, så det virker som at det er på vinteren det er verst.

Vi fikk beskjed om at han ikke var tilgjengelig før neste uke, så vi får ikke tak i han nå.

Da han var her sist gang for å vaske vekk svartsoppen, sa han at han hadde pratet med en soppekspert. Soppeksperten mente at det ikke var nødvendig å gjøre noe annet enn å vaske det bort. Men nå har det jo kommet ekstremt mye på det andre soverommet også, som han påsto at var soppfritt, så det forundrer meg ikke om han ikke gidder å koste på seg noen renovering eller vil få noen andre til å se på det.

Jeg tror faktisk ikke at han har pratet med noen ekspert...

Jeg har vasket vekk soppen på rommet mitt mange ganger, og det kommer tilbake dagen etter. Vi er veldig flinke til å lufte, og varmen er også ganske stabil.

Lenke til kommentar

Da kan man mistenke at eieren enten er svært lite bevisst på å ta vare på sine verdier, eller at han spekulerer i at huset (som kanskje er vernet?) skal bli så dårlig at han får rivingstillatelse. Flytt et annet sted.

Eller krev at det kommer en soppekspert for å se på ny sopp som har dukket opp. Ikke bare en han snakker med, men en som faktisk inspiserer leiligheten og tar prøver mens dere er til stede og kan vise alle steder dere har sett sopp, fukt og råte.

En annen vei å gå kan være å spørre fastlege om råd. Samt stikke innom kommunens servicetorg og fortelle hva problemet er. Både de som jobber med bygningstekniske ting og de som har med folkehelse å gjøre, kan gi råd.

Se gjerne også denne: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6146&Content_6499=6178:107462::0:6271:3:::0:0

Og disse trådene:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1450485

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1524913

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...