Trulte007 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Hei!Jeg har en Mazda 323 BJ, 1999-modell (automat) som spiser viftereimer til frokost, og trenger derfor hjelp fra forumets allmektige orakler!I løpet av de siste månedene har viftereima røket to ganger, samt "nesten-røket" en gang til. Den ene gangen delte den seg i to på langs, så jeg satt igjen med to meget tynne viftereimer. Nå har jeg skiftet dynamo to ganger og byttet viftereim tre ganger (alt på verksted), men problemet har ikke forsvunnet. Den siste gangen jeg byttet dynamo og viftereim ba jeg spesifikt om at verkstedet skulle lete til de fant ut hva som var galt, og de fant etter hvert ut at dynamohjulet var montert 1,5mm skjevt, så de byttet dynamo. Bilen fungerte fint, og reima hylte ikke på turen hjem. Da bilen skulle brukes dagen etterpå var den dessverre tilbake til gamle uvaner, og nå hyler den verre enn noen sinne. Etter en kortkort kjøretur hadde viftereima allerede begynt å flise seg. Nå har to ulike verksteder hatt bilen inne, og ingen av dem klarer å finne ut hva som er galt. (Jeg regner med at batteriet må ha vært noe av det første de sjekket). Er det noen her inne som vet hva det kan være som feiler bilen? På forhånd takk! Mvh en student som plutselig ble tom for penger Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Hei, jeg ville blitt smågretten på verkstedet som har byttet dynamo to ganger fordi bilen spiser viftereimer. De fleste biler har mulighet for å bare bytte foringene som holder fast dynamoen, de koster omtrent en femtilapp. Greit nok å bytte én, men to? Uansett. Det ser ut som om dette er et vanlig problem. Det finnes måter å gjøre det greiere på, du kan for eksempel sandblåse eller pusse ned hjulet som driver reima(det er nede på motoren). Det gjør at reima får litt bedre feste. Så er det bare å passe på at alt står rett i forhold til hverandre. Det kan som oftest justeres. Gjør en nøye justering, så holder det nok lengre. Det virker uansett som om du må belage deg på at dette ikke er uvanlig, og dermed lære deg å skifte vifterem selv. De koster ikke stort (70-80 kr på biltema) og hele jobben tar omtrent 10 minutter. Det er selvsagt kjipt, men du kan bytte 15 vifteremmer for prisen av en time på verksted. Lenke til kommentar
Trulte007 Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Først av alt: tusen takk for svar OJ Doe! For det andre: Første gang ble dynamoen skiftet fordi den var gammel og død..helt død. Den andre gangen ble den skiftet fordi dynamohjulet var montert skjevt (dette gikk på nydelgarantien, jeg betalte i allefall ikke noe for å skifte).Videre ba jeg verkstedet sjekke alt for å finne ut hva som gjorde at viftereima ryker hele tiden. Jeg vil da tro at de sjekket hjulet på motoren. Er ikke det det mest logiske stedet å sjekke først? Jeg skal uansett ta tipset ditt til etterretning og se om dette kan være løsningen. Hvis det er det, må jeg få lov til å si at verkstedet har gjort en bedritten jobb med å diagnostisere feilen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Om du har betalt for å løse reimproblematikken synes jeg heller du skal dra tilbake og reklamere på jobben enn å filosofere over hva problemet er. Du har tydeligvis ikke fått den tjenesten du har betalt for. Det bør ikke være rakettforskning å finne ut av dette, men personen som feilsøker må ta seg tid til å gjøre akkurat det - Feilsøke, ikke jette. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Om du har betalt for å løse reimproblematikken synes jeg heller du skal dra tilbake og reklamere på jobben enn å filosofere over hva problemet er. Du har tydeligvis ikke fått den tjenesten du har betalt for. Det bør ikke være rakettforskning å finne ut av dette, men personen som feilsøker må ta seg tid til å gjøre akkurat det - Feilsøke, ikke jette. This. Hvis du har bedt de utbedre en feil og feilen ikke er utbedret, synes jeg ikke det skal være din jobb å finne ut hvorfor feilen fortsatt er tilstede og i tillegg komme med en løsning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå