Gå til innhold

Filserver + Backup (Forslag til lagringssystem)

Illus

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal investere i 2 stk servere. Den ene skal være allround kontorpc/filserver/main-bakup-av-laptoper og den andre skal være ren backup av lagringsdiskene til serveren.

Hadde i utgangspunktet tenkt kun 1 server med lagringsdisker i RAID 6, men som jeg har lest så er RAID ingen backupløsning i seg selv.

Ønsker tips til følgende:

1) Forslag til lagringssystem for allround-server.

2) Forslag til lagringssystem for backup-server.

3) Forslag til backupsoftware som automatisk tar backup av laptopper når de står på/kobler seg opp på hjemmenettet.

4) Antar software i punkt 3 også håndterer backup av allround-server til backup-server.

Et krav til backupsoftware er at den ikke bare speiler det den finner på kilden. Slettes en fil skal den kunne hentes tilbake fra backup i x-antall måneder.

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for innspill. Begge servere kommer nok til å kjøre vanlig Windows selv om Linux selvsagt er mye bedre på alle måter.

OwnCloud ser spennende ut for sky-bacup og linken er lagret. Takker.

Jeg har en owncloud install på min webserver, send meg en Pm hvis du ønsker en bruker der for demo testing. Så får du se hvordan det fungerer i daglig bruk. Jeg må si at jeg er mektig imponert over løsningen, mtp at det er gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...