bas Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Er ikke en reell problemstilling for meg på nåværende tidspunkt, men tenkte å spørre av rein nysgjerrighet. Som kanskje kjent for en del så er ikke Norge en del av Xbox One release markedet i først omgang, og i stedenfor å måtte vente til uspesifisert dato uti 2014 for tilgang på denne konsollen er det mange som f.eks bestiller fra Tyskland (fra den offisielle Microsoft online butkken i Tyskland). Pris, betingelser, leveringstid og direkte kompabilitet med det norske strømnettet gjør dette til en meget god deal for de som ikke ønsker å vente. Spørsmålet er egentlig, hvilke rettigheter har man hvis man ønsker å reklamere en defekt enhet kjøpt i et annet land? Grunnen til jeg spør er fordi en bruker her på forumet opplever stor motvilje fra Microsoft support når vedkommende ønsker å reklamere på en defekt enhet, og kort fortalt mener de han ikke har rett til å reklamere fordi xboxen egentlig ikke er sluppet i Norge enda! De mener han bør ta seg en tur til tyskland, eller skaffe seg en tysk adresse for å kunne kreve noe hjelp. Endret 26. november 2013 av bas Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Spørsmålet er egentlig, hvilke rettigheter har man hvis man ønsker å reklamere en defekt enhet kjøpt i et annet land? Du må selvsagt reklamere i det landet utstyret er kjøpt, så lenge det ikke er gitt internasjonale garantier! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Naturlig nok kan du ikke hevde norsk Forbrukerkjöpslov på et produkt kjöpt fra Tyskland. 2 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Det er reglene i landet der du handler som gjelder, og produsent kan be deg henvende deg til produsent i dette landet. I EU er det vel stort sett 2 års reklamasjonsfrist. 1 Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Kort sagt har du ingen rettigheter utover de rettighetene du har i det landet varen ble kjøpt i. Men likevel har de fleste store elektronikkprodusentene internasjonal/global garanti. I de fleste tilfeller er denne ganske begrenset, men de pleier stort sett å være ganske enkle å ha med å gjøre. Men sett fra Microsofts Norges ståsted er det sannsynligvis vanskelig å behandle en garantisak på en vare de ikke fører enda. 2 Lenke til kommentar
bas Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Regnet ikke med å ha rettigheter utover det som gjelder i landet den ble solgt, og som nevnt EU og Tyskland har vel generelt 2 års garanti. Men denne brukeren jeg refererer til opplever det nærmest slik at MS nekter å ta i mot så lenge han ikke har tysk adresse eller drar ned til Tyskland og fikser det selv. Vi lever jo i en etter hvert liten verden, og det å sende ei pakke til Tyskland med budbil er jo ikke allverdens business (kostnaden må man sannsynligvis ta selv). Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Naturlig nok kan du ikke hevde norsk Forbrukerkjöpslov på et produkt kjöpt fra Tyskland. Kan du bekrefte det? F.eks. sier dinside noe helt annet: "Roma-konvensjonen fra 2009 bestemmer at det i EU er forbrukerens stats regler som gjelder når forbruker inngår avtale med en næringsdrivende i et annet EU land" Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Er vi ett EU-land? 2 Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 http://forbrukereuropa.no/no/handel/31-handel/handle-i-utlandet/etter-handel/53-etter-handel Her står (nesten) alt man behøver å vite om reklamasjon på varer kjøpt i Europa, og ikke kun begrenset til EU land. Forbruker Europa kan er ett samleorgan for de nasjonale forbrukerrådene, og kan også bistå i forbrukertvistesaker med parter av forskjellige nasjonalitet. Anbefaler deg å lese reglene som gjelder for feil/mangler, samt garanti/reklamasjon. alt sammen, der står veldig mye bra. 1 Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Er vi ett EU-land? Er vi ett EØS-land? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Er vi ett EØS-land? Det er ikke det samme Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Vel, vi er en del av EU når det kommer til pass-kontroll Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Nei, vi har plikter og rettigheter knyttet til EØS-avtalen. Vi er fortsatt ikke ett EU-land. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Det er ikke det samme i dette tilfellet er det det. Men uttalelsen er feil, og uansett irrelevant. 1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Kan du bekrefte det? F.eks. sier dinside noe helt annet: "Roma-konvensjonen fra 2009 bestemmer at det i EU er forbrukerens stats regler som gjelder når forbruker inngår avtale med en næringsdrivende i et annet EU land" Må nesten si at det der var toppen av selektiv copy/paste. For å ta med den biten du valgte å overse: Ved netthandel fra en utenlandsk nettside vil loven til det landet nettstedet rettes mot, gjelde. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå