Gå til innhold

Harddisk sendt som brev, godt nok pakket fra butikk?

Anbefalte innlegg

Hei.

Bestilte en helt ny 500GB WD 2.5" s-ata disk forrige uke, som lå i postkassa idag.

Denne ble sendt med posten, kun pakket i antistatisk pose i en boblekonvolutt, levert rett i postkassa.

Jeg synes dette virker litt dårlig pakket, men hva mener dere?

Har kjøpt samme disk fra samme butikk før, og da mener jeg den kom i en liten eske.

Har ikke kjørt test på disken, men den ser da ut til å fungere.

Men sånn som posten behandler pakker, så hadde det ikke forundra meg om det er feil på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tycker du borde tala om vilken butik detta gäller så vi andra slipper handla från samma oseriösa butik.

Jag hade aldrig godtagit den disken och i vart fall inte fyllt den med viktig data du inte kan bli av med.

Med de kostnader butiker har med retur tror jag aldrig tro en butik skulle ta emot en hårddisk som är packad på det viset.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tycker du borde tala om vilken butik detta gäller så vi andra slipper handla från samma oseriösa butik.

Jag hade aldrig godtagit den disken och i vart fall inte fyllt den med viktig data du inte kan bli av med.

Med de kostnader butiker har med retur tror jag aldrig tro en butik skulle ta emot en hårddisk som är packad på det viset.

+1

Lenke til kommentar

Begynte å tenke litt selv, og det viste seg at jeg valgte gratis frakt.. og da ble den sendt som brev.

Men uansett, jeg har bestilt samme disk før, og jeg har bestilt SSD fra dem.

SSD disken husker jeg kom i en liten eske, men sånn kom den vel fra fabrikk.

Og den andre 500GB disken mener jeg kom i en liten eske med ekstra bobleplast eller noe sånt rundt.

Denne jeg fikk igår kom som sagt sendt i en antistatisk pose, inni en ganske tynn boblekonvolutt.

Vil tro dem får disse diskene tilsendt i en stor eske eller et slags brett, og at dem da bare har tatt ut disken jeg skulle ha, og pakket denne i en konvolutt.

Butikken det er snakk om er netonnet, jeg er ikke misfornøyd med dem, annet enn hvordan denne disken ble pakket.

Jeg kommer uansett til å kjøpe mer fra dem, pga pris :)

Bilde av disken på konvolutten den ble sendt i:

post-21188-0-25733000-1385541938_thumb.jpg

Lenke til kommentar

2,5" harddisker er som regel designet for å tåle større påkjenninger enn 3,5-tommere. Denne disken skal tåle hele 1000 G i 2ms.

1000 G = 9810 m/s2. Dvs at den skal tåle å bremse opp fra 9810 m/s2 * 0,002 s = 19,62 m/s = 70,632 km/t i løpet av 0,002 sekunder eller 1,96 cm bremsestrekning. Sagt på en annen måte: Den skal tåle et fall fra 19,2 meters høyde på et underlag som svikter kun 1,96 cm i nedslagsøyeblikket, inkludert tykkelsen på boblekonvolutten. I postsystemet transporteres pakker på samlebånd og faller neppe mer enn 2m, som er langt innenfor den høyden den skal tåle. I tillegg lander den mest sannsynlig mykt og dempet oppå andre pakker. Når andre pakker ramler på toppen så dempes de også av de underliggende pakkene. De pakkene som havner nederst i "postbingene" lander forholdsvis dempet på enten tregulv eller metallrist som det er god svikt i.

Etter å ha regnet på det virker det ikke som noen stor risiko å sende den harddisken på den måten.

Disker har en tendens til å ha medfødte defekter. En viss prosentandel dør i løpet av kort tid. Dersom den overlever sitt første halve år så er sjansen for diskfeil mye lavere de neste tre årene. Etter tre år begynner slitasjeproblemer å oppstå. Røff behandling innenfor tålegrensene kan fremskynde medfødte feil slik at du får benyttet garanti/reklamasjon og unngår å lagre for mye data før den feiler. Er disken i fin form etter en tids bruk så har du veldig lav risiko for feil de neste tre årene.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg bestilte nylig en harddisk fra Netonnet som jeg var og hentet hos Posten i dag. Når jeg åpnet pakken så jeg at harddisken lå pakket i en tynn boblekonvolutt inne i pappesken, uten noe ekstra støtdempende materiale. Jeg kontaktet support og etterforsket, og kom frem til at pakkerutinene deres for harddisker er boblekonvolutter. De påstod at dette var hva produsenten selv anbefalte, mens nettsidene til WD påstår det stikk motsatte – http://support.wdc.com/warranty/rmapics.asp

Dette kan da umulig være greit?

post-6306-0-55870300-1385552655_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Så denne posten først etter jeg lagde mitt innlegg med samme tema. Jeg fikk tilsendt en 3.5" WD Red-disk i en syltynn boblekonvolutt, i en forslått pappeske – https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1553996

Jeg ser at WD Red skal tåle opptil 250G når den ikke er i drift. Bruker man tallene til Simen1 tilsier det et maks dropp på 90cm. Det virker noe bekymringsfullt, men jeg motbevises gjerne :-)

Lenke til kommentar

Synes ikke dette er så ille. Siden bobleplasten var på innsiden av en eske er nok harddisken ganske trygg. I tillegg er den pakket i en antistatisk pose.

Tror nok at WD mener at å sende harddisken i bare en konvolutt med bobleplast er for lite, men med esken utenpå er den ganske trygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...