Gå til innhold

Restarte router bak låst dør

Anbefalte innlegg

Deler nett med huseier. Når huseier er bortreist er det ingen måte å restarte canal digital sin ciscoboks annet enn å ringe canal digital, som funker meget dårlig. Routeren befinner seg på loftet og jeg bor i sokkel. Får ikke lov til å bore hull i veggen. Har tilgang på sikringskap, men ikke så populært å ta sikringa for hele loftet.

Hva er beste løsning for å kutte strømmen og skru den på igjen? Noe ring hytta varm opplegg? bluetoothbryter? wifibryter? radiobryter?

Helst noe som ikke koster så mye.

Kom med forslag, har aldri brukt noe slik før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du nevner ville isåfall bare blokkere signalene og ikke restarte selve ruteren. Hva er grunnen du må restarte? Vet ikke hvordan det er med canal digital sin ruter, men fleste rutere kan restartes når man logger inn som admin på ruterens sin ip adresse. Så du kan spørre huseieren om å gi deg passord eller sette det opp slik at du har tilgang til visse funksjoner "hvis ruteren tillater det" så du kan restarte når det er behov.

Lenke til kommentar

Det du nevner ville isåfall bare blokkere signalene og ikke restarte selve ruteren.

Hvis strømmen til routeren forsvinner, for så å komme tilbake igjen, så restarter den. Med mindre det er noe spesielt med kabel-TV-internett som strømforsyning fra coax'en...

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-PE-3,-3-pack-fjernstr%C3%B8mbrytersett/36-4602

http://www.clasohlson.com/no/Ontech-9001-fjernswitch/32-6472

Lenke til kommentar

kunne nok beskrevet det litt bedre.

Canan digital sin ciscoboks burde jeg kalt ett kabelmodem, med en lanutgang til å stappe inn i routeren.

Har brukernavn og passord på routeren, men modemet er det kun canal digital som har lov til å logge seg inn på. Kutte strømmen på modemet er det jeg vil gjøre.

Vil slik støpsel med fjernkontroll kunne fungere igjennom veggen? og 6 meter nedenfor?

Endret av Kjartan E!de
Lenke til kommentar

http://192.168.100.1 Funker på Thomson modemene, og mener den skal funke på Cisco modemet også...

Men har aldri opplevd at det er modemet som henger og trenger en restart når det er noe kødd med nettverket.. Er i 99,9% av tilfellene routeren som bitcher, så tviler sterkt på at det er Cisco modemet til CD som kødder med deg...

Hva slags router er det huseieren har? Hva slags problemer er det som oppstår siden du mener du har behovet for restarte akkurat modemet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

hjelper ikke å restarte Routeren som er en netgear r6300. nettet blir suppetregt og det eneste som hjelper er å ta strømmen på ciscomodemet. går fra 100 mbit til ca 4 med fryktelig ping og sider må ofte reloades for å åpnes.

http://192.168.100.1 funker på ciscoen ja, men har fortsatt ikke noe brukernavn og passord der.

modellen er Cisco EPC3010 EuroDocsis 3.0 Cable Modem.

Lenke til kommentar

Hmmmm.... Kan være noe feil med selve modemet... Vet du hvordan det er plassert? Blir det varmt? Er det innestengt som hindrer lufting/kjøling?

Ville kanskje ha vurdert å kontakte CD og høre om det er noe feil på linja eller for å be om et nytt modem...

Skal ikke være noe login på modemet....(?) Du skal komme rett inn på GUI'en...

Lenke til kommentar

har personlig lagt router og modem oppå pulten. hastigheten varierer periodevis mellom 100mbit/32ms og 0.8mbit/1300ms, så er nok noe galt med routeren. skal få huseier til å ringe etter nytt modem.

noen flere forslag til billige måter å få restartet modem om det skulle kjøre seg fast senere?

Lenke til kommentar

Modemet er sannsynligvis satt i bridge. Man vil derfor ikke ha tilgang til å logge inn på det med mindre man setter en statisk IP-adresse på en maskin (eventuelt ruterens WAN IP-adresse) for så å forsøke å logge inn. Maskinen må isåfall være direkte tilkoblet modemet.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Modemet er et rent modem og kan ikke settes i bridge... Modem ER en bridge.. Og det er ikke noe konfig i modemet du hverken kan eller skal endre på...

Når du kobler deg direkte til modemet, så vil PCen din få den offentlige IP adressen. Glem alle andre IP adresser.. Du er direkte koblet til internett..

Så koble deg til modemet og test...

Lenke til kommentar

Modemet er et rent modem og kan ikke settes i bridge... Modem ER en bridge.. Og det er ikke noe konfig i modemet du hverken kan eller skal endre på...

Når du kobler deg direkte til modemet, så vil PCen din få den offentlige IP adressen. Glem alle andre IP adresser.. Du er direkte koblet til internett..

Så koble deg til modemet og test...

Det er riktig det, men sannsynligvis har det også en IP-adresse det kan nåes på hvis man setter en statisk IP-adresse på en maskin og kobler den til direkte.

Men ja, det er ikke noe fornuftig man kan endre på, men det er kanskje mulig å finne signalnivåer og en rebootfunksjon, enten via et webgrensesnitt eller telnet.

Lenke til kommentar

Det er riktig det, men sannsynligvis har det også en IP-adresse det kan nåes på hvis man setter en statisk IP-adresse på en maskin og kobler den til direkte.

Ja, hvis du ser noen poster lengre opp, så ser du at IP adressen til modemet er postet allerede...

Trenger ikke noe noe statisk IP adresse, er bare å skrive inn IP'en så kommer man inn..

Naboen min har samme modemet og jeg var en tur innpå den i dag, og det viser seg at dette modemet ikke har noe reboot funksjon fra web GUI'et, så TS er faktisk skrudd her hvis han ikke får tatt strømmen på det... Eneste som man kan se, er signalnivåene...

Lenke til kommentar

Trenger ikke noe noe statisk IP adresse, er bare å skrive inn IP'en så kommer man inn..

Hmm, jeg skal ikke si at du tar feil, men det høres også litt rart ut, for da må isåfall CD rute trafikken tilbake til modemet på et vis.

Hvis man har fått en offentlig IP-adresse, og skriver en 192.168-adresse, så vil pakkene bli sendt til default gateway istedenfor direkte på det lokale nettet, og da må gatewayen isåfall rute det tilbake til modemet :p

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er aller nedre grense på TV-kabel ca 25dB. Men da vil en begynne å få bit error.

Det var 30dB på min og da justerte ISP signalet opp til 41dB (jeg klaget på ustabilt nett).

På upstream skal grensen ligge rundt 55dBm, men hos meg ble det problemer over 51dBm.

Det som skjer på upstream ved ~55dBm, er at signalet blir så kraftig at modemet ikke klarer mer.

Mer om signalnivåer her (bla ned til "desired signal levels"): http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/cmtips/signal.html

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...