Gå til innhold

Pc til student som driver med 3D modelering og CAD program

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om vi kunne fått hjelp til oppsett av en pc, trenger en pc som greier og dra det meste av tegne program slik som autocad, revit, robot, rhino osv..

Trenger minst 8GB ram, en SSD disk for oppstart,en vanlig Hardisk for lagring, et grafikk på ca (2GB?) som egner seg til bruken. krav til prosessor ligger på ca 3,5Ghz.

Pc'n vil ikke bli brukt til gaming :)

Håper noen har forslag til hvilke komponenter som kan brukes, da det eneste vi ser er prisforskjellene :) Mvh. 2 ivrige studenter :)

Endret av ivarneraas@hotmail.com
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hovedsak skjermkortet som vil gi deg noe futt i CAD programmet.

Ettersom jeg leser meg frem til en løsning for deg virker det som det er kun AMD Fire, og Nvidia Quadro som er offisielt støttet.

Om du skal ha noen av disse kortene vil jeg personlig aldri ha gått for det billigeste alternativet. Så regn med å bruke 4000+ bare på skjemkortet.

Alternativet jeg har funnet er AMD Firepro w7000 med en prislapp på 6000,-

Da gjenstår 2000 til hovedkort, minne, hdd(ssd og lagringsdisk?), kabinett?, CPU og PSU.

Dette blir litt knapt. Om du setter deg et mål på 10 lapper kan det virke mer overkommelig :)

CAD krever mye av maskinen så du trenger også en god prosessor. Siden mange benytter seg av hyperthreading vil valget ditt falle på en i7-4770, når du først er igang slenger du også på en Cooler Master 212 Evo/Tx3 for bedre kjøling og mindre støy.

Se hva du tenker om dette så kan jeg se på å sette opp et oppsett for deg.

Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint med vanlige "gamer" skjermkort. Pass bare på at dere ender opp med noe som ikke bråker under vanlig bruk. At det blåser opp litt under 3D-visning får heller være.

Som student ville ikke jeg brukt 10k på en workstation.

Forslag

- 4770K

Et eller annet z-hovedkort (1150)

GTX 660

16GB minne.

I tillegg kommer kabinett, PSU og SSD/HDD.

Om det er Autodesk-produkter dere skal ha, så støtter de HT etter hva jeg vet.

Edit:

Offisiell støtte mangler på GF-kortene, men det fungerer. Selv byttet jeg ut et Qaudro 1700/1750 til et GTX 260 for et par år siden, og fikk en enorm ytelsesøkning. Nå er jeg over på et eller annet Qaudro 4xxx kort, og er tålelig fornøyd med det. 3D-modeller glir bedre på min private "gamer" med GTX 670, enn på workstationen min.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Tusen takk for svarJ

Vi skjønner at jo mere penger vi bruker jo bedre maskin får vi. Men som sagt er vi studenter, jeg sitter personlig med en Acer Aspire 5820TG434G64 Mn. Radeon HD 5650 Graphics 1GB. AutoCad Funker bra på denne. Så hva er det beste vi får for 5-6K?

Mvh. Tronsin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...