Gå til innhold

Ti stille og lukk øynene! - En tråd om Tom Karlsen (Frp) sin uttalese

Gjest medlem-141789

19 stemmer

1. 1. Burde vi kunne prate om slike hendelser? (les innlegget først)

• Ti stille og lukk øynene!
      1
    • La oss prate om det, slik at vi kan komme fram til noe fornuftig
      16
    • Vet ikke, hodet mitt er like blankt som vanlig
      2

Anbefalte innlegg

Stemte ikke, da pollen er tullete og sterkt vinklet.

Selvsagt skal Tom Cato Karlsen ha kritikk! Han er rasistisk når han driver raseprofilering på den måten. Det er ikke greit!

Og denne uttalelsen er helt latterlig:

Men jeg synes ikke man skal slå politisk mynt på en slik tragisk sak, som det er for denne jenta.

Det er Tom Cato Karlsen som slår politisk mynt her, som bruker denne saken for å spre skremselspropaganda slik at FrP kan sanke flere rasiststemmer.

PS: Jeg påstår på ingen måte at de rødgrønne ikke slår politisk mynt de også. De ser nok på dette som en god mulighet til å hetse FrP enda mer.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo litt dumt å kaste seg over eit innlegg der ein FrP politiker nemner saken på facebook, i staden for å nemne det som faktisk har skjedd og å eventuelt prøve å få gjort noko med sjølve problemet.

Javel, du kan mene at det er litt dumt. Andre reagerer på det fordi de mener at en politiker kan klare å holde seg saklig. Det er forsatt ikke slik at om man reagerer på hans kommentar så mener man at selve saken ikke er viktig eller velger å lukke øynene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er Tom Cato Karlsen som slår politisk mynt her, som bruker denne saken for å spre skremselspropaganda slik at FrP kan sanke flere rasiststemmer.

Eg meinar at den uttalelsen faktisk var vinkla mot Tom Karlsen, altså at det var han som slo politisk mynt, ikke motstanderane. Og korleis meinar du at vi skal ta tak i problemane om vi ikkje kan nemne dei? Tror du ikkje det kjem til å slå ganske negativt ut?

Javel, du kan mene at det er litt dumt. Andre reagerer på det fordi de mener at en politiker kan klare å holde seg saklig. Det er forsatt ikke slik at om man reagerer på hans kommentar så mener man at selve saken ikke er viktig eller velger å lukke øynene.

Det er jo saklig, her kjem det nok ein "hyggelig" person fra det store utland og gjør stygge ting? Kva kan vi gjøre med det for å hindre at slike ting skjer? At nokon kan reagere på at folk peiker på sannheten er jo et sterkt sjukdomstegn.

Lenke til kommentar

Det er jo saklig, her kjem det nok ein "hyggelig" person fra det store utland og gjør stygge ting? Kva kan vi gjøre med det for å hindre at slike ting skjer? At nokon kan reagere på at folk peiker på sannheten er jo et sterkt sjukdomstegn.

Nei, det er overhodet ikke saklig, det er en sarkastisk kommentar fra en politiker som godt vet at det er andre måter å ta dette opp på. Det var det folk reagerte på, det er bare du som prøver å vri det til at folk reagerer på politikerens innlegg ikke bryr seg om det som skjedde.

Men nå går vi bare i ring med diskusjonen, ser ikke helt poenget i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stemte ikke, da pollen er tullete og sterkt vinklet.

Selvsagt skal Tom Cato Karlsen ha kritikk! Han er rasistisk når han driver raseprofilering på den måten. Det er ikke greit!

Og denne uttalelsen er helt latterlig:

PS: Jeg påstår på ingen måte at de rødgrønne ikke slår politisk mynt de også. De ser nok på dette som en god mulighet til å hetse FrP enda mer.

Det er jo ikke rart at FrP senker stemmer pga. innvandring, når en slik uttalese får en til å bli kalt for rasist. "Det store utland", er alle mennesker som kommer til Norge en egen rase? Så vi har med andre ord to raser i verden, det er nordmenn og resten?

En del av grunnene til Frp, tror jeg, får en del stemmer også fordi slike uttaleser som dette. Man er rasist dersom man mener det er for mye innvandring i Norge. Det stemmer overhodet ikke. I så fall er rasisme et veldg vidt begrep.

"Dere" bruker dette ordet i alt for mange sammenhenger, slik at de virkelige problemene med rasisme drukner i all gørra. Det er problematisk. La oss heller ta tak i problematikken med ekte rasisme, istedet for å misbruke begrepet så til de grader, slik at det mister sin verdi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke rart at FrP senker stemmer pga. innvandring, når en slik uttalese får en til å bli kalt for rasist. "Det store utland", er alle mennesker som kommer til Norge en egen rase? Så vi har med andre ord to raser i verden, det er nordmenn og resten?

En del av grunnene til Frp, tror jeg, får en del stemmer også fordi slike uttaleser som dette. Man er rasist dersom man mener det er for mye innvandring i Norge. Det stemmer overhodet ikke. I så fall er rasisme et veldg vidt begrep.

"Dere" bruker dette ordet i alt for mange sammenhenger, slik at de virkelige problemene med rasisme drukner i all gørra. Det er problematisk. La oss heller ta tak i problematikken med ekte rasisme, istedet for å misbruke begrepet så til de grader, slik at det mister sin verdi.

Han sier ikke hvem som kalte han rasist, han som politiker må da regne med at det kommer usaklige kommentarer i debatter på nettet.

Eksempler på at man er rasist om man mener det er for mye innvandring i Norge? Hvem er det som blir kalt rasister? Kan du vise at dette er veldig utbredt, og ikke av ett fåtall nettdebattanter, hvem er det som går ut offentlig og anklager folk som vil ta opp problemene med innvandring?

Lenke til kommentar

Han sier ikke hvem som kalte han rasist, han som politiker må da regne med at det kommer usaklige kommentarer i debatter på nettet.

Eksempler på at man er rasist om man mener det er for mye innvandring i Norge? Hvem er det som blir kalt rasister? Kan du vise at dette er veldig utbredt, og ikke av ett fåtall nettdebattanter, hvem er det som går ut offentlig og anklager folk som vil ta opp problemene med innvandring?

Dette er et eksempel.

Og her er det noen eksempler offentlig.

Lenke til kommentar

Dette er et eksempel.

To eksempler holder ikke. Flere har igjen og igjen på denne tråden påstått at man er rasist fordi man er kritisk til den innvandringen man har i dag. Hvor er det noen som sier: Det er rasistisk å være kritisk til innvandring. Jeg har ikke sett videoen, det er over 7 min, så du får komme med når hun kaller Frp for rasister, ikke at jeg egentlig tviler på det.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Selvsagt er man ikke automatisk rasist hvis man er imot innvandring. Det har jeg aldri sagt. Men jeg trur at rasisme og fremmedfrykt/ignoranse er den største grunnen til innvandringsmotstand. Jeg har møtt et par personer som er imot innvandring som klarte å argumentere uten å henvise til rase. De er egoistiske, ja, men ikke rasister. Det tollererer jeg litt mer.

Og "vi" bruker ordet i for sammenhenger. Ordet rasist sitter for langt inne hos folk, de er redd for å beskylde folk for rasisme. Nei, er du rasist, så skal du få høre det! Alt for mange går rundt å trur de ikke er rasister, men "rasebevisste". Sludder og pølsevev.

Det er dessverre blitt for stuerent å være rasist i norge i dag. Det å være rasist burde forbindes med stor skam. De burde støtes ut av samfunnet. Ved å ikke konfrontere dem med deres rasisme blir ingenting forandret.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dette er et eksempel.

Dette er typisk uærlig og uredelig atferd fra det norske sentrum og venstresiden, dei greier ikkje å diskutere på eit ærlig og fornuftig nivå og må derfor ty til slike midler for å få fram at dei er betre enn andre. Det dei ikkje veit er at dei fleste forstår at det er bra å ta opp problem uansett kva det skulle være. Eit problem er problemet, det er ikkje eit problem at vi tar opp problem. Da har dei som tenker slik problem, for å sei det slik. Og å elske det norske og ynskje at dette landet skal være det, er ingen ting gale heller. Dei som hevder det, er dei ekte rasister.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Noen ville kanskje synes det samme om avstemningen i denne tråden...

Geir :)

Det skulle vel kanskje vert ein "Eg synes vi ikkje skulle prate om at gjerningsmannen er utlending, men heller om gjerningen", men eg føler ikkje at det er nødvendig med tanke på at ingen tar det seriøst.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det skulle vel kanskje vert ein "Eg synes vi ikkje skulle prate om at gjerningsmannen er utlending, men heller om gjerningen", men eg føler ikkje at det er nødvendig med tanke på at ingen tar det seriøst.

Tja. Det er vel kanskje så. Men i og med at det er et enkelt Ja/Nei-spørsmål så er det like greit å unngå noen begrunnelse i svaralternativene:

Burde vi kunne prate om slike hendelser?

[] Ja

[] Nei

[] Vet ikke

Da ville jeg svart "Ja".

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er typisk uærlig og uredelig atferd fra det norske sentrum og venstresiden, dei greier ikkje å diskutere på eit ærlig og fornuftig nivå og må derfor ty til slike midler for å få fram at dei er betre enn andre. Det dei ikkje veit er at dei fleste forstår at det er bra å ta opp problem uansett kva det skulle være. Eit problem er problemet, det er ikkje eit problem at vi tar opp problem. Da har dei som tenker slik problem, for å sei det slik. Og å elske det norske og ynskje at dette landet skal være det, er ingen ting gale heller. Dei som hevder det, er dei ekte rasister.

Ja, for å komme med sarkastiske og usaklige kommentarer på sosiale medier det er god adferd. Å komme med reaksjoner på dette er uærlig og uredelig..?? Du greier ikke å diskutere på ett ærlig nivå, du har kommet med påstander om at denne politikeren er den eneste som sier sannheten. Du mener at det er en sann påstand? Igjen og igjen prøver du å vri det til at om man kritiserer den politikeren, mener at det ikke er noe problem. Det er overhodet ikke riktig. Hvem har påstått at å elske Norge er galt?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Selvsagt er man ikke automatisk rasist hvis man er imot innvandring. Det har jeg aldri sagt. Men jeg trur at rasisme og fremmedfrykt/ignoranse er den største grunnen til innvandringsmotstand. Jeg har møtt et par personer som er imot innvandring som klarte å argumentere uten å henvise til rase. De er egoistiske, ja, men ikke rasister. Det tollererer jeg litt mer.

Og "vi" bruker ordet i for sammenhenger. Ordet rasist sitter for langt inne hos folk, de er redd for å beskylde folk for rasisme. Nei, er du rasist, så skal du få høre det! Alt for mange går rundt å trur de ikke er rasister, men "rasebevisste". Sludder og pølsevev.

Det er dessverre blitt for stuerent å være rasist i norge i dag. Det å være rasist burde forbindes med stor skam. De burde støtes ut av samfunnet. Ved å ikke konfrontere dem med deres rasisme blir ingenting forandret.

Og jeg på min side tror det har mest sammenheng med de store økonomiske og menneskelige kostnadene innvandringen fører og vil føre med seg.

Grunnen til nordmenn har sluttet å slenge rundt seg med rasismeannklager i hytt og gevær, som svenskene, tror jeg er at det har blitt brukt opp, til det fremstår parodisk og billig.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er "stuerent" å være rasist i dagens samfunn er at ordet misbrukes i til de grader av sånne som deg. "Nok en hyggelig kar fra det store utland.." ikke rasisitisk uttalese. Det er en uttalese om at vi har for mange innvandrere som begår kriminalitet i Norge, rett og slett.

Rasisme er når "Mohammed Ali" ikke bli kalt blir kalt inn til jobbintervju på bakgrunn av navnet sitt. Rasisme er når man sier "somaliere er voldtektsmenn". "For mange somalske innvandrere er voldtektsmenn", er ikke en rasistisk setning. Apelyder mot svarte fotballspillere er rasisme. Å se på de negative sidene ved innvandring, er ikke rasisme. Det skal være mulig å ta en debatt om innvandring, uten å bli kalt rasist.

Argumentene er de samme hver gang, "dette skaper fremmedfrykt". Nei, det som skaper fremmedfrykt er innvandrere som begår vold, snylter på staten og gjør lovbrudd. Det er disse sin feil at fremmedfrykten er der, og rasismen er tilstede i Norge, ikke de som påpeker faktaene om det som skjer i landet vårt.

Du og dine meningsfeller bidrar til å gjøre skillet mellom ekte rasisme og "rasisme" vagere, og dermed gjør at begrepet mister totalt verdi, som igjen gjør ekte rasisme mer stuerent. Om mennesker som bruker dette begrepet i feil tilfeller er kunnskapsløse, eller rett og slett ikke ønsker å ta debatten om innvandring, det er vanskelig å si. Sannsynligvis en blanding av begge deler.

Lenke til kommentar

Nettopp. Helt på trynet, og noen av disse klippene her synes jeg er fullstendig latterlig. Det som faktisk er rasisme her, er den første kommentaren "har du sett deg selv i speilet?". Skulle likt å se reaksjonen på den kommentaren hvis den hadde kommet fra en hvit FrP'er mot en med en annen hudfarge. Er det greit å komme med rasistiske uttaleser selv om man en annen hudfarge selv? Absolutt ikke. Blir rett og slett kvalm.

Lenke til kommentar

Nettopp. Helt på trynet, og noen av disse klippene her synes jeg er fullstendig latterlig. Det som faktisk er rasisme her, er den første kommentaren "har du sett deg selv i speilet?". Skulle likt å se reaksjonen på den kommentaren hvis den hadde kommet fra en hvit FrP'er mot en med en annen hudfarge. Er det greit å komme med rasistiske uttaleser selv om man en annen hudfarge selv? Absolutt ikke. Blir rett og slett kvalm.

Så klart er ikke rasistiske uttalelser greit uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...