Gå til innhold

Ti stille og lukk øynene! - En tråd om Tom Karlsen (Frp) sin uttalese

Gjest medlem-141789

19 stemmer

1. 1. Burde vi kunne prate om slike hendelser? (les innlegget først)

• Ti stille og lukk øynene!
      1
    • La oss prate om det, slik at vi kan komme fram til noe fornuftig
      16
    • Vet ikke, hodet mitt er like blankt som vanlig
      2

Anbefalte innlegg

Nei, det var heller ikkje det eg skreiv. Poenget mitt er at vi liksom skal gå helt bananas over at nokon skriver eit slikt innlegg, men vi nekter å prøve å finne løsninger. Kva er årsaken til det? Derfor skreiv eg det eg gjorde ovanfor.

Din kommentar: "Uff, baklager, dei er jo ikkje like mykje verd." Var for å poengtere noen av dine meninger? Utrolig.

Det er ingen som liksom skal gå bananas fordi noen skriver noe slikt, noen reagerte på det. Hvem er det som nekter å finne løsninger?

Det var sarkastisk, men spydig var det ikkje. Det må også være lov å være sarkastisk, eller kanskje vi skal forby det å uttale seg i det heile tatt. Når eg skriver tolka negativt, så meinte eg at han skreiv innlegget sitt. Du er alt for rask når du leser og kommenterer.

Å så er det rart at folk reagerer når de mener at innlegget er usaklig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Alle skulle trykt "like" og applaudert han. "Du er ein ekte informant og står for kritiske og framtidssynte meiningar" skulle vi sagt. Ikkje kritisert han fordi at han informerer og uttaler seg.

Oki, så du mener at vi skal applaudere for alle som kommer med sine egne meninger, uansett hvor uenig man er i dem?

Du snakker om " framtidssynte meiningar"? Hva i innlegget hans handler noen ting om framtiden? Kan ikke se noe i dette: "ok en "hyggelig" kar fra det store utland..."

Lenke til kommentar

Ikke så lenge før Lysbakken og kompani er på banen og klager på rasisme her tenker jeg..

Nei, vi kan velge å lukke øya og late som at det ikke finnes noe problem og la sånne saker som dette rulle opp uten noe skjer.. Eller vi kan faktisk gjøre noe med det med en annen innvandringspolitikk.

Eller man kan prøve å gjøre noe med det, men samtidig holde seg saklig og ikke prøve å slå politisk mynt på enkeltsaker med sarkastiske kommentarer på sosiale medier.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Din kommentar: "Uff, baklager, dei er jo ikkje like mykje verd." [/size]Var for å poengtere noen av dine meninger? Utrolig.

Det var for å poengtere kva eg kan tenke meg som er årsaken til at folk er så redd for å ta eit oppgjør med desse fenomena, at dei ikkje er nok verd.

Det er ingen som liksom skal gå bananas fordi noen skriver noe slikt, noen reagerte på det. Hvem er det som nekter å finne løsninger?

Å så er det rart at folk reagerer når de mener at innlegget er usaklig?

Dei gjekk som alltid bananas og det er dei som er så redd for å prate om slik som gjør at vi nekter å finne løsninger. Fordi dei er så redd for å være rasister, sjølv om det faktisk er slik at dei er nærmast å være rasister når dei ikkje synes enkelte folk er nok verd til å ta det opp og finne ei løysing.

Oki, så du mener at vi skal applaudere for alle som kommer med sine egne meninger, uansett hvor uenig man er i dem?

Du snakker om " framtidssynte meiningar"? Hva i innlegget hans handler noen ting om framtiden? Kan ikke se noe i dette:

"ok en "hyggelig" kar fra det store utland..."

Dei kan i vertfall argumentere i mot, sjølv om det er ganske vanskelig i denne samanhengen. Han syner framtidssynte meiningar når han er villig til å ta opp problem, når ingen andre er det. Å ikkje sjå på vindauge som råttnar hjelper ikkje å fikse det.

Lenke til kommentar

Det var for å poengtere kva eg kan tenke meg som er årsaken til at folk er så redd for å ta eit oppgjør med desse fenomena, at dei ikkje er nok verd.

Dei gjekk som alltid bananas og det er dei som er så redd for å prate om slik som gjør at vi nekter å finne løsninger. Fordi dei er så redd for å være rasister, sjølv om det faktisk er slik at dei er nærmast å være rasister når dei ikkje synes enkelte folk er nok verd til å ta det opp og finne ei løysing.

Dei kan i vertfall argumentere i mot, sjølv om det er ganske vanskelig i denne samanhengen. Han syner framtidssynte meiningar når han er villig til å ta opp problem, når ingen andre er det. Å ikkje sjå på vindauge som råttnar hjelper ikkje å fikse det.

Du går utifra ganske mye her. Du går ut i fra at de som reagerte på den meldingen faktisk mener at hun jenta ikke er mye verdt! Hvordan i alle dager klarer du å trekke den slutningen? Hvor får du det fra?? Fordi om man reagerer på den meldingen sier det INGENTING om man ikke synes at det som skjedde var grusomt. Utrolig hva du klarer å påstå om andre mennesker.

Hvem gikk bananas? Hvem er redd for å snakke om det? Hva er det som hindrer at vi finner løsninger? Du skriver bare "de" og "det" uten å komme med noe spesifikt.

Det er mange som tar opp dette problemet. For noe vås du kommer med her. Er det INGEN andre i dette landet som tørr å ta det opp altså? Så Frp generelt tar ikke opp problemer med kriminalitet begått at ikke-vestlige de? Nei, det er bare denne stakkaren her...?

Det var heller ingenting i det innlegget om fremtiden.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

"Rasisme" er verre enn voldt og voldtekt i Norge i 2013. Jeg begynner egentlig å bli veldig lei alt sammen, og må vel vurdere å stemme på et "høyreekstremt" parti når et slikt uunngåelig blomstrer opp som motreaksjon til galskapen.

Endret av Fasces
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du går utifra ganske mye her. Du går ut i fra at de som reagerte på den meldingen faktisk mener at hun jenta ikke er mye verdt! Hvordan i alle dager klarer du å trekke den slutningen? Hvor får du det fra?? Fordi om man reagerer på den meldingen sier det INGENTING om man ikke synes at det som skjedde var grusomt. Utrolig hva du klarer å påstå om andre mennesker.

Eg meinar ikkje at dei synes det, men at dette er ein slutning som kan bli trekt ut frå deira handlemåte.

Hvem gikk bananas? Hvem er redd for å snakke om det? Hva er det som hindrer at vi finner løsninger? Du skriver bare "de" og "det" uten å komme med noe spesifikt.

Det er mange som tar opp dette problemet. For noe vås du kommer med her. Er det INGEN andre i dette landet som tørr å ta det opp altså? Så Frp generelt tar ikke opp problemer med kriminalitet begått at ikke-vestlige de? Nei, det er bare denne stakkaren her...?

Det var heller ingenting i det innlegget om fremtiden.

Problemet er jo det at folk reagerer på at han skriver kva opphav denne gjerningsmannen har. Vi må jo nesten ta det med i berekninga når vi skal prøve å løyse problem. Når det er ganske mange med utenlandsk opphav som begår kriminalitet her til lands. Spesielt slike ting som overfallsvoldtekt, mord og vinnings kriminalitet.

Lenke til kommentar

Eller man kan prøve å gjøre noe med det, men samtidig holde seg saklig og ikke prøve å slå politisk mynt på enkeltsaker med sarkastiske kommentarer på sosiale medier.

Man blir kritisert for "å slå politisk mynt på enkeltsaker", men samtidig også kritisert for å ta opp innvandringsdebatten generelt. Da er man plutselig rasist, om man mener at innvandringen ikke er bra for det norske folk.

Så si meg, når er det passende å ta debatten? Hvordan kan man ta en skikkelig debatt, som kan føre til en strengere innvandringspolitikk, uten å få kjeft for å være "rasist" eller å ha kommentert enkeltsaker?

Lenke til kommentar

Det er en politisk plan bak det hele, og noen i FRP er kanskje ikke klar over den planen.

Planen er ganske enkelt å utrydde den hvite rase, og de som står bak dette vil jo ikke at vi skal gjøre motstand, derfor har sosialistene omdefinert ordet rasisme, slik at den definisjonen de opererer med nå er at om du kritiserer eller motsier en mørkudhet person så er du rasist.

Mao de skal få lov til å rane osss,voldta våre kvinner og drepe oss som de selv vil, men hvis noen av oss motsier dem eller kritiserer dem for det, så er vi "rasister"

Dette er en politisk agenda planlagt av"verdens herskere" Eller rettere sagt de som ønsker å bli verdens herskere, og den gjennommføres av våre politikere, som er fullt klar over hva de gjør.

Men så er det noen av dem som kanskje ikke vet hva som foregår.

Det vi er utsatt for er ganske enkelt et planlagt folkemord på den hvite kaukasiske rase,som pågår over hele den vestlige verden.

"Folkemord omtales i FNs konvensjon av 9. desember 1948 om forhindring og avstraffelse av forbrytelsen folkemord (folkemordkonvensjonen). Her defineres folkemord som:

«en hvilken som helst av de følgende handlinger som er begått i den hensikt å ødelegge helt, eller delvis, en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe som sådan:

å drepe medlemmer av gruppen;

å forårsake alvorlig legemlig eller sjelelig skade på medlemmer av gruppen;

bevisst å la gruppen utsettes for levevilkår som tar sikte på å bevirke dens fysiske ødeleggelse helt eller delvis;

å påtvinge tiltak som tar sikte på å forhindre fødsler innen gruppen;

med makt å overføre barn fra gruppen til en annen gruppe."

Og dette er ennå bare begynnelsen.

http://www.youtube.com/watch?v=SfH-EsBfilQ

Lenke til kommentar

Det er en politisk plan bak det hele, og noen i FRP er kanskje ikke klar over den planen.

Planen er ganske enkelt å utrydde den hvite rase, og de som står bak dette vil jo ikke at vi skal gjøre motstand, derfor har sosialistene omdefinert ordet rasisme, slik at den definisjonen de opererer med nå er at om du kritiserer eller motsier en mørkudhet person så er du rasist.

Mao de skal få lov til å rane osss,voldta våre kvinner og drepe oss som de selv vil, men hvis noen av oss motsier dem eller kritiserer dem for det, så er vi "rasister"

*Korta ned*

Fantasien er god, som vanlig, ser jeg :)

Lenke til kommentar

Man blir kritisert for "å slå politisk mynt på enkeltsaker", men samtidig også kritisert for å ta opp innvandringsdebatten generelt. Da er man plutselig rasist, om man mener at innvandringen ikke er bra for det norske folk.

Så si meg, når er det passende å ta debatten? Hvordan kan man ta en skikkelig debatt, som kan føre til en strengere innvandringspolitikk, uten å få kjeft for å være "rasist" eller å ha kommentert enkeltsaker?

Det er ikke snakk om å ta opp innvandringsdebatten generelt, Norge har mye å både lære og jobbe med her. Man er ikke rasist om man tar det opp. Jeg har heller ikke påstått at det opprinnelige innlegget var rasistisk, men jeg mener at det er usaklig.

Man kan ta opp debatten når man vil. Men kommentarer som "så de som ble drept er ikke like mye verdt" eller "sånn er afrikanere" bidrar ikke til en saklig debatt. Skal man ha en saklig debatt må dette være på grunnlag av fakta. Ikke med en elendig avstemming som egentlig sier at om man mener at denne mannens uttalelser var usaklig, ja da mener man at man bør lukke øynene og ikke bry seg. Så enkelt er det ikke.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å ta opp innvandringsdebatten generelt, Norge har mye å både lære og jobbe med her. Man er ikke rasist om man tar det opp. Jeg har heller ikke påstått at det opprinnelige innlegget var rasistisk, men jeg mener at det er usaklig.

Man kan ta opp debatten når man vil. Men kommentarer som "så de som ble drept er ikke like mye verdt" eller "sånn er afrikanere" bidrar ikke til en saklig debatt. Skal man ha en saklig debatt må dette være på grunnlag av fakta. Ikke med en elendig avstemming som egentlig sier at om man mener at denne mannens uttalelser var usaklig, ja da mener man at man bør lukke øynene og ikke bry seg. Så enkelt er det ikke.

Poenget mitt er at problemet når det kommer til slike saker som dette, så kommer det ofte folk og klager på at det blir slått politisk mynt på enkeltsaker.

Enkeltsaker er nettopp det det er, veldig mange av dem. Det vanlig argumentet er ofte "ja, men ikke alle innvandrere er sånn". Selvfølgelig er de ikke det, men det er dessverre en del av dem som er det. Mange får livene sine ødelagt grunnet det.

At FrP-politikere kan dra den litt langt noen ganger er sant, men jeg er glad at vi har dem her, og skaper debatt, så vi ikke får liknende tendenser som man ser i Sverige, der det å ta opp slike saker er, om mulig, enda mer tabu enn her i Norge.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare enkeltindivider? Problemet er at det vitterlig begynner å bli mange "enkeltsaker".

Altfor mange, men fortsatt enkeltsaker.

Ja. Alle skulle trykt "like" og applaudert han. "Du er ein ekte informant og står for kritiske og framtidssynte meiningar" skulle vi sagt. Ikkje kritisert han fordi at han informerer og uttaler seg.

Jeg vil ikke kritisere Karlsen for at han uttaler seg. Ytringsfrihet er fin bil. Men det betyr ikke at jeg liker hans meninger eller synes de "framtidssynte".

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg meinar ikkje at dei synes det, men at dette er ein slutning som kan bli trekt ut frå deira handlemåte.

Problemet er jo det at folk reagerer på at han skriver kva opphav denne gjerningsmannen har. Vi må jo nesten ta det med i berekninga når vi skal prøve å løyse problem. Når det er ganske mange med utenlandsk opphav som begår kriminalitet her til lands. Spesielt slike ting som overfallsvoldtekt, mord og vinnings kriminalitet.

Ja, da går du utifra det absolutte verste du kan trekke ut av en situasjon, som du igjen bruker som argument, du tillegger andre mennesker meninger du overhodet ikke har noe bevis for at de har og ingen har sagt noe i nærheten av det du kommer med. Det vitner mer om at du faktisk bare er ute etter å vinne en diskusjon, uansett hva du må ta i bruk.

Så problemet er at folk reagerer på det han skriver? Folk trenger da ikke være enige i det, jeg for min del mener at hans innlegg er usaklig. Det må da være andres rett å reagere på det han skriver. Det betyr overhodet ikke at de lukker øynene.

Igjen: Hvem gikk bananas? Hvem er redd for å snakke om det? Hva er det som hindrer at vi finner løsninger? Du skriver bare "de" og "det" uten å komme med noe spesifikt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja, da går du utifra det absolutte verste du kan trekke ut av en situasjon, som du igjen bruker som argument, du tillegger andre mennesker meninger du overhodet ikke har noe bevis for at de har og ingen har sagt noe i nærheten av det du kommer med. Det vitner mer om at du faktisk bare er ute etter å vinne en diskusjon, uansett hva du må ta i bruk.

Eg skriver berre det som faller meg kan være ein begrunnelse for tankene deira.

Så problemet er at folk reagerer på det han skriver? Folk trenger da ikke være enige i det, jeg for min del mener at hans innlegg er usaklig. Det må da være andres rett å reagere på det han skriver. Det betyr overhodet ikke at de lukker øynene.

Det er jo ikkje usaklig, det viser jo tendenser i samfunnet. Dersom du ikkje vil prate om det, vil du jo lukke auga.

Jeg vil ikke kritisere Karlsen for at han uttaler seg. Ytringsfrihet er fin bil. Men det betyr ikke at jeg liker hans meninger eller synes de "framtidssynte".

Geir :)

Nei, men så var det også berre det eg synes folk burde sei om det. Ikkje at alle nødvendigvis synes det.

Lenke til kommentar

Eg skriver berre det som faller meg kan være ein begrunnelse for tankene deira.

Det er jo ikkje usaklig, det viser jo tendenser i samfunnet. Dersom du ikkje vil prate om det, vil du jo lukke auga.

Jeg diskuterer det her og har ingen problemer med å prate om det. Du tar derimot kritikken av hans innlegg og spinner videre på fantasi om at han er den eneste som tørr og stå frem og at folk ikke vil snakke om det og lukker øynene. Du klarer tydeligvis ikke å se at folk kan synes det som skjedde med denne jenta var forferdelig og likevel reagere negativt på denne frperens uttalelser. Ganske sprøtt egentlig, å mene at man må støtte han hvis ikke lukker man øynene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg diskuterer det her og har ingen problemer med å prate om det. Du tar derimot kritikken av hans innlegg og spinner videre på fantasi om at han er den eneste som tørr og stå frem og at folk ikke vil snakke om det og lukker øynene. Du klarer tydeligvis ikke å se at folk kan synes det som skjedde med denne jenta var forferdelig og likevel reagere negativt på denne frperens uttalelser. Ganske sprøtt egentlig, å mene at man må støtte han hvis ikke lukker man øynene.

Det blir jo litt dumt å kaste seg over eit innlegg der ein FrP politiker nemner saken på facebook, i staden for å nemne det som faktisk har skjedd og å eventuelt prøve å få gjort noko med sjølve problemet.

Lenke til kommentar

I dag kom denne artikkelen på trykk i dagbladet: http://www.dagbladet.no/2013/11/26/nyheter/innenriks/politikk/innvandring/integrering/30533037/

Den handler om Tom Karlsen, som er varaordfører i Bodø for FrP, sine uttalelser etter ein sak der ei jente vart tafsa på og etterpå slått ned av den mørkhudede mannen på åpen gate i Tromsø. Han fikk så kritikk for å ha uttalt "nok en "hyggelig" kar fra det store utland..." og henviste til ein artikkel der hendelsen blei beskreve. Burde vi alle tie om slikt og lukke auga eller burde vi ta eit oppgjør med det? Kva synes du om ein kultur der vi ikkje skal kunne ta opp problem?

Flyktninger fra krigsrammede land med underutviklet etikksyn har underutviklede etikksyn som ikke er forenelige med våre verdier.

Men hvorfor referere til personer med underutviklet etikksyn som "hyggelige karer fra det store utland" i stedet for å se på problemet og gjøre noe med det?

...

Hva med å diskutere vår praksis innen flyktningepolitikk?

Det er da TRE åpenbare løsninger som jeg ser helt umiddelbart som ikke er for dyre:

1: Slutte å ta i mot flyktninger fra land med dårlige skoler og etikksyn som er annerledes fra vårt.

(FRP sin drømmeløsning: Dobbeltmoral; De vil ikke frasi seg retten til å rømme fra Norge ved krig.)

2: Skolere flyktninger fra land med dårlige skoler og etikksyn som er annerledes enn vårt.

(Den åpenbare løsningen for mennesker som ikke stemmer FRP)

3: Stenge inne flyktninger, utenom kvinner og barn, fram til de kan reise hjem igjen.

(Løsningen som FRP sannsynligvis kommer til å forsøke å få til over tid)

Ser du noen andre løsninger?

Så.

Hva er det egentlig så å diskutere, rent bortsett fra at FRP går rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt grøten, som er asylpolitikken -- uten å faktisk gå inn på diskusjon om løsninger??

Etikk må læres, og det er faktisk ikke slik at mennesker er født med det vi i vesten anser som god etikk og moral.

Fattigdom og mangel på sosial kontakt med andre mennesker fører også til kriminalitet -- fordi frustrasjon og sinne faktisk trenger utløp: Mennesker kan simpelthen ikke leve i frustrasjon og sinne uten at det forandrer deres tanke- og atferdsmønstre.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...