Gå til innhold

Ti stille og lukk øynene! - En tråd om Tom Karlsen (Frp) sin uttalese

Gjest medlem-141789

19 stemmer

1. 1. Burde vi kunne prate om slike hendelser? (les innlegget først)

• Ti stille og lukk øynene!
      1
    • La oss prate om det, slik at vi kan komme fram til noe fornuftig
      16
    • Vet ikke, hodet mitt er like blankt som vanlig
      2

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

I dag kom denne artikkelen på trykk i dagbladet: http://www.dagbladet.no/2013/11/26/nyheter/innenriks/politikk/innvandring/integrering/30533037/

Den handler om Tom Karlsen, som er varaordfører i Bodø for FrP, sine uttalelser etter ein sak der ei jente vart tafsa på og etterpå slått ned av den mørkhudede mannen på åpen gate i Tromsø. Han fikk så kritikk for å ha uttalt "nok en "hyggelig" kar fra det store utland..." og henviste til ein artikkel der hendelsen blei beskreve. Burde vi alle tie om slikt og lukke auga eller burde vi ta eit oppgjør med det? Kva synes du om ein kultur der vi ikkje skal kunne ta opp problem?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes personlig vi er der nå jeg.

Det skrikes om rasisme om man nevner at gjerningsmannen er mørkhudet/muslim, mens det er allment akseptert at det opplyses om opprinnelse hvis gjerningsmannen er øst-europeisk f.eks.

Fakta skyves under teppet, og disse stakkars kriminelle har jo så mye traumer at det er helt OK virker det som. I nettdiskusjoner ser jeg støtt og stadig naive, godtroende mennesker som forsvarer innvandrere/asylsøkere med nebb og klør - bare de er mørke nok i huden. Det er til å bli kvalm av.

Lurer fælt når Ola Nordmann skal våkne. Rasisme mot etniske nordmenn er langt mer akseptert enn motsatt vei. Og rasisme skrikes det stadig oftere om - selv om det i mine øyne ofte, men ikke alltid er ubegrunnet.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Ja.

Et godt eksempel på nettopp dette ser vi når avisen Nordlys ikke ønsker å opplyse om etnisitet på vedkommende overgriper og begrunner det med at en ikke skal slå politisk mynt på denne type saker. Vi så det samme når de tragiske bussdrapene rammet for et par uker siden, da stod moralpolitiet klart og forkynte at en ikke måtte slå mynt på en enkeltsak.

Dette er jo bare enkeltindivider? Problemet er at det vitterlig begynner å bli mange "enkeltsaker".

Dette er selvsagt bare en påstand for å slippe å ta innover seg de faktiske forhold.

Heldigvis har nå alternativ media også fått fotfeste i Norge og sannheten kan ikke lenger ties til døde.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Lurer fælt når Ola Nordmann skal våkne. Rasisme mot etniske nordmenn er langt mer akseptert enn motsatt vei. Og rasisme skrikes det stadig oftere om - selv om det i mine øyne ofte, men ikke alltid er ubegrunnet.

Du veit, enkelte lever liksom fremdeles langt i fortida og trur at vi konstant må være dei onde og dei dei gode. Men slik er det ikkje. Folk må begynne å forstå at galt kan ikkje bli rettferdiggjort, uansett kva hudfarge du kanskje har og det skal i vertfall ikkje bli tia ihjel.

Lenke til kommentar

Jeg synes personlig vi er der nå jeg.

Det skrikes om rasisme om man nevner at gjerningsmannen er mørkhudet/muslim, mens det er allment akseptert at det opplyses om opprinnelse hvis gjerningsmannen er øst-europeisk f.eks.

Fakta skyves under teppet, og disse stakkars kriminelle har jo så mye traumer at det er helt OK virker det som. I nettdiskusjoner ser jeg støtt og stadig naive, godtroende mennesker som forsvarer innvandrere/asylsøkere med nebb og klør - bare de er mørke nok i huden. Det er til å bli kvalm av.

Eksempler på at det skrikes om rasisme hvis man nevner at gjerningsmannen er mørkhudet eller muslim?

Hvilke fakta skyves under teppe?

Bevis for at noen blir forsvart "bare fordi de er mørke i huden"?

Når er ikke rasisme ubegrunnet?

Lenke til kommentar

Ja.

Et godt eksempel på nettopp dette ser vi når avisen Nordlys ikke ønsker å opplyse om etnisitet på vedkommende overgriper og begrunner det med at en ikke skal slå politisk mynt på denne type saker. Vi så det samme når de tragiske bussdrapene rammet for et par uker siden, da stod moralpolitiet klart og forkynte at en ikke måtte slå mynt på en enkeltsak.

Dette er jo bare enkeltindivider? Problemet er at det vitterlig begynner å bli mange "enkeltsaker".

Dette er selvsagt bare en påstand for å slippe å ta innover seg de faktiske forhold.

Heldigvis har nå alternativ media også fått fotfeste i Norge og sannheten kan ikke lenger ties til døde.

Hva er de faktiske forhold?

Lenke til kommentar

Ja, dette er ikke akkurat noe som mediene ikke skriver om, ettersom du akkurat linket til tre forskjellige aviser... Så det argumentet noen her kommer med om at mediene lukker øynene, det holder ikke.

Ja, det er de faktiske forhold. Jeg kan linke til saker med norske gjerningsmenn, det er også de faktiske forhold. Sier lite om helheten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja, dette er ikke akkurat noe som mediene ikke skriver om, ettersom du akkurat linket til tre forskjellige aviser... Så det argumentet noen her kommer med om at mediene lukker øynene, det holder ikke.

Ja, det er de faktiske forhold. Jeg kan linke til saker med norske gjerningsmenn, det er også de faktiske forhold. Sier lite om helheten.

Om du leser artikkelen i dagbladet, så kan du jo sjå at mange vil at dei skal lukke auga. Og det hadde vert svært besynderlig om du ikkje skulle finne saker om norske kriminelle når vi faktisk bur i Norge.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Om du leser artikkelen i dagbladet, så kan du jo sjå at mange vil at dei skal lukke auga. Og det hadde vert svært besynderlig om du ikkje skulle finne saker om norske kriminelle når vi faktisk bur i Norge.

Jeg fant ikke mange nei? Saken handler ikke om å lukke øynene i forhold til det som skjedde! Det er bare din tolkning av det, det er mange som reagerer på en usaklig uttalelse som handlet om at politikeren brukte saken til å fronte sine egne meninger. Og dette med å legge ut en spydig kommentar. Reaksjonen på den kommentaren har ingenting med at folk vil lukke øynene.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg fant ikke mange nei? Saken handler ikke om å lukke øynene i forhold til det som skjedde! Det er bare din tolkning av det, det er mange som reagerer på en usaklig uttalelse som handlet om at politikeren brukte saken til å fronte sine egne meninger. Og dette med å legge ut en spydig kommentar. Reaksjonen på den kommentaren har ingenting med at folk vil lukke øynene.

Eg hadde likt om eg kunne referere til virkeligheten for å fronte mine saker, han har det godt ;)

Og jo, det vil sei det når dei ikkje ynskjer at folk skal prate om det.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Eg hadde likt om eg kunne referere til virkeligheten for å fronte mine saker, han har det godt ;)

Og jo, det vil sei det når dei ikkje ynskjer at folk skal prate om det.

Nei, det er det du som tolker det som fordi du vil det. ;)

Hvem er "de" som du snakker om forresten? De som mente at han kunne ha uttalt seg på en saklig måte kanskje?

Forskjell på å bare referere til virkeligheten og å prøve å slå politisk mynt på en slik sak.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei, det er det du som tolker det som fordi du vil det. ;)

Hvem er "de" som du snakker om forresten? De som mente at han kunne ha uttalt seg på en saklig måte kanskje?

Det han skreiv var jo berre «Nok en "hyggelig" kar fra det store utland...». Det er jo ingen ting usaklig med det. Det er verre med dei som reagerar på at han uttaler seg, at vi liksom ikkje skal få lov til å nevne det som faktisk skjer her til lands. Fordi det kan bli tolka som negativt og rasistisk av enkelte. Alt vi ønsker er jo å ha debatt om viktige saker, eller er ikkje ho jenta viktig, dei som vart drept på bussen eller alle dei andre? Uff, baklager, dei er jo ikkje like mykje verd.

Lenke til kommentar

"Det provoserer meg at vi skal importere menn som oppfører seg på denne måten" ~ Varaordfører Tom Cato Karlsen

Det provoserer meg at vedkommende fortsatt får beholde jobben i den aktuelle McDonalds-restauranten.

(http://is.gd/qIgJS0)

Anklage uten dom bør ALDRI føre til at noen får sparken.

Selv om det ser rimelig klart ut i dette tilfellet så bør (må?) bedriften vente på en dom (eller tilståelse) før de kan gi vedkommende sparken.

...

====================

Er poenget til FRP igjen at vi skal slutte å ta i mot kvoteflyktninger?

Vi har ikke hatt innvandring fra ikke-vestlige land på circa 30 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det han skreiv var jo berre «Nok en "hyggelig" kar fra det store utland...». Det er jo ingen ting usaklig med det. Det er verre med dei som reagerar på at han uttaler seg, at vi liksom ikkje skal få lov til å nevne det som faktisk skjer her til lands. Fordi det kan bli tolka som negativt og rasistisk av enkelte. Alt vi ønsker er jo å ha debatt om viktige saker, eller er ikkje ho jenta viktig, dei som vart drept på bussen eller alle dei andre? Uff, baklager, dei er jo ikkje like mykje verd.

Usaklig forsøk på en hersketeknikk med å prøve å vri det om til at jeg mener at disse menneskene ikke var mye verdt. Så usmakelig og kvalmt. Jeg har aldri nevnt noe i nærheten av det i det hele tatt. Hva er det som feiler deg?

Innlegget hans var klart spydig, noe du også vet, hvis ikke vil du ikke reagert på at andre reagerte på han. Det er ikke snakk om at han ikke skal på uttale seg, det er HVORDAN han uttaler seg som er poenget. Hva mener du med at det blir tolka NEGATIVT? Hvordan kan dette bli tolket annerledes i en saken med ei jente som ble slått ned, mener du at folk skulle tolke det positivt?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Usaklig forsøk på en hersketeknikk med å prøve å vri det om til at jeg mener at disse menneskene ikke var mye verdt. Så usmakelig og kvalmt. Jeg har aldri nevnt noe i nærheten av det i det hele tatt. Hva er det som feiler deg?

Nei, det var heller ikkje det eg skreiv. Poenget mitt er at vi liksom skal gå helt bananas over at nokon skriver eit slikt innlegg, men vi nekter å prøve å finne løsninger. Kva er årsaken til det? Derfor skreiv eg det eg gjorde ovanfor.

Innlegget hans var klart spydig, noe du også vet, hvis ikke vil du ikke reagert på at andre reagerte på han. Det er ikke snakk om at han ikke skal på uttale seg, det er HVORDAN han uttaler seg som er poenget. Hva mener du med at det blir tolka NEGATIVT? Hvordan kan dette bli tolket annerledes i en saken med ei jente som ble slått ned, mener du at folk skulle tolke det positivt?

Det var sarkastisk, men spydig var det ikkje. Det må også være lov å være sarkastisk, eller kanskje vi skal forby det å uttale seg i det heile tatt. Når eg skriver tolka negativt, så meinte eg at han skreiv innlegget sitt. Du er alt for rask når du leser og kommenterer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Så det er altså slik at man enten synes innlegget til han politikeren var bra eller så lukker man bare øynene og later som ingenting?

Ja. Alle skulle trykt "like" og applaudert han. "Du er ein ekte informant og står for kritiske og framtidssynte meiningar" skulle vi sagt. Ikkje kritisert han fordi at han informerer og uttaler seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...