fiskebollebiff Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Si at jeg kjøper meg et album på vinyl, som jeg gjerne vil ha på pcen min. Er det da greit utifra et moralsk perspektiv å laste ned det albumet fra feks tpb? Jeg har jo allerede betalt for musikken, og hvis jeg hadde valgt å kjøpe en cd ville jeg jo kunne tatt kopier i hytt og pine av musikken uansett. Hvis jeg laster ned stjeler jeg jo ingen ting, jeg tar jo bare noe som er mitt Enda en teori: Piratjegerne kommer på døra fordi jeg har lastet ned store mengder musikk. Men det viser seg også at jeg har all musikken jeg har lastet ned på fysisk format. Still fucked?? Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 du kan rippe vinyl til pc Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 du kan rippe vinyl til pc Vet det, men er et mer teoretisk spørsmål enn hvordan jeg kan få musikken min inn på pc. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Enda en teori: Piratjegerne kommer på døra fordi jeg har lastet ned store mengder musikk. Men det viser seg også at jeg har all musikken jeg har lastet ned på fysisk format. Still fucked?? Jupp. Du har kjøpt musikken til det medium det er på. Ikke andre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Piratjegere kommer ikke på døra i Norge. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Piratjegere kommer ikke på døra i Norge. Hva er det du ikke forstår med "teoretisk spørsmål"? Ja, du er fortsatt fucked, så lenge de har bevis på at du lastet ned fra bukta. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 etisk er det helt ok. juridisk er du nok fucked. Vedrørende ripping av vinyl kan man ikke rippe på samme måte som en CD og få 100% likegod kvalitet. Når man ripper vinyl blir det mer som opptak, man vil alltid få et dårligere ressultat, selv om man har utstyr til hundretusner. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Jupp. Du har kjøpt musikken til det medium det er på. Ikke andre. Den teorien fungerer vel ikke hvis man kjøper en cd, da man kan rippe disse hvor mange ganger man vil. Slik jeg ser det kjøper man musikken og retten til å bruke den selv slik man vil innenfor husets vegger. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Den teorien fungerer vel ikke hvis man kjøper en cd, da man kan rippe disse hvor mange ganger man vil. Slik jeg ser det kjøper man musikken og retten til å bruke den selv slik man vil innenfor husets vegger. Ripping og nedlasting blir i praksis 2 forskjellige ting. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Nei, eg synest ikkje det er greit. Å laste ned FLAC/mp3 når du har kjøpt CD-en blir litt annleis, sidan det er samme format. Eg hadde ikkje hatt vondt av å laste ned eit album eg har kjøpt, for å sleppe rippejobben. Når det er sagt så går det meste av trafikken over bittorrent, der du lastar opp samtidig som du lastar ned, så du er på ein moralsk gyngande grunn der. Piratjegere kommer ikke på døra i Norge. Eg ville ikkje vore for sikker på det. Lenke til kommentar
Phate Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 etisk er det helt ok.juridisk er du nok fucked. Yup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå