ikek Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg har hatt et dasKeyboard i daglig bruk i rundt et års tid. Generelt er jeg veldig fornøyd med tastaturet, og det er en fornøyelse å bruke det. Jeg kan dele noen erfaringer med tastaturet og kommentarer til artikkelen. Jeg skrev uten å se på tastene før jeg fikk mitt blanke dasK, og overgangen var relativt smooth. Det var vanskeligere og bli fortrolig med forskjellen mellom et Logitech Ultra X (low profile) sammenlignet med det relativt høye dasKeyboard. Selve forskjellen i tastevandring var ikke noe problem. Mitt tastatur har mx brown brytere. I perioder skriver jeg mye, primærgrunnen til at jeg byttet tastatur til mekanisk var at jeg i perioder med mye skriving fikk vondt i fingrene fra mitt Logitech tastatur. Tastaturet har noen svakheter. Helst skulle jeg hatt det med norsk layout, men det er ikke å oppdrive fra produsent. Man kan bytte taster med f.eks nye fra WASD keyboards, men dette har jeg ikke gjort. Savnet kan med andre ord ikke være så veldig stort. Det som irriterer mest er når jeg skal skrive passord. Tiltross for at jeg vet det sitter i fingrene, blir jeg usikker og dermed hadde det vært greit med en visuell bekreftelse på tastevalg. I tillegg nevnes bruk av hurtig taster. For min del benyttes mest ctrl - a c x z og v. Til tider kan det bli klundrete, med gjentatte feil fra min side. Det krever det noe mer av bruker å holde dette tastaturet rent enn matte tastaturer. Ikke fordi det blir fortere skittent, men fordi det synes mye fortere. Jeg synes derimot ikke at tastaturet skal klandres for dette. Jeg visste jo dette når det ble kjøpt! USB hubben benytter jeg sjeldent, men når den brukes er det ikke store problemet å flytte musen 3-4 cm til siden. Hvordan tastaturet kan klandres for å ikke ha "spennende taster" som makro- og medietaster er meg forbi. I min subjektive oppfatning er fraværet av dette krimskramset en definitiv fordel. Her skinner anmelders personlige preferanse gjennom på en klanderverdig måte. Alle som kjøper tastatur gjør seg noen valg og i mine øyne er makro- / medietaster et av disse valgene. I all hovedsak må det kunnes anta at de fleste som kjøper et dasKeyboard er innforstått med og godtar at det ikke er slike taster på tastaturet. Jeg har erfaring fra et mekanisk tastatur, men etter å ha valgt brytere (brune) tror jeg ikke det er store forskjeller mellom de forskjellige tilbyderne av tastaturer. Det handler om smak og preferanser. Det er tydelig at "anmelder" vil ha et tastatur med lys, medie- og makrotaster. Da er nok ikke et dasKeyboard Model S Ultimate et naturlig valg. Siste avsnitt er nærmest tragisk. Et tastatur til rundt 1300 kroner er dyrt, det kommer man ikke unna. Det finnes sikkert billigere alternativer. Derimot irriterer det at det blir referert til gode alternativer (Corsair K70 og Qpad MK85) som begge koster rund tusenlappen. Når du først er villig til å bruke 1000 kroner på et tastatur er ikke steget opp til 1300 spesielt stort ... Hadde det vært sammenlignet med et tastatur med samme brytere til rundt 500 hadde jeg forstått resonnementet. Avslutningsvis hadde det vært fint i testen med en detaljert beskrivelse av hvorfor tastaturet har "fin kvalitet". Jeg har et personlig inntrykk etter et års bruk at det holder en god/fin kvalitet, men jeg har også et slikt inntrykk av mitt aldrende Logitech Ultra X som jeg benyttet i årevis. 2 Lenke til kommentar
AlexOdegaard Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Brukt tastaturet i litt over 1 år, og må innrømme at touchen min har blitt MYE bedre! Er utrolig kjekt å ha det på kontoret i åpent landskap - ingen vil bruke maskina mi Heller ingen som klager på lyden, da den ikke bråker så utrolig mye i forhold til alt det andre som skjer på kontoret! Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Helst skulle jeg hatt det med norsk layout, men det er ikke å oppdrive fra produsent. Man kan bytte taster med f.eks nye fra WASD keyboards, men dette har jeg ikke gjort. Savnet kan med andre ord ikke være så veldig stort. Tror du det er det de har gjort her (byttet fra WASD keyboard)? https://datordax.se/product/45504 Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Helst skulle jeg hatt det med norsk layout, men det er ikke å oppdrive fra produsent. Man kan bytte taster med f.eks nye fra WASD keyboards, men dette har jeg ikke gjort. Savnet kan med andre ord ikke være så veldig stort. GetDigital.de selger tastaturet med EU layout, altså "norsk". Lenke til kommentar
ikek Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Tror du det er det de har gjort her (byttet fra WASD keyboard)? https://datordax.se/product/45504 Det tastaturet du linker til er et dasKeyboard model S Professional, og ikke Ultimate som i testen. (tastaturet i bildet er i amerikansk 104 key layout) Den overfladiske forskjellen er at det er en "Fn" tast mellom L Ctrl og L Alt som gir utvidet funksjon F1-F12. Ultimate har ikke denne Fn funksjonen. Videre har tastaturet Nordiske taster og jeg tviler på at det har noe med http://www.wasdkeyboards.com/ å gjøre. Mitt tastatur er Ultimate med 105-key ISO layout, dvs. stor enter knapp og numpad. Dette er meg forstått standard EU oppsett. Jeg var kanksje noe uklar, men jeg kan kjøpe erstatnings taster (key-caps) fra wasdkeyboards og da få ren norsk layout med "synlige" taster. Dette blir en ren tileggskostnad. GetDigital.de selger tastaturet med EU layout, altså "norsk". Jeg har tastaturet i "EU" 105-key ISO layout. Jeg burde presisert at det ikke er mulig å få tak i tastaturet med norske "synlige" taster. Dette gjelder vel forsåvidt alle språk så lenge vi holder oss til Ultimate versjonen. Professional fås tak i, i en nordisk variant, men i mine øyne er det stygt med de nordiske spesialtegnene ved siden av hverandre på samme tast. I tillegg er jeg ingen fan av FN tasten, og da ble valget Ultimate versjonen. Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Det tastaturet du linker til er et dasKeyboard model S Professional, og ikke Ultimate som i testen. Det er jeg klar over og jeg tenkte vel egentlig bare på "æøå tastene" i Professional utgaven, men glemte helt å presisere det. Jeg kontaktet nemlig maxfps.no (som vel er den eneste "norske" nettbutikken som selger Das Keyboard) her om dagen og de mente at det ikke fantes Das Keyboard med nordisk layout. Så det som egentlig forvirrer meg er om Das Keyboard faktisk har keyboard med nordiske taster, eller om det er Datordax som bytter ut tastene selv.. Endret 27. november 2013 av lektroluv Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Er det ikke bokstaver på tastene!? da ville jeg aldri hatt det. Men det kommer likevel bokstaver når du trykker på tastene! 1 Lenke til kommentar
Leonarfd Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Morsomt at de referer til Brune taster til gaming, eneste foskjellen mellom dem er at det ikke er klikk lyd. Forsatt så har de begge tactile følelse i knappen. +Pluss at cherry mx brown er lettere og går treigere tilbake som gjør dem treigere i spill. Har selv Cherry MX Black keys på CM Storm Trigger, Ducky Shine 3 TKL Cherry MX Brown og Blue versjon. De blå keysa prefer jeg mest til båda gaming og skriving. Egentlig lyst på et med Cherry MX Green siden det blir likt som blue men med 80g istedenfor 50g Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå