SteinarN Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg har satt sammen en pc av noen brukte deler og noen nye. Hk, prosessor og en stk minne er som følger: Asus M2N68-AM-Plus, Phenom X4 9150e, Kingston KVR667D2N5/2G. Prosessor og minne er nytt, Hk brukt. I tillegg gammel hardisk som jeg nettopp har byttet ut fra en annen maskin, og DVD brenner. Ikke noe skjermkort. Strømforsyningen tok jeg fra en pc som virket helt fint, er på ca 450W. Når jeg prøver å innstallere så vises det første skjermbildet med Asus logoen som kommer fra biosen kun i korte glimt, svart skjerm mellom glimtene, så laster filer, drivere osv som normalt med stabilt skjermbilde, tar 30 sek kanskje, så kommer neste skjermbilde med windows tekst hvor det er en "løpebar" som løper over skjermen i kanskje fem sekunder, så blir skjermen helt svart, etter ett minutt til eller så så stopper DVD'en å snurre. Har prøvd å vente lenge, men ingenting skjer. Har resatt bios til standard uten at det har hjulpet. Kan ikke finne noen innstillinger i bios som burde være annerledes. Prøvde å innstallere Xp, og det funket helt fint merkelig nok. Prøvde så å innstallere W7 over Xp, men det gikk heller ikke an, stoppet etter kort tid, men husker ikke akkurat hvor i prosessen det stoppet. Noen som har noen forslag her, defekt Hk? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Defekt DVD-plate? (Lag en bootbar USB-pinne på en annen maskin og prøv å installere fra den.) Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Jeg har installert på to andre maskiner fra samme plata. Prøvde og å brenne ny plate fra iso fila, men med samme resultat, så tror ikke det er plata som er problemet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Det finnes vel en RAM Test Utility e.l. på DVD'en - du kan jo vurdere å kjøre den og se hva som skjer? edit: En annen ting kan være å å slette alle partisjoner (vha. GPartEd, PartedMagic, e.l.) fra harddisken før du prøver å installere W7. Endret 26. november 2013 av nebrewfoz Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Jeg skal prøve å slette alle partisjoner. Har flere programmer for det på en annen pc. Kommer tilbake. Vet ikke hvordan jeg får kjørt memtest fra plata. Ser ikke hvordan jeg skal komme innpå den. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Har resatt bios til standard uten at det har hjulpet. Det holder ikke med "Load optimized defaults", du må resette bios slik som beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1073989&p=13075265 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Det var ingen partisjoner på den disken jeg prøvde med, en gammel pata. Prøvde med en litt mindre gammel sata nå, uten partisjoner, men akkurat samme feilen. Kan det virkelig være feil med Hk når det gikk å installere Xp, men ikke W7? Skjønner ikke hva annet det skulle være...? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Jeg resatte bios med jumper. Det ble forskjell, men stopper på samme plass fortsatt. Forskjellen er at nå tar det lengre tid å komme dit. Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Jeg er semibekymret for hovedkortet ditt når du sier at bildet blinker når ASUS logoen vises. Fortsetter blinkingen når du er inne i BIOS? Endret 26. november 2013 av Bjoolz Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Jeg er semibekymret for hovedkortet ditt når du sier at bildet blinker når ASUS logoen vises. Fortsetter blinkingen når du er inne i BIOS? Ja og nei. Sånn som det var først så blinket det i et slags logobilde. Det bildet har jeg ikke sett på ei stund. Nå kommer det helst oppet annet bilde med en del informasjon, funnet disker osv, trykke F1/F2 etc før det går videre til å laste filer. Nå prøvde jeg å bytte ram, ble helt død da, satte tilbake den første ramen og da kom plutselig logobildet frem, men vil fortsatt ikke la seg installere. Det blinker ikke når jeg er inne i bios. Endret 26. november 2013 av SteinarN Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Har prøvd med to forskjellige rambrikker, en av gangen og begge to, har tidligere prøvd med TO andre dvd-lesere som jeg vet virker i andre maskiner, tre forskjellige harddisker, riktignok gamle, men som jeg vet virker i andre maskiner og koblet til dockingstasjon. Cpu'en er helt ny så tviler på at det er den. Ramen tok jeg ut av forseglete pakker forleden, så den har heller aldri vært brukt. Da gjenstår hk. Begynner å konkludere med at det er defekt, selv om det lot seg gjøre uten problemer å installere xp. Nå når jeg prøvde enda en gang og da blinket logobildet til Asus igjen. Grunnen til at jeg ikke hadde sett det på ei stund var kanskje siden jeg hadde resatt bios, da kom det andre bildet med tastevalg for biosoppsett osv fram direkte ved oppstart. Edit; kan også si at når jeg er inne i bios så er alle voltene helt fine, ligger bittelitt over alle sammen, 0,05 til 0,1V over, så strømforsyninga ser og helt fin ut, og den virket jo helt fint i den maskinen jeg tok den ut av for et par uker siden. Endret 26. november 2013 av SteinarN Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Jeg tror sannelig jeg fant feilen. Det var en gammel bios, ver 1003. oppdaterte til ver 1804. Det var ikke enkelt å få det til, det gikk ikke an å bruke minnepenn, systemet så ikke noe av det som var i usb portene. Gikk heller ikke med cd-plate, måtte være fat eller ntfs filsystem. Måtte legge fila inn i en hhd som jeg så koblet til maskinen. Da gikk det som en lek å oppdatere bios. Nå holder den på å installere W7 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Det var ikke i orden allikevel, installasjonen stoppet opp og nå er det samme feilen. Så og i biosoppsettet at satadisken ikke var oppdaget eller registrert selv om den faktisk er tilkoblet port to. Konklusjon: defekt hovedkort Er vel derfor at ikke minnepenna vistes når jeg skulle oppdatere biosen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå