Gå til innhold

Utestående beløp etter 3 år?

varmit

Anbefalte innlegg

Tok førerkortet for 3 år siden, og betalte da regningene etterhvert som jeg hadde kjøretimer. Betalte alle regninger jeg fikk underveis.

Fikk idag et brev hvor jeg ble fortalt at jeg hadde utestående et beløp, med en oversikt over registrerte timer og innbetalinger.

Har noen av kvitteringene liggende, men ikke alle. Har funnet en kvittering med et beløp jeg har betalt, som ikke er registrert på fakturaen.

Mistenker derfor at flere feil ligger hos kjøreskolen.

Kan de kreve restbeløp etter 3 år? Kommer jeg ingen veg uten kvitteringer på alle betalingene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når var forfallsdatoen på kravet?

Så lenge det ikke er minst 3 år siden er ikke kravet foreldet.

I tillegg så er innbetaling, som regel, vedkjennelse av kravet og en avbrytelse av fristen.

Så når betalte du siste regning? Var denne en delregning for en pakke, eller betaling for f.eks. 3 selvstendige kjøretimer ?

Lenke til kommentar

Vel, meldingen om det utestående beløpet kom idag, med betalingsfrist på litt over en uke. Betalte vel siste regning for omtrent 3 år siden nå. Betalte etter hver selvstendige kjøretime.

Synes det er spesielt at dette kommer etter 3 år, har i alle fall lyst til å vite hva det er jeg betaler, da jeg betalte alt jeg fikk regning på underveis.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, så fikk jeg aldri regning av mine kjørelærer. betalte alltid cash rett før timen startet.

Montro om det var noen ugler i mosen der.

Uansett: bare ring kjøreskolen, så få en oppklaring i det. Kan jo være en feil fra demmes side, eller en glipp fra din side.

Lenke til kommentar

Og dette var for selve oppkjøringen?

For hvis dette er siste kravet så er alt annet foreldet.

Selve oppkjøringen ble betalt til trafikkstasjonen, ikke kjøreskolen. Hadde oppkjøring 17 november 2010, så da var jeg ferdig med alt. Hadde da betalt alt jeg skulle, ihvertfall det jeg hadde fått beskjed om.

Lenke til kommentar

Selve oppkjøringen ble betalt til trafikkstasjonen, ikke kjøreskolen. Hadde oppkjøring 17 november 2010, så da var jeg ferdig med alt. Hadde da betalt alt jeg skulle, ihvertfall det jeg hadde fått beskjed om.

Betalte vel for leie av bil?

Be om originalfakturaen. Dersom forfallsdato på denne er eldre enn 3 år kan du kaste den og meddele at kravet er foreldet.

Lenke til kommentar

Men mistenker egentlig at det ikke er noen originalfaktura. Hva om de ikke kan vise til den opprinnelige fakturaen? Den ene kvitteringen jeg har, som de ikke har registrert, vil i det minste spare meg for litt penger. Men lukter ugler i mosen her.

Betalte med kort rett etter hver time, og oversikten de sendte meg tilsier at totalt innbetalt er noe lavere enn totalsummen av kjøretimer osv.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet, som allerede nevnt i denne tråden, er at krav foreldes etter 3 år jf. fl. § 2. Det du må gjøre for å sikre deg er dette:

- Få orginalfaktura for hver enkelt del av det krav de fremsetter.

- Ikke betal, erkjenn eller gå i forhandlinger med dem angående kravet.

Husk at det er kreditor som har bevisbyrden her, de må kunne sannsynliggjøre kravets eksistens og vise til forfallsdatoer i eventuelle fakturaer.

Endret av Judgement
Lenke til kommentar

Husk også at fristens utgangspunkt er "den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse", hvilket vil si den dagen kjøretimen ble gjennomført, med mindre dere på forhånd hadde avtalt fremtidig forfallsdato. Dersom man ikke bestemmer på forhånd kan altså ikke fordringshaver utsette foreldelse ved å utsette fakturering.

Med andre ord: Kan de hoste opp faktura med forfall senere enn 3 år tilbake i tid kan fordringen fortsatt være foreldet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Har kontaktet og gitt beskjed om at jeg ønsker originalfaktura på utestående beløp. Når fordringshaveren tidligst har rett til å KREVE beløp i dette tilfellet vet jeg dog ikke, men standarden var at jeg betalte rett etter hver kjøretime. Så om det ikke kan vises til noen utestående originalfaktura så trenger jeg ikke betale noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...