Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heving av hybelkontrakt "på dagen"

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg søkte tidligere i høst om studenthybel hos SiB, nærmere bestemt på en av de nye hyblene på Grønneviksøren Studentboliger. Fikk kontrakt fra og med 5. november, men hentet ikke ut nøkkel før i dag da jeg har annet sted å bo frem til 1. desember.

Da jeg besøkte hybelen i dag (for første gang) fikk jeg sjokk. Selve hybelen (rommet + eget bad) har jeg ingenting å utsette på, men det faktum at jeg faktisk må ut i friluft og gå 10-15 meter bort til kjøkkendøra gav meg bakoversveis. Det er riktignok tak over der jeg skal gå, men ikke tørt da det driver inn fra siden og folk naturligvis går der med våte og skitne utesko. Dette er ikke noe jeg i min villeste fantasi kunne innbilt meg på forhånd, og jeg er egentlig svært lite interessert i å ha dette som bopel.

Skal ta kontakt igjen med SiB, men det virket for meg som om de kommer til å håndheve oppsigelsesfrist på 2 måneder.

Vil det være mulig å komme seg ut av oppsigelsestiden (jeg vil selvsagt betale husleie fra leiekontrakten begynte å løpe og frem til nå) på grunnlag av at det, etter mitt syn, ikke er informert tilstrekkelig om at man må ut for å komme på kjøkkenet? Jeg har ikke sett annet enn at "kjøkken deles med 5-7" på sidene deres og plantegningen over hybelen viser ikke noe om kjøkkenløsningen.

Anonymous poster hash: 77e51...5f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk svar fra SiB i går. De mener det at jeg må ut for å komme til kjøkkenet ikke er en grunn til å heve leieforholdet, men tilbyr meg halvert oppsigelsestid.

Hovedargumentet mitt for heving var manglende informasjon. Det står ingenting på sidene deres om at man må ut for å komme til kjøkkenet, og eneste plantegningen av hybel+kjøkken tilgjengelig viser et vanlig kollektiv der hyblene er koblet direkte til kjøkkenet. Som svar på dette skriver de "Vi vil ta det du skriver om informasjon til etterretning, og vi oppdatere dette på våre nettsider."

Innrømmer de ikke på sett og vis med svaret sitt at informasjonen har vært mangelfull og at kjøkkenløsningen burde vært informert om? Men vil da manglende informasjon om dette være tilstrekkelig for å få hevet kontrakten?

Setter veldig pris på om noen har meninger eller kunnskap om dette og vil dele!

Anonymous poster hash: 1c1f6...b0c
Lenke til kommentar

Langt på vei så innrømmer dei det ja.

Det du kan prøve på er å berre flytte ut no og kreve heving av leigekontrakta. Utleiger må då ta vidare skritt for å kreve inn husleiga for oppsigelsestida, det er ikkje sikkert dei tar seg bryet med når saka åpner for tvil på om utleiger kan nekte heving av avtalen. Uansett vil utleigaren ha ei tapsbegrensningsplikt.

Du bør sjølvsagt prøve å presse på litt til for å få ei skikkelig løysning, men dersom du faktisk flytter ut så demonstrerer du også litt at du anser dette som ein stor mangel som ville hatt betydning for besluttninga om å inngå leigeavtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt det er gitt mangelfull informasjon må vel også sees opp mot om du har undersøkt godt nok. Hadde du anledning til å se hybelen før du underskrev kontrakten?

Inkludert retting til Herr Brun: Nei, studentsamskipnaden har ikke visning man kan gå på. Jeg har holdt meg til informasjonen som var tilgjengelig på bolidsidene til sib.no (som er alt man kan forholde seg til), som de som sagt selv sier de skal gjøre noe med.

Jeg skriver et oppsigelsesbrev som jeg leverer sammen med nøkkel i morgen tidlig. I brevet kommer jeg til å poengtere at om det hadde blitt oppgitt tilstrekkelig med informasjon hadde jeg ikke inngått et leieforhold med de.

Takker for svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil man i dette tilfellet kunne bruke husleieloven §2-4? Hilsen "langt fra jurist"

Husleieloven § 2-4 viser bare til at manglende opplysninger vil kunne medføre mangel. For hevingsspørsmålet må du bruke § 2-4 jf. § 2-12.

§ 2-12 har følgende ordlyd: "Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold".

Det skal nevnes at at ut fra de opplysningene du gir i tråden (plantegning av kollektivet), fremstår det naturlig å anvende husleieloven § 2-3 om uriktige opplysninger i stedet for manglende opplysninger jf. § 2-4.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da jeg fikk faktura på husleie betalte jeg det jeg mente at jeg var skyldig (husleie for tiden jeg hadde hybelen til disposisjon) minus depositum. Sendte epost til SiBs fakturaavdeling (uten å få svar) om at jeg hadde betalt skyldig sum minus depositum og at de derfor naturlig nok kunne beholde depositum for å dekke husleie. .

Kom hjem i dag til to brev fra Creno (har vært bortreist siden tirsdag).

Datert Oslo 08.01.2014

Inkassovarsel

Kreditor SiB bolig

Nevnte foredragshaver har gitt oss i oppdrag å innkreve sin fordring. Kravet fremkommer som spesifisert.

Hvis de ønsker kopi av faktura bes De henvende Dem til fordringshaver.

De varsles med dette om at kravet vil bli overført til inkasso dersom beløpet ikke er betalt innen 22.01.2014.

Skulle deres innbetaling ha krysset vår påminnelse, ber vi Dem ta kontakt med fordringshaver.

Med vennlig hilsen
*saksbehandler*

*Giro på kr. 6636,80*

Datert Trondheim 13.01.2014.

Tvangsfullbyrdelsesvarsel i medhold av tvangsfullbyrdelseslovens § 13-2, jfr. § 4-18.

De varsles herved om at SiB bolig som utleier av ********** anser Deres leieforhold som misligholdt.

Deres manglende betaling av husleie er et vesentlig mislighold av leieavtalen. Med mindre det skyldige beløp betales innen fristen, ansees leieforholdet å være hevet/opphørt.

De skylder per dags dato husleie for perioden 03.12.2013 med kr. 6532,00 med tillegg av forsinkelsesrente 9,50% av skyldig husleie fra forfall til betaling skjer.

De varsles herved om at dersom gjelden ikke er betalt innen 14 dager, vil det på vegne av utleier bli begjært fravikelse i henhold til tvfbl. § 13-2, jfr. §13-11.

Tvangsfullbyrdelse kan unngås dersom leien med renter, utenrettslige inndrivningskostnader og sakskostnadert, samt forfalt leie frem til tidspunktet for gjennomføring av fullbyrdelsen blir betalt.

Saldo pr. dags dato er kr. 6645,30. *kontonr* *kid*.

Spørsmålet er: hva bør jeg gjøre nå? Jeg tenker jeg først tar kontakt med saksbehandler hos Creno og sier jeg bestrider kravet fra SiB Bolig. Forklarer saken og sier at med rett opplysninger hadde jeg aldri inngått leieforhold og henviser til § 2-3 i husleieloven.

Hva kan eventuelt skje videre om det sendes til inkasso og jeg så bestrider kravet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg leverte brev om heving av kontrakt sammen med nøkkel. Jeg sendte det også til hun i boligavdelingen jeg tidligere hadde vært i kontakt med, men fikk også da tilbake at de ikke godtok heving.

Så om dette går til inkasso og jeg bestrider kravet, hva skjer da? Er det i slike tilfeller man kan ende opp i forliksrådet?

Lenke til kommentar

Dersom du bestrider kravet ovanfor inkassoselskapet så kan dei ikkje inndrive pengane før tvisten er oppgjort.

Så dersom du bestrider kravet så må inkassoselskapet stå på sidelinja medan du og studentsamskipnaden kjem til ei løysning.

Då er det forliksrådet som nok er neste stopp med mindre ein av partane gir seg.

Då enten ved at du betaler inkassorekninga, eller ved at SiB trekker kravet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det skal du ha mer enn grunnlagg for og heve kontrakten (dog, uten og ta hensyn til at du ikke klaget "tidligere")

Det vil også kunne være aktuelt å dra inn utleigers tapsbegrensningsplikt etter den ulovfesta lojalitetsplikta.

Så dersom saka går vidare til konfliktrådet så vil det nok være fornuftig å sjå på om utleiger har gjort rimelige grep for å prøve å få nokon andre til å flytte inn.

Lenke til kommentar

Hold oss gjerne oppdatert !.

Slik jeg ser det skal du ha mer enn grunnlagg for og heve kontrakten (dog, uten og ta hensyn til at du ikke klaget "tidligere")

Med tidligere, tenker du da på at jeg ikke hentet ut nøkkel med en gang leieforholdet startet? Min første klage (/ønske om heving) sendte jeg inn samme dag jeg hentet ut nøkkel, så slik sett skal det ikke være tvil om at jeg ikke hadde inngått leieforholdet om all informasjon hadde vært tilgjengelig.

Skal komme med løpende oppdatering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, kravet deres på 6532,- for husleie henger ikke på greip. Jeg har betalt for husleie til og med 28. november mens oppsigelsestiden de ga meg var frem til 27. desember. Med en husleie på 4300,- pr måned er jeg spent på hvordan de har kommet frem til denne summen.

En til forresten: Er det mulig å føre timene jeg bruker på denne saken og kreve kompensasjon for brukt tid om jeg får medhold? Jeg aner egentlig ikke, men husker en sak fra tidligere der en mann som kjempet mot en parkeringsbot gjorde noe lignende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og saken ruller videre..

Har gitt beskjed til inkassoselskapet at kravet er omtvistet. De har igjen vært i kontakt med SiB Bolig og fått følgende svar:

Fra vår side er saken klar, det er ikke grunnlag for å heve denne avtalen. Men jeg tenker at dere kan be han kontakte oss ([email protected]) vedrørende hans påstand om å heve avtalen, så kan vi gi han en direkte tilbakemelding på det.

Tok kontakt med SiB Bolig igjen, men fikk svar som forventet: de står på sitt. Ga de beskjed om at siden saken er fastlåst anbefaler jeg de å gå videre via Husleietvistutvalget, men fikk tilbake at jeg det er jeg som eventuelt er nødt til å kontakte dem.

Så er det jeg som må kontakte HTU? Det er SiB som krever penger, så jeg ser ikke hvorfor det er jeg som må kontakte HTU.

Fikk forresten en advokat til å ta en kikk på saken og hun var i utgangspunktet enig med meg, men var usikker på et eventuelt utfall i HTU/Forliksrådet siden jeg hadde ventet med å hente ut nøkler. Anbefalte meg likevel å kjøre videre med saken, koster relativt lite å få en skikkelig løsning på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...