Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Produksjon rate for 1 kvadratmeter jorde

Sandertn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva slags type korn. Når på året det plantes, hvordan været blir, vanningsforhold, type gjødsel (om noe) osv. osv. Finnes nok neppe noe fasitsvar på det.

Ifølge SSB var snittproduksjonen på ymse kornsorter ca. 326 kg pr. dekar (et snitt jeg renget ut fra produksjonen av hvete, bygg og havre) i Norge i 2013. Siden en dekar er 1 km2 blir det bare å dele 326 på 1000 og man ender opp med i overkant av 300 gram korn per kvadratmeter.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Det var et vanskelig spørsmål, men et enda vanskeligere spørsmål er hvorfor du la denne i helse-kategorien.

Dette leste jeg i en bok:

1 såkorn gir ca 3 aks, hvert aks gir ca 20 korn.

Om du planter med 10 cm mellomrom (ta 2 såkorn i hvert hull) får du 9*9*3*20 = 4860 korn fra 200 såkorn på en kvadratmeter.

Om dette stemmer med virkeligheten skal jeg ikke si.

Tillegg: Ifølge informasjonen over (326 kg pr. dekar) er det 326 gram per kvadratmeter. Hvis hvert korn veier 0,065 gram gir min utregning 0,065*4860 = 316 gram per kvadratmeter.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Jeg er agronom og har drevet med korn i 15 år. Kommer halt an på hvordan forholdene er, men en gjennomsnitts avling på hvete er ca 500 kg pr dekar. Da ved en så mengde på 22 kg pr daa, samt normalt NPK tilførsel ved våren. Da er en dekar 1000 m2 så deler du 500 på 1000 m2= 0,5 kg. Altså ett brød pr pr dekar ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...