Gå til innhold

Folk med høy IQ glemmer oftere?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg merker det at folk som har høy IQ glemmer ofte. Et eksempel er fysikk læreren min. Han har muligheten til å bli medlem av Mensa. I timen så er det ikke unormalt at man hører han si "hvor la jeg kaffen, svampen, krittet" osv. Itillegg må vi noen ganger rette på han på tavla, for eksempel glemmer han kanskje et tall ellers har han skrevet noe feil. Er ikke sjeldent jeg hører "Oja, der skal det stå..". Han tenker også ganske lenge.

Poenget er at man ser at han skiller seg ut med en lavere treffsikkerhet på tavla iforhold til lærere som da ikke har veldig høy IQ. Itillegg glemmer han praktiske ting.

Endret av Dysfuncti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror også at det har mer å gjøre med at han er fysikklærer og at han tenker mer teoretisk enn praktisk og istedenfor å huske rom og sine egne bevegelser i så stor grad, husker han heller formler og naturvitenskapelige prinsipper. Men det kan jo muligens henge sammen med IQ da logiske personer har større forutsetninger for å bli for eksempel fysikklærere. Naboen til foreldrene mine har en doktorgrad i kjemi. Likevel har hun blant annet prestert å låse seg ute av huset mer enn én gang.

Lenke til kommentar

På skolen har vi flere med doktorgrad, alle sammen har full kontroll på kritt og svamp til tross for at flere av de har ofte flere matematiske-doktorgrader. Men jeg har lagt merke til at de oppfører selg helt andelenes og virker ikke-tilstedeværende når de er i en situasjon hvor det snakkes om andre ting en deres fagfelt. De gir rett og slett faen i hva som skjer, kunne ikke brydd dem noe mindre :p

Lenke til kommentar

De smarte tenker mye, lett å glemme ting da :) For å være helt ærlig tror jeg det bare er tilfeldig, for å ha høy må du kunne huske godt også.

Det stemmer vel ikke helt. Alle IQ-testene jeg har tatt baserer seg på kunnskap om ting du har foran deg i øyeblikket. Et visst korttidsminne må du jo ha for å huske spørsmålet og f. eks hvordan figuren du ser på skal roteres, men god hukommelse ser jeg ikke som en forutsetning for å score høyt på IQ-tester. At folk med høy IQ ofte har god hukommelse (hvert fall på ting de interesserer seg for) derimot kan jeg være med på.

Jeg har en kompis som jeg vil anse som meget intelligent. Han har mer eller mindre cruisa gjennom et siv. ing. studie på NTNU og var en av en håndfull personer som danka ut rundt 500 andre søkere i en jobbsøkeprosess, men husker han når fotballtreninga er eller å ringe opp igjen om noen ringer han når han er opptatt? Nope :-P

Lenke til kommentar

Jeg håper det er noe i det, for jeg kan være jævlig sløv! :grin2:

Ellen, søsteren til Magnus Carlsen, fortalte at Magnus raskt glemte ting han fant uinteressant. Om han fikk beskjed om å ta med søpla ut, kunne det være glemt når han gikk ut noen minutter senere. Mens når det kom til sjakkspilling har han en helt usannsynlig god hukommelse. Så en teori fra meg er at de mest intelligente menneskene har en mer selektiv hukommelse, hvor det som interesserer dem setter seg fast, mens resten blir glemt.

Broren min som er Mensa-medlem er forøvrig en av de sløveste og lettglemte menneskene jeg kjenner.

Lenke til kommentar

Jeg håper det er noe i det, for jeg kan være jævlig sløv! :grin2:

Ellen, søsteren til Magnus Carlsen, fortalte at Magnus raskt glemte ting han fant uinteressant. Om han fikk beskjed om å ta med søpla ut, kunne det være glemt når han gikk ut noen minutter senere. Mens når det kom til sjakkspilling har han en helt usannsynlig god hukommelse. Så en teori fra meg er at de mest intelligente menneskene har en mer selektiv hukommelse, hvor det som interesserer dem setter seg fast, mens resten blir glemt.

Broren min som er Mensa-medlem er forøvrig en av de sløveste og lettglemte menneskene jeg kjenner.

Det var jo en lur måte å påpeke at du har høy IQ på.

Jeg er også veldig sløv Hahahaha. Vet liksom ikke om jeg låste døra, glemmer fort avtaler(må skrives ned), dårlig med navn, glemmer hva jeg skulle gjøre/si, Glemmer hvor jeg la koppen, mobilen, tingen (typisk at jeg må lete rundt i huset nesten hver dag). Dette skjer så og si hver dag.

Kanskje jeg har høy IQ, eller hva Zarac? :p

Endret av Dysfuncti
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg merker det at folk som har høy IQ glemmer ofte. Et eksempel er fysikk læreren min. Han har muligheten til å bli medlem av Mensa. I timen så er det ikke unormalt at man hører han si "hvor la jeg kaffen, svampen, krittet" osv. Itillegg må vi noen ganger rette på han på tavla, for eksempel glemmer han kanskje et tall ellers har han skrevet noe feil. Er ikke sjeldent jeg hører "Oja, der skal det stå..". Han tenker også ganske lenge.

Poenget er at man ser at han skiller seg ut med en lavere treffsikkerhet på tavla iforhold til lærere som da ikke har veldig høy IQ. Itillegg glemmer han praktiske ting.

Han glemmer sånne småting fordi han gjør det automatiskt hver eneste time hver dag hver uke osv. Sånne ting tenker man ikke over siden det "skjer av seg selv".

Jeg har det sånn på jobb. Går omtrent på autopilot hele dagen og gjør mye rart. Men om noen spør om jeg har gjort en av tingene som jeg vanligvis gjør så kan jeg ikke huske å ha gjort det siden jeg går å tenker på noe heeeeeeeeeeeeelt andre ting. Seff noen ganger da.. Ikke sånn at jeg er zombie hver dag.

Kan jo og ha noe med forskjellige klasserom og layouts som "forvirrer autopiloten".

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Merker i hvert fall godt at i eksamensperioder forvandles jeg og klassekameratene til en gjeng med surrete tullinger. Virker som hjernen går i en snål modus hvor den holder styr på de kompliserte fagene, men vanlige dagligdagse ting får ingen plass. Jeg plasserer stadig tannbørsten under håndsåpedispenseren, og så glemmer jeg midtveis i baderutinen om det er morgen eller kveld. Så står jeg der med en kontaktlinse på pekefingeren og vet ikke om jeg nettopp tok den av eller om jeg skal ta den på. På skolen kan jeg tro, etter å ha løst ut en stor regneoppgave, at det er umulig å inverslaplace Y fordi "den er jo bare en konstant", venninnen min tror at 200 + 67 = 20067, en venn våknet til mens han stod og helte appelsinjuice i søppelbøtta(?!), en annen stod plutselig og stirret på en kniv og husket ikke hvordan hun skulle bruke den. Men de avanserte fagene våre, de holder vi styr på. Kanskje det har å gjøre med hvordan hjernen prioriterer?

Endret av altura
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...