Gå til innhold

iOS bruker vurderer å prøve Android


henrikwl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er spent på hva du ender opp med, da jeg er i samme situasjon som deg (har iPhone 5, vurderer Android).

 

Jeg var en runde rundt på Lefdal og Expert i går og tuklet med forskjellige telefoner. Jeg falt pladask for Sony XPeria, så jeg endte opp med å bestille den fra Komplett. :roll:

 

Litt dyrere enn å bare låne en Galaxy S3, men pytt sann. Den som intet våger, intet vinner. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber på Expert, og lurer egentlig bare på; hvorfor bestilte du fra komplett, når du kan få den til samme pris på Expert? :p I tillegg til at det er "pengene tilbake garanti" om den skulle komme på tilbud innen 30 dager. Bare for å vite det for moro skyld :)

 

Dette er litt seint ute, men hadde villet tilføye at Galaxy S4 er det MYE batterifeil på for tiden. Får inn flere telefoner i uken med det som ser ut som fuktskade, men som tydeligvis har gått på garanti, så er noe grunnleggende feil med batteriene der på noen forsendelser.

Lenke til kommentar

Gratulerer. Hvilken Xperia ble det? Kom gjerne med tilbakemelding på hva du synes når du har fått testet litt.

 

Det ble Z1. Kanskje litt overkill å kjøpe flaggskipet sånn hvis en bare skal prøve, men skitt au. ;) Så kan en i hvert fall ikke skylde på dårlig hardware.

 

Jobber på Expert, og lurer egentlig bare på; hvorfor bestilte du fra komplett, når du kan få den til samme pris på Expert? :p I tillegg til at det er "pengene tilbake garanti" om den skulle komme på tilbud innen 30 dager. Bare for å vite det for moro skyld :)

 

To grunner. For det første så var jeg ikke klar over at Expert hadde samme pris som Komplett. Jeg er så vant til at butikk er dyrere enn nettbutikk, så jeg undersøkte aldri prisene uten abonnement. For det andre så er det jobben som betaler, og da er det greiere å handle hos Komplett og få faktura sendt rett til jobben i stedet for å styre med utleggsrefusjon. :)

Lenke til kommentar

 

To grunner. For det første så var jeg ikke klar over at Expert hadde samme pris som Komplett. Jeg er så vant til at butikk er dyrere enn nettbutikk, så jeg undersøkte aldri prisene uten abonnement. For det andre så er det jobben som betaler, og da er det greiere å handle hos Komplett og få faktura sendt rett til jobben i stedet for å styre med utleggsrefusjon. :)

 

Forstår :) Neida, Expert skal matche konkurentspris til beste evne. Så om telefonen er 200kr billigere på komplett enn expert (medregnet frakt), så får du den 200kr billigere hos oss :-)

 

edit; Ligger til 5490 både på komplett.no og expert.no

 

PS; Prisjakt er alltid et fint verktøy :)http://www.prisjakt.no/fight.php

Endret av empetre
Lenke til kommentar

 

Forstår :) Neida, Expert skal matche konkurentspris til beste evne. Så om telefonen er 200kr billigere på komplett enn expert (medregnet frakt), så får du den 200kr billigere hos oss :-)

 

edit; Ligger til 5490 både på komplett.no og expert.no

 

PS; Prisjakt er alltid et fint verktøy :)http://www.prisjakt.no/fight.php

 

Men matcher dere pris kun i nettbutikken deres eller også i fysisk butikk? Jeg vet fra tidligere erfaring med Lefdal at jeg i butikk måtte betale noen hundrelapper mer (husker ikke hva det var jeg kjøpte) enn den prisen de hadde i sin nettbutikk - på grunn av kostnader knyttet til den fysiske butikken. Det er helt legitimt argument det, men hvis det nå er slik at Expert kjører samme pris både i nettbutikk og fysisk butikk så er jo det enestående. :)

Lenke til kommentar

Det står som regel litt forskjell pris på nett og i butikk, men det skal ikke være noen "nettpris" nei. Pris på nett, skal du også få til i butikk. Om kundebehandler prøver seg med noen hundrelapper mer, så er dette feil. Hender at det er noen som prøver seg, da vi som regel taper penger på å selge til nettpris ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min Z1 i fysisk Expert-butikk. Nettbutikken hadde den da til kr 4.895,- mens det i fysisk butikk var priset til heftige 5.999,-. Fikk nettpris uten å måtte diskutere i det hele tatt. Sa bare at jeg regnet med at de solgte den til samme pris som på nett, og det var ingen problem (selv om selgeren hevet øyebrynene tre hakk når han så differansen på butikk og nett). Gjorde akkurat samme med konas S4 noe uker tidligere, så kudos til Expert der.

Lenke til kommentar

Så, det spekuleres i at kunden ikke er oppdatert og betaler butikkpris uten spørsmål, men hvis kunden har sjekket og ber om nettpris så får han det? Nice! :p

 

Det er jo greit å vite. Det er jo et ufravikelig faktum at å ha en butikk å kunne henvende seg til ved eventuelle problemer er mye greiere enn å måtte styre med epostutveksling og postgang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men matcher dere pris kun i nettbutikken deres eller også i fysisk butikk? Jeg vet fra tidligere erfaring med Lefdal at jeg i butikk måtte betale noen hundrelapper mer (husker ikke hva det var jeg kjøpte) enn den prisen de hadde i sin nettbutikk - på grunn av kostnader knyttet til den fysiske butikken. Det er helt legitimt argument det, ...

For ordens skyld;

Nettbutikkene legger også til et beløp, det kalles da frakt eller porto. Selv når du henter på lageret til komplett i Sandefjord må du betale frakt-tillegget (hentebu pris).

 

... men hvis det nå er slik at Expert kjører samme pris både i nettbutikk og fysisk butikk så er jo det enestående. :)

Enig i den. Særlig siden det er umulig å få varen til den prisen nettbutikkene setter på varen, du slipper nemlig ikke unna frakt. (Noen få unntak finnes dog).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

For ordens skyld;

Nettbutikkene legger også til et beløp, det kalles da frakt eller porto. Selv når du henter på lageret til komplett i Sandefjord må du betale frakt-tillegget (hentebu pris).

 

Dette er sant. Jeg har ikke undersøkt dette nøye, men det kan godt tenkes at butikkpris og nettpris+frakt jevnt over er nokså likt - med noen tilfeller slik som learntofly over her nevner, hvor forskjellen var over tusenlappen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det står som regel litt forskjell pris på nett og i butikk, men det skal ikke være noen "nettpris" nei. Pris på nett, skal du også få til i butikk. Om kundebehandler prøver seg med noen hundrelapper mer, så er dette feil. Hender at det er noen som prøver seg, da vi som regel taper penger på å selge til nettpris ;)

Dette høres ikke ut som min siste opplevelse hos Expert. Da hadde Expert.no rabatt på iPad Min til 2190 kr, men da jeg gikk i min lokale Expert fikk jeg beskjed om at "vi kan ikke matche sånne nettpriser, for vi skal jo yte kundeservice også". Så den Expertbutikken matchet ikke sine egne websider engang. Kjøpte på Elkjøp jeg.

Lenke til kommentar

Jeg hentet telefonen på pick up point i går, og har lekt meg med den en del i går og nå i dag morges.

 

Så langt tipper vektskålen over på positiv side. :)

 

Jeg kan jo begynne med de tingene jeg ikke er så veldig begeistret for.

 

Kompleksitet, og mangel på helhet. De fleste apper ser bittelitt forskjellige ut, og selv om det finnes apper på iOS også som skiller seg ut er mangelen på helhetlig inntrykk regelen snarere enn unntaket her på Android. Google har klart å holde et noenlunde likt inntrykk på sine apper, men ut over det er det mye forskjellig. Sikkert bare en vanesak.

 

Tilbakeknappen oppfører seg slik jeg forventer kun 9 av 10 ganger. I omtrent samme forhold er den også funksjonelt identisk med tilbakefunksjonen i selve appen jeg har åpen, men jeg har enda ikke lært meg å kjenne igjen når den er identisk, og når den gjør noe helt annet. Dette håper jeg er en vanesak, for slik det er nå bruker jeg litt mye tid på å finne tilbake til der jeg var.

 

Appkræsj. Kontakter-appen kræsjer når jeg søker etter og prøver å åpne en av kontaktene i fra den ene google-kontoen min (jeg har to stykker konfigurert). Dette er bare irriterende.

 

Litt lite informasjon rundt synkronisering. Hva er forskjellen på en Facebook konto og en "Facebook med XPeria" konto? Eller en Google og en Google+ konto? Hva synkes, og når? En del FB kontakter ser ut til å ha falt ut av Kontakter-appen, og jeg får dem ikke inn igjen, samme hvor mange ganger jeg "Synkroniserer nå". Her trengs mer polering.

 

Dette er småting som sikkert kommer til å gå seg til etter hvert, med oppdateringer fra Sony og Google, og med at jeg bare blir bedre kjent rundt om kring i miljøet. Det skal dog sies at jeg aldri hadde disse problemene med iOS – men det er kanskje ikke så rart tatt i betraktning at filosofien i de to OSene er forskjellig.

 

Jeg kan jo også ta med småtingene jeg virkelig liker.

 

Widgets. Ja, velkommen etter sier kanskje mange, men de er veldig praktiske.

 

Det at jeg kan bytte ut standard-apps. Jeg bruker nå Hangouts som SMS og MMS app, og har dermed replikert iMessage funksjonaliteten, i det jeg kan ha SMS- og IM-tråder fra samme person samlet.

 

I det store og det hele er jeg positivt overrasket over hvor god erstatning for mange av iOS' integrerte funksjoner det finnes. Ja, de krever litt mer jobb å sette opp, og man vet jo ikke at andre Android-brukere har et lignende oppsett slik man vet med iOS, men det er ikke sikkert at det betyr noe egentlig. Det vil jeg jo finne ut etter hvert.

 

Nå tror jeg det bare trengs et innarbeidet bruksmønster over tid for å kunne sammenligne de to OSene, etter at det initielle oppsettet er gjort, blinget er utforsket og småproblemene overkommet eller akseptert.

 

Jeg er dog fortsatt ikke i tvil om hvilket OS jeg ville anbefalt til bestemor eller andre som ikke har et teknologisk bein i kroppen. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...