Snylter Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Hei Jeg lurer egentlig på hva folk flest har av utstyr i bilen nå om vinteren.. Selv har jeg: -Varm og god sovepose -Solide og varme vintersko -Varm og god vinterjakke med refleks -Varm og god vinterbukse med refleks -Spade -Lommelykt -Ruteknuser og beltekutter Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Sikkerhets trekant, refleksvest, ruteknuser/beltekutter, slepekabel, og startkabler. Har også kjøleveske til motor da jeg misstenker en lekkasje fra radiator selv om det ikke bli påvist av verksted. Endret 26. november 2013 av Rudde93 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Slepetau Førstehjelpspakke Refleksvester Startkabler Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 faen det glemte jeg, har jo såklart slepekabel og startkabler.... Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Kondomer og glidekrem 5 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Mobiltelefon. This. ...og Webasto. Så, hvis jeg står fast, er det bare å fyre opp parafinbrenneren og vente til hjelpen kommer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Mobiltelefon. Betrakter du virkelig mobiltelefon som sikkerhetsutstyr? Det er ganske mange veistrekninger i Norge som ikke har mobildekning å skryte av fortsatt. Er dette alt du har med ved kryssing av fjelloverganger i vinterhalvåret også? This. ...og Webasto. Så, hvis jeg står fast, er det bare å fyre opp parafinbrenneren og vente til hjelpen kommer. Det hjelper nok veldig om du drar av veien og skader bilen slik at ikke den lenger kan brukes.. Og ikke minst, er i et område uten mobildekning. Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) - Startkabler og -batteri - Mobil (nesten å rekne som ekstrautstyr sidan eg aldri brukar telefonen) - Varseltrekant - Reservehjul m. utstyr - Refleksvest - Ofte ei dyne (éi dyne, to heimstader.. trur eg burde investere i dyne nr 2 snart ). No køyrer eg aldri lang av garde med denne bilen, så ser ikkje på mykje anna som naudsynt. Endret 26. november 2013 av Alecs Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Betrakter du virkelig mobiltelefon som sikkerhetsutstyr? Det er ganske mange veistrekninger i Norge som ikke har mobildekning å skryte av fortsatt. Er dette alt du har med ved kryssing av fjelloverganger i vinterhalvåret også? Det hjelper nok veldig om du drar av veien og skader bilen slik at ikke den lenger kan brukes.. Og ikke minst, er i et område uten mobildekning. For å svare seriøst: Jeg krysser ikke fjelloverganger i bil om vinteren. Om jeg skal gjøre det tar jeg med klær. Normalt kjører jeg bare i Oslo og på hovedveiene mellom Oslo og sørlandet, og da er behovet for noe mer enn telefon svært begrenset. 1 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 hmm, folk hadde voldsomt mye utstyr, hvor bor folk? I bilene våres ligger det bare refleksvest, varselstrekant og noe verktøy.. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Har førstehjelpspute i bilen konstant, om vinteren har jeg også med startkabler og slepestropp som takler 5 tonn tror jeg det var.. eller om det var mer.. Også har jeg mobilen og lader. Legger jeg ut på tur slenger jeg også med en ekstra genser, verktøysett og no snacks =) Edit: Refleksvest og varseltrekant gadd jeg ikke å ta med da det er påbudt... Endret 26. november 2013 av Hardboiled Rice 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg kjørte Tromsø-Vadsø uten refleksvest og varseltrekant i det første kraftige snøfallet for en drøy måned. Jeg hadde kjøpt bilen to dager tidligere og ikke tenkt på de tingene der. "Sikkerhetstiltakene" jeg hadde: Spylervæske, isskrape, snøkost. Ikke spade... Visakort. Venner i Nordreisa. Venner i Alta. Med sofa for overnatting. Ekstra vintersko og tøy, samt et fleecepledd. Banan og drikkevann. Firehjulstrekk (Subaru Legacy), Nokian R, men ikke kjetting. Men aller viktigst var smarttelefonen. Ikke for å ringe etter hjelp, men for å sjekke vegmeldinger og værmeldinger underveis. Valgte pga. dette å kjøre i godvær over vidda, i stedet for fjelloverganger med snøfokk langs kysten. Viktigste sikkerhetstiltak er å ikke kjøre inn i en snøstorm hvis man ikke må. Og det må man sjelden. Nå har refleksvest, varseltrekant og snøspade fått fast plass i bilen. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Refleksvest Varseltrekant Snøspade Teppe Vinterjakke som jeg ellers har på meg. Dekkskum med kompressor (fikk ikke med reservehjul eller jekk med nybilen...) Det er dette jeg kjører rundt med til vanlig. Hvis jeg skal på tur over fjellet, så ville jeg ha passet på å ha full tank, godt med klær og mat. Burde nok også hatt førstehjelpspakke og slepetau. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Ut over det som er påbudt har jeg førstehjelpsskrin, teppe, lommelykt, hansker og kniv. I tillegg har jeg alltid mobiltelefon med. Skal jeg på lengre turer (ut av byen) kan det tenkes at jeg vil ha med meg litt ekstra klær. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Til de som "bare bor i Oslo og østlandet": Eneste gangen jeg har trengt førstehjelpsutstyr var faktisk midt i Oslo. En dame kryssa veien foran meg og skled og falt overende og slo hodet, jeg sto på rødt lys og hadde orkesterplass. Dette var litt utpå natta en hverdag og jeg var den eneste tilstede. Da var det greit å ha mer enn bare telefonen kan man si.. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Har nettopp kjøpt ny bil, har ikke "en ting". Dvs har faktisk ikke sjekket hva som ligger i bilen, men regner med det ligger litt verktøy, trekant og vest. Heldigvis er det skikkelig reservehjul, men hvorfor i h.... henger den under bilen? Men slepetau, startkabler, lader, ekstra spylervæske, ymse lyspærer, brukbart førstehjelpspute og thermoteppe er ting som er greit å ha bilen, og ikke tar allverdens plass. Kjettinger ligger i bilen hele vinterhalvåret. Skal vi på lengre tur, i kaldere strøk som over et fjell, er det obligatorisk med litt mer varme klær, mat-drikke og ekstrastell til ungene, spade og antispinnebrett elns til å legge under hjulene. Skulle forresten hatt meg en ny spade, type sammenleggbar og av brukbar kvalitet (ikke Biltema, m.a.o.). Noen tips? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 hmm, folk hadde voldsomt mye utstyr, hvor bor folk? I bilene våres ligger det bare refleksvest, varselstrekant og noe verktøy.. Jeg bor i Oslo, men er alltid forberedt på å kjøre en lengre tur når som helst. Heldigvis er det skikkelig reservehjul, men hvorfor i h.... henger den under bilen? Kjettinger ligger i bilen hele vinterhalvåret. Skal vi på lengre tur, i kaldere strøk som over et fjell, er det obligatorisk med litt mer varme klær, mat-drikke og ekstrastell til ungene, spade og antispinnebrett elns til å legge under hjulene. Skulle forresten hatt meg en ny spade, type sammenleggbar og av brukbar kvalitet (ikke Biltema, m.a.o.). Noen tips? Spaden min er en god gammel slager fra jeg var barn, en aluminiumsspade av sammenleggbar type. Tar omtrent null plass. At reservehjulet er under bilen er jo gull, jeg skulle ønske de hadde tenkt slik på min, for jeg må faktisk ta ut alt jeg har baki for å få ut reservehjulet. Reservehjulet ligger under blant annet hundeburet (ganske stort.) og blir håpløst å få ut i praksis. Nå har det jo uansett feil dimensjon i forhold til hjulene på bilen også, så det er uaktuelt å bruke det Jeg er glad jeg har bil der jeg ikke trenger å tenke på kjetting (finnes uansett ikke plass til det) og antispinnebrett har jeg aldri sett behovet for heller. Nei, takke meg til en bil som er god på vinterføre i utgangspunktet.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 De gangene jeg har hatt bruk for kjettinger/antiskligreier så har det vært for å få løs andre biler som blokkerer veien. Samt et par ganger for å komme opp til en luksusparkeringsplass på toppen av en bakke hvor ingen andre kommer opp når det er glatt. Selv ikke 4x4-SUV-ene som har rykte på seg til å komme fram over alt og aldri skli av veien eller havne på taket eller noe. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Jeg har stort sett ikke behov for kjettinger de gangene jeg drar opp andre heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå