Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken parkett synes du er finest?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp.

Driver å bygger hus, og skal velge ut parkett nå.

Den jeg har her jeg bor er Merbau, syns den er stilig, men alt synes på den så vil ikke ha samme.

Det finnes mange parkett der ute, og vanskelig å velge.

Hvilken har du og hvilken anbefaler du?

Den som jeg har satt meg ut heter for Ask hvitt, synes den er så stilig, men usikker på hvordan den vil se ut på stor overflate.? Altså den skal jeg ha i stue som er 34kvm + kjøkken som er 13kvm.

Usikker på hvordan den vil se ut.

Eller burde jeg gå for eikeparkett, det som er sikrest?

Håper på mange svar og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at eikeparkett i vanlig eikefarge er et ganske sikkert valg. Nokså tidløst. Det kommer til å overleve mange motesvingninger. Hvit/grå/svarttonet parkett kan også være fint, men det er mer en motegreie som om noen år kan oppfattes som veldig umoderne. Men det viktigste er hva man selv liker, noe som passer ens egen smak.

Selv har jeg lyst på bambus. Finnes også i forskjellige fargevarianter, men i utgangspunktet ganske likt eikeparkett på farge. Mønsteret er annerledes, da det er sammenpresset av en gress-sort, ikke skåret ut av trestammer. Og skal være hardere, noe mer slitesterkt enn eik.

Andre valg: Parkettplater med tre staver per plate, eller enstavs? "Industrigulv" der treet er lagt på tvers av parkettplatene? Det er mange valg, og igjen: Det viktigste er hva man selv liker, å velge noe som passer ens egen smak.

Lenke til kommentar

Da jeg la denne engang så ble jeg overrasket hvor pent resultatet ble.Med Opus parketten så blir ikke skjøtene helt bra. Vurder å bruke Fjordal.

Jeg fikk beskjed at jeg kan se på parkett kun en plass og butikken heter Parkettpartner på Østre Akersvei i Oslo. Skal til dem på Torsdag og prøve å finne lik farge som på den Opus sin, Ask hvitt.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt eikelaminat fra Pergo. Det koster litt men det ser utrolig bra ut. I tillegg så er det vedlikeholdsfritt og ser ut som the real deal.

Fikk nettopp lagt dette på et helt plan.

Hvis du ikke har rabatt på din lokale byggvarehandel anbefaler jeg deg å sjekke litt forskjellige varehandeler og se om de kjører kampanje eller har tilbud på akkurat Pergo laminat i eik - kan være veldig mye å spare om man skal legge litt gulv.

Endret av Pjuuok
Lenke til kommentar

Hvis du MÅ ha parkett som krever vedlikehold og samtidig har mye høyere pris så synes iallefall jeg at Kährs Eik Nouveau White fra side 11 på denne katalogen: Montér katalog så bra ut. Du bør gå for eik med en mild tidløs farge. Tror ikke det er så lurt å gå for mørkt gulv, for det blir du fort dritt lei. Plankene bør være breie og ikke av typen med mange små planker, da det iallefall etter min mening virker rotete og lite stilrent.

Det er best å kjøpe dyrt når det kommer til gulv. Kvalitet er viktig. Rev opp et 20 år gammelt gulv for litt siden. Det var egentlig helt unødvendig, for det så ut som nytt, men forandring fryder...

Lenke til kommentar

Hvis du MÅ ha parkett som krever vedlikehold og samtidig har mye høyere pris så synes iallefall jeg at Kährs Eik Nouveau White fra side 11 på denne katalogen: Montér katalog så bra ut. Du bør gå for eik med en mild tidløs farge. Tror ikke det er så lurt å gå for mørkt gulv, for det blir du fort dritt lei. Plankene bør være breie og ikke av typen med mange små planker, da det iallefall etter min mening virker rotete og lite stilrent.

Det er best å kjøpe dyrt når det kommer til gulv. Kvalitet er viktig. Rev opp et 20 år gammelt gulv for litt siden. Det var egentlig helt unødvendig, for det så ut som nytt, men forandring fryder...

Nei, e'ru gærn? Nesten tusen kr pr.kvm... Nope, kommer ikke på tale.

Nei, her var det lite hjelp å få.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at noe av grunnen til at det er lite hjelp å få er at du kjøpe hos Parkettpartner. Hvis man ikke kjenner dem eller produktene de selger, så får du neppe råd om noe de selger, og diverse råd om ting du ikke kan velge, fordi det selges hos mer tilgjengelige byggevarekjeder.

Er denne her til hjelp?

http://parkettpartner.no/finndittgulv/

Det ble stille også før jeg sa hvor jeg må handle parketten.

De jeg må handle hos, de har Norges største utvalg i parkett, så om dere kommer med forslag fra Maxbo eller Monter, så vil jeg klare å finne noe om ikke likt men som ligner, ihvertfall.

Lenke til kommentar

Det er ikke på gulv du skal spare penger. Har jobbet med Kährs i en tidligere jobb, og de har super kvalitet. Billig 3 stavsparkett er hverken fint ellet bra. De gulvene gulner noe vannvittig og har håpløs lakk.

Gulv er et sted hvor du burde grave litt ekstra dypt i lommene, det er kjedelig å bytte og er en enorm del av ibteriøret.

Personlig liker jeg hvitlakkerte eikegulv med litt spill i, de guøner ikke like fort (pga hvit), de har mye fargespill og gir en mer rustikk feeling og de er en stav selvfølgelig.

Kombiner med trelaminat som kahrs også leverer. Disse får du i samme look som vanlig parkett, da kan du ha tynnparkett på soverom osv og tyklparkett i stue og gang. Voila du har kvalitetsgulv til en rimelig pris.

Lenke til kommentar

Forstår men jeg vil ikke gi over 50.000 på gulv, det er ikke bare gulvet jeg skal bytte, det er også kjøkkeninnredning, badinnredningen med fliser, trapper osv... Og som sagt, laminat er uaktuelt, selv om det er bra.....

Hvorfor en stav parkett selvfølgelig? Om fem år så kan det gå av moten.

Lenke til kommentar

Enstav vil ikke gå av moten. Om du kombinerer tynnparkett (ikke laminat, men et tynnere lag med treverk) og vanlig vil det ikke bli så mye dyrere.

Enstav ser best ut.

Folk som pusser opp er til tider skikkelig rare, hadde noen som handlet topp maling for 40 000 men villse spare på pensler. Hadde folk som hadde gått for nydelig parkett i stuen og ville spare penger og kvalitet på underlag.

Kvalitet koster litt mer, og en, to eller tre staver er ikke det viktigste her. Det viktige er å forstå at skikkelige gulv er eb investering, knirking, riper, gulning og dårlig passform er fremtisige problemer du ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...