Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hjelp! Jordingsfeil etter montering av oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Jeg monterte en oppvaskmaskin i en leilighet som ikke har hatt dette før. Når det ble bygd så ble det lagt opp og alt var klart, var bare å smette inn oppvaskmaskinen og koble til.

Oppvaskmaskin fungerer og alt er riktig montert. Desverre så viser sikringsskapet i leiligheten en diode som blinker rødt ved "Jordingsfeil".

Oppvaskmaskinen er nesten helt ny, dvs. den er 1 mnd gammel og har blitt litt brukt i en annen leilighet.

Jeg får ikke noe støt eller kjenner dirring når jeg tar på metalloverflater på den. Har ikke fått målt disse overflatene da jeg ikke har utstyr akkurat her.

Har ringt elektrikeren min, og han mener jeg skal ta med oppvaskmaskinen tilbake til Elkjøp. Da det er litt logistikk for å få ordnet dette så ønsker jeg helst å unngå dette og prøver å spørre her på Diskusjon om det er noen som har noen lignende erfaringer eller løsninger :)

Noen som vet noe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontakten er ikke en vanlig kontakt, men en litt større avlang sak med 3 pinner istedenfor 2. Det ser ut som denne ikke er helt original.

Kan det ha noe for seg å skru opp denne stikkontakten og prøve å koble annerledes, for så å skape samme effekten som man ville fått ved å snu kontakten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kontakten er ikke en vanlig kontakt, men en litt større avlang sak med 3 pinner istedenfor 2. Det ser ut som denne ikke er helt original.

What? Alle oppvaskmaskiner for husholdningsbruk skal ha vanlig stikkontakt for max 16 A. Den du beskriver er komfyrstikk for max 25 A. Er det koblet rikitg i denne kontakten?

Lenke til kommentar

Har fått ordnet det nå.

Ja, oppvaskmaskinen hadde teknisk stikkontakt. Dette er ettermontert. Mistanken min ble bekreftet når jeg skrudde opp stikkontakten også - den er nemlig koblet som en vanlig stikkontakt med jordingen i midten, noe som er helt feil. Jordingen på disse kontaktene er den lengste pinnen på siden, og det er også jordingssymbol på denne.

Har nå rettet på dette og fått jordet kontakten. Flaks ingenting har blitt ødelagt i mellomtiden. Nå fungerer alt som det skal uten alarm om jordingsfeil.

Endret av Pjuuok
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ja, oppvaskmaskinen hadde teknisk stikkontakt. Dette er ettermontert. Mistanken min ble bekreftet når jeg skrudde opp stikkontakten også - den er nemlig koblet som en vanlig stikkontakt med jordingen i midten, noe som er helt feil. Jordingen på disse kontaktene er den lengste pinnen på siden, og det er også jordingssymbol på denne.

Sånn går det når man leker elektriker uten å vite hva man gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...