Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC restarter under installasjon av Win 8.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må vel i Advanced modus i Bios for å så finne fram til Dram innstillingene.

Har et Asus hovedkort selv og her må minnet settes manuelt for å få det til å fungere optimalt, men det bør la seg gå å starte opp via Mem Ok knappen.

Noe tyder på at ting ikke er helt stabilt i systemet ditt , har du en annen strømforsyning du kan teste med?

Lenke til kommentar

Du må vel i Advanced modus i Bios for å så finne fram til Dram innstillingene.

Har et Asus hovedkort selv og her må minnet settes manuelt for å få det til å fungere optimalt, men det bør la seg gå å starte opp via Mem Ok knappen.

Noe tyder på at ting ikke er helt stabilt i systemet ditt , har du en annen strømforsyning du kan teste med?

Takk for svar, men om minnet ikke kjører optimalt så bør jeg fremdeles klare å installere windows? Skal prøve å installere Windows7 å se om det hjelper.

Nei, har bare denne PSU'n..

Lenke til kommentar

Takk for svar, men om minnet ikke kjører optimalt så bør jeg fremdeles klare å installere windows? Skal prøve å installere Windows7 å se om det hjelper.

Nei, har bare denne PSU'n..

Nja, ikke om det gir direkte feil.

Generelt så kan det være at du har problemer med : Gammel bios versjon som ikke støtter minnet du kjøpte , feil innstillinger for minnebrikkene dine ( for lite strøm , timings osv ) , dette vil så slå ut i problemer med stabilitet og eventuelt reboot.

Men det er også en haug av andre muligheter som kan forårsake dette , sjekk også opp hvilken Bios versjon du har og søk på nettet etter de siste oppdateringene, der kan du ofte lese hva som har blitt fikset og om du er berørt.

Akkurat nå vet jeg ikke helt hva som er galt med datamaskinen din, men jeg antar at det er en av hovedkomponentene ( Hovedkort / minne / psu ).

Lenke til kommentar

Da fant jeg det ut, funker om jeg kun bruker en minnebrikke, 2 eller flere gjør at den fryser

Det betyr sannsynligvis at brikkene kjører på feil timings eller for lite volt ( 1.5 - 1.6 ).

Her bør du som sagt gå inn manuelt og justere dette via bios , deretter starter du pcen og laster inn Memtest86 via en usb dongle eller Cd/dvd for å bekrefte at minnet er feilfri.

De nyeste versjonene av Memtest viser deg også i hvilket spor den defekte minnebrikken står, det kan også være lurt å teste 1 og 1 spor med en minnebrikke som er "frisk" for å se om det kan være noe galt med hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg kontrollerte alle 4 minnene med Memtest86+ (v5.01) og fant ingen feil. Prøvde så å sette minnene ifra default (1333Mhz) til XMT (2133Mhz) uten at det hjalp. Så prøvde jeg å starte opp med KUN en minnebrikke i A1, A2, B1 og B2 osv og fant ut at om jeg setter noen minnebrikker i B1 eller B2 så vil den ikke starte å laste windows.

Funker fint med A1 og A2 og fikk installert Windows 8.1 osv men setter jeg den tredje brikken i enten B1 eller B2 kommer jeg ikke forbi BIOS.

Har bestilt ny hovedkort nå så for håpe at det andre kortet funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...