Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap høst 2013


Anbefalte innlegg

Diskutér i vei!

 

Gjerne legg ut gode råd. Er i ferd med å lese gjennom pensum, så langt virker faget ganske likt sosiologi og sosialantropologi.

 

Noen som har noen tanker rundt aktuelle temaer?

 

Da var forberedelsesdelen lagt ut, den lyder slik: "Les de vedlagte tekstene og sett deg inn i velferdsforskjeller mellom ulike grupper i det norske samfunnet"

Kilde: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/H13/4_des/SAM3016_Sosialkunnskap_Forebuing_H13.pdf

 

Håper på en rett frem eksamen, men velferd er et såpass bredt tema at de trekke inn ganske mye fra pensum.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskutér i vei!

 

Gjerne legg ut gode råd. Er i ferd med å lese gjennom pensum, så langt virker faget ganske likt sosiologi og sosialantropologi.

 

Noen som har noen tanker rundt aktuelle temaer?

Jeg husker jeg hadde sosiologi og sosialantropologi 2 året på VGS. 3 året hadde jeg sosialkunnskap og jeg kan ikke si jeg husker noen spesiell forskjell. Likte fagene veldig godt, dog. Tar nå en bachelor i historie og programmet legger til rette slik at du kan sette sammen andre emner som utgjør et fagområde(Praktisk pedagogisk-utdanning krever minst 2 fagområder, historie utgjør da en del). Jeg vil da gjerne velge emner som utgjør samfunnsfag som det andre fagområdet og da kan det godt hende jeg kommer over disse igjen.

 

Er det videregående eller høyere nivå du arbeider med? Hvis sistnevnte, hvordan er pensum og innholdet? (Vanskelig etc.)

Lenke til kommentar

Jeg skal ta sosiologi og sosialantropologi som privatis neste halvår. Hvordan er den, er pensumet stort? Ligner det mye på samfunnsfag?

Faget har mye til felles med samfunnsfag ja. Pensumet er ikke så altfor krevende eller i overkant omfattende, det viktigste er å tilegne seg fagbegreper og definisjoner, og å kunne anvende disse på en måte som viser at du forstår pensum. Ellers er det viktig å drøfte (for og imot).

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Da var d privatisteksamen på meg imorgen og. fikk ikke tak i læreboken, men fikk lastet ned sammendrag fra alle kapittlene på http://livslopogvelferd.cappelendamm.no/ (ifra boken Livsløp og velferd 2007) Kan jeg da referere i tekst fra boken? har ikke fått lest noe særlig, da jeg holder på med bacheloroppgave men satser på å forbedre karakteren min fra 3 til ihvertfall 4. Noen som har noe tips til hva som er viktig på sosialkunnskap eksamen? er det å trekke mest mulig ifra kompetansemålene inn i oppgaven? :)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Da var d privatisteksamen på meg imorgen og. fikk ikke tak i læreboken, men fikk lastet ned sammendrag fra alle kapittlene på http://livslopogvelferd.cappelendamm.no/ (ifra boken Livsløp og velferd 2007) Kan jeg da referere i tekst fra boken? har ikke fått lest noe særlig, da jeg holder på med bacheloroppgave men satser på å forbedre karakteren min fra 3 til ihvertfall 4. Noen som har noe tips til hva som er viktig på sosialkunnskap eksamen? er det å trekke mest mulig ifra kompetansemålene inn i oppgaven? :)

 

Last ned forberedelsesdelen som kommer her: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/For-skoler/Under-eksamen/Forberedelsesdeler-til-eksamen-i-videregaende-opplaring/?WT.ac=forberedelse&boks=pavirker den skal være lagt ut før kl 9.

 

Du kan ha med deg alt av hjelpemidler utenom kommunikasjon. Det vil være en fordel å ha med seg diverse artikler fra media på minnepenn for å referere / ta utgangspunkt i disse. I kildelisten må du oppgi nettadresse til kilden, og nedlastingsdato. Om du bruker et PDF-program for å "skrive" ut artiklene til harddisk, blir ofte URL-en borte, om den er for lang. Det kan være lurt å da lagre nettadressen i et tekstdokument.

 

Ellers er det viktig å svare godt på alle oppgavene om man får flere.

Jeg ville lest meg litt opp på Max Weber før eksamen, men det er mye hjelp å hente i boka.

 

Det er viktig å presentere flere sider av en problemstilling så det ikke fremstår som du tenker svart/hvitt.

Lenke til kommentar

Da var forberedelsesdelen lagt ut, den lyder slik: "Les de vedlagte tekstene og sett deg inn i velferdsforskjeller mellom ulike grupper i det norske samfunnet"

Kilde: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/H13/4_des/SAM3016_Sosialkunnskap_Forebuing_H13.pdf

 

Håper på en rett frem eksamen, men velferd er et såpass bredt tema at de kan trekke inn ganske mye fra pensum.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Takker for tips. Har ikke lest om Adam Smith, så dette var fint å få vite. Merkelig at jeg ikke kan erindre navnet hans fra boken (Fokus Sosialkunnskap). Får ta en titt i samfunnsfagboka.

 

Da jeg hadde sosialkunnskap tok læreren opp Smith av og til. The Wealth of Nations er et av de viktigste samfunnsvitenskapelige verk som noensinne er skrevet. Boken gir en beskrivelse av økonomiske forhold i mange land, og Smith forklarer sammenhengen mellom verdiskapning og måten næringsliv og politikk er organisert på. Hans økonomiske liberalisme hadde arbeidernes og de fattiges velferd som et viktig mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da jeg hadde sosialkunnskap tok læreren opp Smith av og til. The Wealth of Nations er et av de viktigste samfunnsvitenskapelige verk som noensinne er skrevet. Boken gir en beskrivelse av økonomiske forhold i mange land, og Smith forklarer sammenhengen mellom verdiskapning og måten næringsliv og politikk er organisert på. Hans økonomiske liberalisme hadde arbeidernes og de fattiges velferd som et viktig mål.

Fantastisk! Får føre et par notater om dette.

 

Tenkte forresten at det kan bli aktuelt å lage en spørreundersøkelse, så ville lest litt om kvalitative og kvantitative metoder.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Håper ikke det blir undersøkelse....

Her er mine utgangsnotater

 

Utgangsspørsmål:

· Hva er velferd?

· Hvilke prinsipper bygges velferdsstaten på?

· Referansegrupper

· Konsekvensen av store velferdsforskjeller

· Betydningen av utdanning for alle

· Ulike grupper (innvandrere, eldre, funksjonshemmede)

· Erik Allardt

· John Rawls

· Anthony Giddens og Amartya Sen

· Opphopning av goder

· Egaligært samfunn

· SSBs levekårsundersøkelse

· Politisk velferd

· Religiøs velferd

· Funksjonshemmede: definisjon, levekår, IA-avtalen, Empowerment-tanken, klientskapende samfunn, resosialiseringsteori, diskrimineringsteori

· Innvandrere: Definisjon, behov for arbeidskraft, manglende deltagelse, press på offentlige goder, grunnlaget for innvandringspolitikk, konsekvens av konjunkturendringer, resosialiserende effekt ved deltagelse i samfunnet, barrierer i arbeidslivet, utfordringer knyttet til sosialiseringen, universalisme, kulturrelativisme, språk,

Lenke til kommentar

Oij! Dette var veldige gode nøkkelord.

 

Mye her som jeg ikke har fått med meg ordentlig. Håper selv det ikke blir en spørreundersøkelse, men man vet aldri dessverre.

Så at i vår så hadde de også om velferdsstaten:

- ulike måter velferdsstaten kan finansieres og styres politisk

- artikkelen i vedlegget "Innvandrerne løfter Norge"

 

Og da måtte de visst lage en spørreundersøkelse.

Hvilken bok bruker dere forresten?

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Oij! Dette var veldige gode nøkkelord.

 

Mye her som jeg ikke har fått med meg ordentlig. Håper selv det ikke blir en spørreundersøkelse, men man vet aldri dessverre.

Så at i vår så hadde de også om velferdsstaten:

- ulike måter velferdsstaten kan finansieres og styres politisk

- artikkelen i vedlegget "Innvandrerne løfter Norge"

 

Og da måtte de visst lage en spørreundersøkelse.

Takk for det :-) Begynner nå på et lengre notat, og legger det gjerne ut når jeg er ferdig. Kunnskap er jo et kollektivt gode ;-) Helt enig med deg i at det er lite lurt å satse på at man ikke får spørreundersøkelse. Bedre å være forberedt enn å risikere å sitte der som et spørsmålstegn :-)

Lenke til kommentar

Takk for det :-) Begynner nå på et lengre notat, og legger det gjerne ut når jeg er ferdig. Kunnskap er jo et kollektivt gode ;-) Helt enig med deg i at det er lite lurt å satse på at man ikke får spørreundersøkelse. Bedre å være forberedt enn å risikere å sitte der som et spørsmålstegn :-)

Haha, akkurat! ^^

 

Skal lese gjennom velferdskapittelet nå og skrive notater underveis. Kan også legge ut når jeg er ferdig!:)

Lenke til kommentar

Hvordan definerer dere velferd? Jeg mener Erik Allardts skille mellom tre hovedtyper av behov er et godt utgangspunkt. Altså at den enkeltes velferd er et resultat av graden av tilfredsstillelsen av fysiologiske, økonomiske, sosiale, kjærlihetsmessige, psykologiske, politsike og kulturelle behov

 

Tror dere jeg er helt på villspor?

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du delte notatene dine!

Skal selv i gang med å lese igjennom de mest relevante kapitlene nå.

 

Har aldri hørt om at man skal lage en spørreundersøkelse, hvordan foregår det på en eksamen isåfall? :)

Legger ut notatene mine etterpå, og muligens noen nyttige lenker.

 

Det er egentlig ganske rett frem. Du lager en spørreundersøkelse (basert på en metode, er ikke sikkert det er oppgitt hvilken metode du skal benytte deg av, så da må du velge den som passer oppgaven best) og begrunner valget av spørsmål på bakgrunn av det du ønsker å komme frem til. Det som er litt vrient er at du må holde det ganske faglig.

 

Men ellers er det helt OK.

Hvordan definerer dere velferd? Jeg mener Erik Allardts skille mellom tre hovedtyper av behov er et godt utgangspunkt. Altså at den enkeltes velferd er et resultat av graden av tilfredsstillelsen av fysiologiske, økonomiske, sosiale, kjærlihetsmessige, psykologiske, politsike og kulturelle behov

 

Tror dere jeg er helt på villspor?

SItter selv å funderer på dette. Du er ikke på villspor, nei. Tenker bare at det må finnes en enklere måte å ordlegge seg på.

 

I bokmålsordboka står det: trygge livsvilkår med hensyn til sosiale goder

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

I min definsjon vil om hva som er velferd vil jeg nok nevne at velferd er den samlede nytten vi har av vårt materielle forbuk. Velferd er også tilfredstillelse av fysiologiske-, sosiale og selvrealiseringsbehov. Kan være greit å nevne tilgang på ressurser og evnen til å bruke dem. (Sjanselikthet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...