ostenxx Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Hei. Kort og greit om arbeidssituasjonen: Jeg jobber som sykepleier i 100 % stilling. Kommunalt ansatt. Turnusarbeid med dag - og kveldsarbeid, arbeidshelg 3. hver helg. Tariffavtale. Per tiden er jeg ikke fagorganisert og ser heller ingen grunn til å bli det med det første da arbeidsplassen ikke har tillitsvalgt for sykepleierforbundet. Så til saken: Vi er oppsatt til å møte jevnlig på møter hvorav enkelte oppmøter faller utenom normal arbeidstid (altså utenom de avtalte vakttidene). Arbeidsgiver har gjort avtale med tillitsvalgt (sannsynligvis i Fagforbundet) om at det skal være obligatorisk oppmøte på disse møtene og at man godtgjøres med vanlig lønn for timene møtet/kurset varer dersom det faller utenom normal arbeidstid. Det gis derimot ikke overtidsbetaling. Spørsmålet mitt til dere som kjenner til arbeidsmiljøloven er om dette er lov? Har jeg ikke som ansatt i full stilling krav på overtidsbetaling (timelønn + overtidsbetaling) for all obligatorisk oppmøte utenom den faste avtalte arbeidstiden? Jeg er vant til at obligatorisk oppmøte utenom avtalt arbeidstid = overtid. Setter pris på litt informasjon på dette området. Endret 25. november 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Hei. I arbeidsmiljøloven så er overtid definert slik: Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid Altså er det i følge loven ikke overtid før etter ni timer en dag eller 40 timer en uke. Siden du sannsynligvis jobber 37,5 timer i uken så kan man med loven i hånd arrangere møter i 2,5 time før det er snakk om overtid. Her er det dog høyst sannsynlig at tariffavtalen skrenker inn denne adgangen, og da må du prate med din tillitsvalgte eller fagforening. ...eller vent, du var jo ikke fagorganisert. Kanskje en ide å bli det slik at du kan få hjelp med dette? -- Terje. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Det fyrste du bør gjere er å organisere deg, det er heller ikkje noke problem å bli sin eigen tillitsvalgt. Du kan også med stor sannsynligheit velge å melde deg inn i den samme fagorganisasjonen som dei øvrige ansatte er medlemmer av, du må ikkje velge sjukepleierforbundet sjølv om du er sjukepleier. Så til saka; I utganspunktet så skal du du ha betalt for den tida du setter til disposisjon for arbeidsgiver, dette inkluderer slike møter når dei er obligatoriske. Men det er ikkje gitt at du har rett på overtid, det kan også tenkast at du berre får avspasering som kompensasjon. Men dette må du sjekke nærmare opp i, det viktigaste å sjekke er kva arbeidsavtalen din seier om slike ting. Mange fagforeininger forhandler fram at dei organiserte får automatisk overtidsbetalt, eller at dei får betalt for minst to timer, osv. Men slike ting må avtalast, enten gjennom foreninga eller privat mellom deg og arbeidsgiver. Som BlueEAGLE skriver så er det ei stor sannsynligheit for at slike obligatoriske møter faller innanfor normal arbeidstid og at dette ikkje utløyser krav til overtidsbetaling. Normalt sett så skal det ikkje være spesielt vanskelig å få til ein avtale med arbeidsgiver som kompanserer for den ulempen dette fører til. Dersom du argumenterer med at du ikkje får utnytte fritida di og at reisa fram og tilbake tar både tid og koster penger så bruker det å gå greit å få til ein avtale. Om ikkje anna så er det kanskje mulig å legge enkelte av møta slik at dei er umiddlebart før eller etter din vanlige arbeidstid. Det er forøvrig også greit å nevne at det i enkelte tilfeller vil kunne være hensiktsmessig å være samarbeidsvillig ovanfor arbeidsgiver. Er du firkanta og krever overtidsbetaling for slike småting så kan arbeidsgiver svare med å bli firkanta tilbake. Du bør derfor tenke over kva fordeler og ulemper dette vil føre til. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Det fyrste du bør gjere er å organisere deg, det er heller ikkje noke problem å bli sin eigen tillitsvalgt. Du kan også med stor sannsynligheit velge å melde deg inn i den samme fagorganisasjonen som dei øvrige ansatte er medlemmer av, du må ikkje velge sjukepleierforbundet sjølv om du er sjukepleier. Så til saka; I utganspunktet så skal du du ha betalt for den tida du setter til disposisjon for arbeidsgiver, dette inkluderer slike møter når dei er obligatoriske. Men det er ikkje gitt at du har rett på overtid, det kan også tenkast at du berre får avspasering som kompensasjon. Men dette må du sjekke nærmare opp i, det viktigaste å sjekke er kva arbeidsavtalen din seier om slike ting. Mange fagforeininger forhandler fram at dei organiserte får automatisk overtidsbetalt, eller at dei får betalt for minst to timer, osv. Men slike ting må avtalast, enten gjennom foreninga eller privat mellom deg og arbeidsgiver. Som BlueEAGLE skriver så er det ei stor sannsynligheit for at slike obligatoriske møter faller innanfor normal arbeidstid og at dette ikkje utløyser krav til overtidsbetaling. Normalt sett så skal det ikkje være spesielt vanskelig å få til ein avtale med arbeidsgiver som kompanserer for den ulempen dette fører til. Dersom du argumenterer med at du ikkje får utnytte fritida di og at reisa fram og tilbake tar både tid og koster penger så bruker det å gå greit å få til ein avtale. Om ikkje anna så er det kanskje mulig å legge enkelte av møta slik at dei er umiddlebart før eller etter din vanlige arbeidstid. Det er forøvrig også greit å nevne at det i enkelte tilfeller vil kunne være hensiktsmessig å være samarbeidsvillig ovanfor arbeidsgiver. Er du firkanta og krever overtidsbetaling for slike småting så kan arbeidsgiver svare med å bli firkanta tilbake. Du bør derfor tenke over kva fordeler og ulemper dette vil føre til. Jeg er vant med at arbeidsplasser bundet av tariffavtale innen helsesektoren har 35,5 timers arbeidsuke. Når man er ansatt i 100% stilling jobber man med andre ord i en fulltidsjobb. Alt av obligatorisk møtevirksomhet eller arbeidstid som faller utenom 100% stillingen utløser dermed overtid (dette er min tidligere erfaring). Det er også normalt at man godtgjøres med overtidbetaling fra første time dersom man må gå lengre en vakt eller blir beordret på jobb. Når det gjelder møter har mine tidligere arbeidsgivere gitt timer + overtidstillegg som kompensasjon for obligatorisk (tvungen) oppmøte. Derimot har det vært helt normal praksis at de har satt opp frivillige personalmøter som kun har blitt kompansert med avspasering. Generelt føler jeg at det er alt for mye møtevirksomhet som blir satt som obligatorisk i denne jobben. Det er enda verre for de som må møte opp på fridager. Selvfølgelig kunne jeg ha organisert meg, men i dette tilfellet har arbeidsgiver og tillitsvalgt tatt avgjørelsen på egen hånd, og de organiserte har ikke gitt godkjennelse på forhånd. Den tillitsvalgte har blitt påminnet om saken i etterkant, men det blir ikke gjennomført endringer. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Då må du nesten finne fram tariffavtalen og vise til at du har rett på overtidsbetalt for slike obligatoriske møter. Normalt sett er virksomheiter som er bundet av tariffavtale nødt til å tilby dei samme vilkåra uorganiserte. Men tariffavtalen som er inngått mellom fagforeninga og arbeidsgiver vil være bindande for alle dei ansatte sjølv om dei er uenige. Den tilitsvalgte har fått fullmakt til å inngå slike avtaler gjennom å ha blitt valgt som tilitsvalgt på eit årsmøte i foreninga. For meg ser det derfor ut som at det er inngått ein bindande avtale om at slike møter skal være obligatoriske og at det berre skal betalast ordinær timesbetaling i dei tilfella at møtet havner utenom ordinær arbeidstid. Det som kanskje kan være aktuellt å sjekke opp er om det blir gitt ein anna form for kompensasjon i tillegg, eller om det i avtalen er lagt begrensninger for kor mange slike obligatoriske møter som kan gjennomførast i løpet av eit år. Og sjølv om du som uorganisert blir unntatt frå denne avtalen så må du sjå til arbeidsmiljølova. Som tidligare påpeikt så åpner lova for at det er fyrst når du har jobba 40 timers veke at det utløyser krav om overtidsbetaling. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Då må du nesten finne fram tariffavtalen og vise til at du har rett på overtidsbetalt for slike obligatoriske møter. Normalt sett er virksomheiter som er bundet av tariffavtale nødt til å tilby dei samme vilkåra uorganiserte. Men tariffavtalen som er inngått mellom fagforeninga og arbeidsgiver vil være bindande for alle dei ansatte sjølv om dei er uenige. Den tilitsvalgte har fått fullmakt til å inngå slike avtaler gjennom å ha blitt valgt som tilitsvalgt på eit årsmøte i foreninga. For meg ser det derfor ut som at det er inngått ein bindande avtale om at slike møter skal være obligatoriske og at det berre skal betalast ordinær timesbetaling i dei tilfella at møtet havner utenom ordinær arbeidstid. Det som kanskje kan være aktuellt å sjekke opp er om det blir gitt ein anna form for kompensasjon i tillegg, eller om det i avtalen er lagt begrensninger for kor mange slike obligatoriske møter som kan gjennomførast i løpet av eit år. Og sjølv om du som uorganisert blir unntatt frå denne avtalen så må du sjå til arbeidsmiljølova. Som tidligare påpeikt så åpner lova for at det er fyrst når du har jobba 40 timers veke at det utløyser krav om overtidsbetaling. Du har nok noen gode poeng her. Jeg har følt litt på den klassiske "irritasjonen" i det siste som henger sammen med obligatoriske møter. Det ble en noe betent diskusjon med arbeidsgiver om dette, men vi la det hele på hold. Det er gledelig å se at arbeidgiver tilbyr reiseregning samt godtgjøring for de som må passere bomveien flere ganger daglig for møtevirksomhet. Jeg har kanskje en oppfatning om at jeg skal være uforstyrret utenom vakttidene og ikke heftes med videre oppmøter uten at dette godtgjøres med overtid. Når vi først er inne på tematikken lurer jeg på hva som er alternativene ift. organisering for sykepleiere? Sykepleierforbundet er jo naturligvis det mest logiske valget, men finnes det andre aktuelle forbund som jobber for mitt yrke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå