Heel Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Hei! Lurer på litt angående kredittkort. Jeg er nå 22 år og student. Jeg byttet nylig bank fra sparebanken vest til Gjensidige siden jeg har over 200 000 kr på konto (utenom bsu) og Gjensidige gir meg gode renter på høyrentekonto med innskudd over 100 000kr. Jeg er også Nito-medlem og har derfor litt fordeler i Gjensidige. Det som er problemet mitt nå er at Gjensidige ikke vil gi meg kredittkort. Jeg har hatt kredittkort i snart 5 år fra min gamle bank, så og si ikke brukt det, men er en trygghet å ha med når man er ute å reiser eller man skal bestille noe på nettet. Jeg har altså ingen intensjoner om å bruke penger jeg ikke har og har aldri betalt så mye som en liten regning for sent. Jeg har generelt veldig god kontroll økonomiskt. Noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre for å eventuelt få kredittkort? Jeg syns jo selv at over 200 000kr på konto og plettfritt "rulleblad", etter å hatt kredittkort i flere år, burde være nok, er jo mange studenter med kredittkort(?). Jeg vil helst ha kredittkort hos Gjensidige siden jeg syns det er ryddigst å ha alt på en plass. Så til andre del av spørsmålet mitt: jeg har enda ikke kvittet meg med bankkort og kredittkort fra min gamle bank (byttet nå i høst og tenkte å stikke innom banken med kortene mine når jeg er hjemme i romjulen). Om det er plent umulig å få kredittkort hos Gjensidige, har jeg noen muligheter for å beholde kredittkortet mitt hos sparebanken vest, kun levere inn bankkortet? Hvordan blir det da isåfall mtp. årsgebyrer når jeg ikke har noen penger på kontoen. Kunne jeg satt inn litt penger på brukskontoen min, nok til å betjene kredittkortet mitt eller vil en bank trekke tilbake kredittkortet mitt når jeg egentlig ikke er bankkunde hos dem lenge? Jeg har jo fortsatt brukskontoen min hos dem, den er bare tom. MasterCardet ligger også fortsatt registert i nettbanken min der. Dette ble litt rotete, men håper noen som har litt peiling eller vært borti lignende situasjoner før kan gi meg noen tips, hadde hjulpet meg veldig! Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Problemet ditt er vel kanskje at du ikke har noen fast inntekt? Tror bankene ser på dette og ikke hvor mye penger du har i banken når du søker kredittkort. Jeg har nemlig 30 000 i kreditt på mitt visa gull og jeg har mindre penger enn deg på konto, men har hatt en fast inntekt på rundt 150' de siste årene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Studentfinansiering av PC gjennom Cresco gir automatisk Cresco Accept. Kjøp PC med gjennom studentfinansiering på for eksempel Elkjøp eller Lefdal. Hvis du består kredittsjekket får du automatisk ett Cresco-kort med en viss grense (trolig det PC-en kostet). Kortet virker på vanlig måte, når du har betalt ned så er kreditten tilgjengelig igjen hvis de da ikke har forandret det i det siste. PC-en kan du teste ut og levere tilbake hvis du ikke er fornøyd... kortet beholder man uansett. Endret 25. november 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Arne Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Såvidt jeg husker fra min tid i SPV, er det ikke noe årsgebyr på kredittkort, hverken MC eller Visa Gull. En mulighet er å beholde SPV sitt kredittkort (antar du har mastercard siden du har hatt det en stund?), og så legge inn fakturaene som efaktura, som du da får tilsendt i nettbanken i gjensidige. Da er selvfølgelig fortsatt kortet i SPV, men av alle praktiske hensyn vil du kunne betjene kortet fra nettbanken i Gjensidige. Kredittkortutstederne tar som regel hovedsaklig utgangspunkt i inntekt, som -Tommy sier. Det at du har hatt kredittkort før har dessverre ikke mye å si for den nye banken, men det at du ikke allerede har misligholdt gjeld i Gjensidige og ikke har noen betalingsanmerkninger, teller selvfølgelig positivt. Det kan dog virke som om Gjensidige har en streng linje på kredittkort, jeg vet at både SPV og DNB kan gi kredittkort (med lave kredittgrenser) til studenter. Når det kommer til at du har skiftet bank: ofte blir ikke hele kundeforholdet ditt avsluttet i den gamle banken, dette er litt avhengig av om du har sendt bankbytteskjema, eller om du bare har overført pengene fra SPV til Gjensidige. Det høres ikke ut som du har sendt bankbytteskjema siden brukskontoen din er der fortsatt. Når det kommer til kortene, er ikke dette noe du trenger å levere inn. Mange banker foretrekker det, men såvidt jeg husker melder SPV kort ut over telefon (05555). Du kan derfor ringe for å melde ut debetkortet, og si at du klipper det. Det gamle kredittkortet i SPV trenger du strengt tatt ikke gjøre noe med, med mindre SPV ringer og sier at du må ha lønnsinngang på kontoen din der for å kunne fortsette å ha det. Åpenbart får du ikke kredittkort hos Gjensidige, og du må derfor ha det hos en annen finansinstitusjon. Så sant det lar seg gjøre, kan du jo fortsette å ha det du har i SPV. Lenke til kommentar
Heel Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Jeg har sendt inn bankbytteskjema, men ba om å få beholde brukskontoen min hos sparebanken vest. Så alt av penger på høyrentekonto, bsu og brukskonto er flyttet over til Gjensidige. Noen som vet om hvordan jeg kan forsikre meg om at jeg får beholde kredittkortet mitt hos sparebanken vest? Føler det er litt teit å ringe dem for å høre om jeg fortsatt kan ha kredittkort hos dem når jeg ikke har noe penger der, men om jeg ikke gjør noe, vil det da bare fortsette å fungere? Tenkte å gi et siste forsøk hos gjensidige i dag ved å ringe dem når jeg kommer hjem fra eksamenslesningen. Kanskje de kan svare på om jeg kan forsette å bruke kredittkortet mitt hos sparebanken vest. Får satse på det Kredittkort føler jeg jo nesten at jeg må ha, jeg skal f.eks på reise i Japan og Thailand i 3 uker til våren og man er ganske hjelpeløs om man kun har ett kort. Om det ene kortet blir stjålet/ødelagt/mistet så står man jo der uten penger. For ikke å snakke om at jeg aldri hadde hadde lagt merke til om noen svindlet visakortet mitt ved å trekke små beløp, på masterCardet hadde jeg merket det med en gang, noe som gjør det mye tryggere å bruke til å betale med når man ikke er helt 100% sikkert på dem man skal bruke det hos. Krysser fingrene for at jeg finner en løsning, men tusen takk for svarene og ta gjerne imot flere Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Sitter i samme situasjon selv. Har cirka dobbelt så mye penger på konto som jeg har i gjeld til Lånekassen, noe inntekt fra deltidsjobb og sommerjobb, men kredittkort fra andre enn hovedbankforbindelsen min har vist seg vanskelig å få. Er inntekten, kombinert med relativt mye gjeld fra studielån, som setter en god stopper for det. SEB (som utsteder SAS Eurobonus Mastercard, f.eks.) har jeg ikke sjans hos, men hos DNB fikk jeg kredittkort da jeg åpnet konto, og det var heller ikke noe problem å tredoble kredittgrensen (til 15.000, så ikke spesielt høyt) på det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg har sendt inn bankbytteskjema, men ba om å få beholde brukskontoen min hos sparebanken vest. Så alt av penger på høyrentekonto, bsu og brukskonto er flyttet over til Gjensidige. Noen som vet om hvordan jeg kan forsikre meg om at jeg får beholde kredittkortet mitt hos sparebanken vest? Føler det er litt teit å ringe dem for å høre om jeg fortsatt kan ha kredittkort hos dem når jeg ikke har noe penger der, men om jeg ikke gjør noe, vil det da bare fortsette å fungere? Tenkte å gi et siste forsøk hos gjensidige i dag ved å ringe dem når jeg kommer hjem fra eksamenslesningen. Kanskje de kan svare på om jeg kan forsette å bruke kredittkortet mitt hos sparebanken vest. Får satse på det Kredittkort føler jeg jo nesten at jeg må ha, jeg skal f.eks på reise i Japan og Thailand i 3 uker til våren og man er ganske hjelpeløs om man kun har ett kort. Om det ene kortet blir stjålet/ødelagt/mistet så står man jo der uten penger. For ikke å snakke om at jeg aldri hadde hadde lagt merke til om noen svindlet visakortet mitt ved å trekke små beløp, på masterCardet hadde jeg merket det med en gang, noe som gjør det mye tryggere å bruke til å betale med når man ikke er helt 100% sikkert på dem man skal bruke det hos. Krysser fingrene for at jeg finner en løsning, men tusen takk for svarene og ta gjerne imot flere Du kan vel forklare dem at du ikke vil "slippe taket" på dem helt da det kan hende du bytter tilbake en gang i framtiden og at det er grunnen til at du fortsatt vil beholde kredittkortet der... etc, etc og slikt tull. Lenke til kommentar
Heel Skrevet 27. november 2013 Forfatter Del Skrevet 27. november 2013 Jeg fikk kredittkort! Etter en telefon til Gjensidige lovet kundebehandleren at de skulle se på saken og i dag fikk jeg sms om at kredittkortet var på vei til meg. Så da var problemet mitt løst seg, tusen takk for alle innspillene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå