jegharspørsmåltildeg Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Hei, jeg går i 9 trinn og skal ha tentamen imorgen. Tema er drap o.s.v og novelle. Hva burde jeg ha med i novella og hva er bra? Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Det er viktig å følge sjangertrekkene for novelle. Du kan lese litt om novellesjangeren her. Det er viktig at du holder deg til de reglene som står der, slik at din lærer forstår at du har godt forstått hva en novelle er. Ellers er det bare å skrive en god og spennende historie i novellen. Gjerne bruk teknikker som frampek, det kan gjerne resultere i spennende historier. Særlig kombinert med et tema som drap/mord kan dette passe godt. Det er også viktig at du er flink til å beskrive det som skjer, særlig i de viktige delene - f.eks. hvis noen finner noen drept, eller noen dreper noe, kan beskrivelsene og følelsene være viktige. Utvidet øyeblikk betyr å skildre en scene i teksten svært grundig. Det er vanlig å bruke flere sanser, både syn, lukt og hørsel. Du har sikkert lært en del om novelle fra før, samt at jeg antar du har en lærebok hvor det står litt nyttig. Du får ha lykke til i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå