Thor. Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Hei. Skal skaffe meg ny bruktbil. Er litt glad i lyd og ønsker mulighet til å koble en liten sub på en nyere bil. Problemet er at nyere biler ikke har DIN men er innebygd i dashbordet. Så da lurer jeg på hvordan det er med lydutgang på slike spillere for SUB, og USB/SD-kort muligheter til avspilling av MP3 filer (cd/dvd er for lite). Nå vet jeg at det er mange forskjellige spillere der ute. Og at disse er forskjellig utrustet. Ser da etter en bil til ca 100,000. Noen som har et generelt svar på dette? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 dem er nok forskjellig utrustet, dog kan spillere normalt sett byttes ut Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. november 2013 Forfatter Del Skrevet 25. november 2013 Så selv om spilleren er innkapslet i dashbordet så kan den byttes ut? Men da må det være spesifikke modeller? Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Så det du lurer på er om tips til en nyere bruktbil som det vil være enkelt å sette bilstereo i? Hvordan type bil vil du ha da? Sedan, SUV, pickup, 3-/5-dørskombi, stasjonsvogn? noe spesielt merke du foretrekker? missliker? spesielt som er must med bilen? 4hjulstrekk, masse krefter, diesel/bensin, automat? mye å ta i betraktning! Det at ikke alle de nyere bilene har pre-installert DIN er oftest ikke noe problem. enten har de mulighet for å bytte med monteringsramme, eller så har de gjerne en AUX mulighet installert. Selv har jeg en forkjærlighet for Saab 93 som mellom 2002 og 2006 hadde store vansker med å bytte hovedenhet og sette inn nytt stereo. MEN fra 2007 satt de inn en tilnærmet 2-din spiller som kan byttes. BMW har kanskje ikke de nyeste bilene til 100.000, men du kommer et stykke. får fine 5-serier. som igjen er bra biler å få anlegg i, selv om ikke hovedenheten vil se mest original ut. Eller å gå til innkjøp av en Golf kan jo også være noe? de nyere med 2-din standard vil også se noe originale ut med en ny spiller. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Det var mer et spørsmål om bilstereoen kan byttes ut, eventuelt om den kan uten for store modifikasjoner spille brukbart bra lyd for en mann på vei ut av ungdomsalderen som fortsatt vil ha litt lyd. Kan også bytte ut elementene i dører til noe med litt futt i istedet. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Generelt vil det letteste ofte være å bytte eksisterende papphøyttalere med noe av bedre kvalitet som passer i samme innfesting. Det vil sannsynligvis gi deg en forbedring uansett hva slags bil du kjøper. Hva som er mulig å gjøre med originalspiller er som du skjønner helt umulig å si noe om uten videre, da det varierer fra bil til bil. Dersom det er viktig for deg å ha muligheten for dette bør du styre unna biler som har flere funksjoner kombinert i "spilleren". Dersom enheten f.eks brukes til å veksle mellom kjørecomputer og radio/cd i et eksternt display er det sannsynlig at du vil miste en del av denne funksjonaliteten ved å bytte ut headuniten. Dersom headuniten kun står for lyd finnes det imidlertid ofte adapter-rammer som gjør at du kan montere enten 1-DIN eller ofte også 2-DIN-enheter. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Generelt vil det letteste ofte være å bytte eksisterende papphøyttalere med noe av bedre kvalitet som passer i samme innfesting. Det vil sannsynligvis gi deg en forbedring uansett hva slags bil du kjøper. Jeg bytta elementer i bilen min, brukte Focal IS130. De er ikke av den heftigste sorten, men de stikker ikke så dypt. (lite klaring ut mot vinduet) Tanken bak disse er å kunne bytte elementer med et minimum av modifisering. Jeg trengte kun å barbere litt med platesaksa, så passa dem inn i stedet for de originale, bak originale gitter i dørene. Diskantene er eksterne, men monteres lett med medfølgende monteringshus, delefiltrene er integrert. Dette ga meg en del mer lydtrykk og VELDIG mye bedre lyd, og det hele koster ikke mer enn 12-1300kr. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Hvilken spiller det blir i bilen blir ikke tatt med i noen vurdering før kjøp. Det er mange andre faktorer som går foran lydkvalitet og muligheter for utvidelse. Men utbytting av elementer i dørene blir nok gjort. Finnes det noen gode løsninger for å kunne spille av MP3 i en bil som ikke har MP3-funksjon? Tenker da at AUX in (om bilen har det) eller FM sender (til nød) blir mest aktuelt. Er det proffe løsninger på dette området som lar meg bytte musikk med bilstereoknappene? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Veldig mange spillere har USB. Men også nesten samtlige har katastrofale begrensninger i antall filer/mapper. F.eks at du kun kan ha max 100 mapper, og gjerne ingen undermapper, og gjerne bare 1000 filer i en mappe. Da må du nesten veldige mellom bare å ha bittelitt musikk via harddisken/minnepinnen eller et elendig system. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Veldig mange spillere har USB. Men også nesten samtlige har katastrofale begrensninger i antall filer/mapper. F.eks at du kun kan ha max 100 mapper, og gjerne ingen undermapper, og gjerne bare 1000 filer i en mappe. Da må du nesten veldige mellom bare å ha bittelitt musikk via harddisken/minnepinnen eller et elendig system. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 De aller aller fleste spillere kan byttes ut, og de fleste orginalspillere har veldig dårlig med utstyr, men det er ofte mulig med både BT, usb og aux med en overgang. Hvilken bil har du i sikte? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Jeg er ganske så tidlig i utkikksfasen men vurderer en Honda Accord 2,0 Sport 2004 eller Subaru Legacy 2.0 2004 Men som sagt, ganske så tidlig i utkikksfasen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Noen ganger så er selve spilleren DIN eller 2-DIN-kompatibel i festene, eller blir det med en liten brakett eller noe. Dog må du kanskje ut med masse penger for ny front for å få det til å gli inn i dashbordet. Jeg måtte gi 1500,- bare for panelene i en Yaris. Ca. samme prisen for å få 2DIN-spilleren inn i en E90 BMW. Dog kosta en 1DIN-adapter med panel kun 150kr. til BMW-en. Adaptere, monteringsset etc. finner du som regel flust av på Ebay. Er bare å søke der på de bilmodellene du er nysgjerrig på. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 De to bilene du ser på der, ser ikke ut til å være de enkleste å montere i. Ebay er din venn. f.eks. Honda Accord 2004http://www.ebay.com/itm/Honda-Accord-03-06-2003-2004-2005-2006-2-Din-Double-Din-Radio-Kit-Facia-Harness-/251153134754?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a79e4b4a2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå