Gå til innhold

Ingeniørjobb offshore

JaySpearing

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå VG2 studiespesialiserende og i det siste har jeg blitt mer og mer fristet på tanken på en jobb offshore. Jeg foretrekker helt klart realfag foran andre fag på skolen og ligger ann til en solid 5er i fysikk og en veldig sterk 4er i matematikk R1. Noe av det som drar meg mest i retning av et slikt yrke er arbeidstidene og en ganske pen lønn. Det jeg egentlig lurer på er hvilken utdanning jeg bør ta for å ha størst sjanse for innpass til en slik jobb og evt. hvilke eksakte jobber jeg kvalifiserer meg til da. (Hvilke arbeidsoppgaver osv.). Har et karaktersnitt på rundt 5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste maskin-, marin- og mer spesifikke olje/gass-linjene er relevante. De mer spesifikke er vel da undervannsteknologi i Bergen, NTNU eller Florø, eller offshoreteknologi i Stavanger. Det er iallefall de jeg kommer på i farten. Med førstegangskvote og 5 i snitt så tror jeg du kommer inn på de fleste retningene. Merk at ingeniøryrket går mer i retning av kontorarbeid, og feltarbeid på land, men offshore er også en mulighet. Saken er bare den at de offshore foretrekker de med grunnleggende feltkunnskaper, det vil si de med fagbrev i relevante retninger i bunn av ingeniørutdanningen. Men mulighetene er der likevel, det kan bare ta litt tid før du kommer dit.

Ellers er det en hel del tråder på forumet som handler om mye det samme som du spør om. Søk litt i arkivet og se hva du finner der.

Lenke til kommentar

De fleste maskin-, marin- og mer spesifikke olje/gass-linjene er relevante. De mer spesifikke er vel da undervannsteknologi i Bergen, NTNU eller Florø, eller offshoreteknologi i Stavanger. Det er iallefall de jeg kommer på i farten. Med førstegangskvote og 5 i snitt så tror jeg du kommer inn på de fleste retningene. Merk at ingeniøryrket går mer i retning av kontorarbeid, og feltarbeid på land, men offshore er også en mulighet. Saken er bare den at de offshore foretrekker de med grunnleggende feltkunnskaper, det vil si de med fagbrev i relevante retninger i bunn av ingeniørutdanningen. Men mulighetene er der likevel, det kan bare ta litt tid før du kommer dit.

Ellers er det en hel del tråder på forumet som handler om mye det samme som du spør om. Søk litt i arkivet og se hva du finner der.

Tusen takk for et veldig informativt og godt svar

Lenke til kommentar

Om det er olje og gass, petroliumsing.

Om det er alt omkring olje og gass, subsea er vel heller veien å gå fremover.

Maskin ing er vel noe mer bredt, derfor jeg valgte det ihvertfall.

Sjeldent det er mange ing på platform, men relevant innen olje og gass er jo fortsatt fult mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...