thaboszz Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 1. Står det egentlig i loven at man MÅ gjøre lekser? kan skolen gi deg annmerkning hvis man ikke har gjort de`? (dårlig formulert) 2. Kan skolen tvinge deg til å bli med på en eller annen realfagting klokken 6 på ettermiddagen? 3. Kan elevene gå hjem hvis læreren kommer over 20 min for sent? 4. Hvis det er under 15 grader i klasserommet kan elevene da dra hjem? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Utdanning er utrolig viktig, og den er der ikke for å plage deg slik som du tror. Voks opp. 9 Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg regner med at du går på vgs, og isåfall kan du gjøre hva faen du vil. (til og med slutte :o) Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 1. Står det egentlig i loven at man MÅ gjøre lekser? kan skolen gi deg annmerkning hvis man ikke har gjort de`? (dårlig formulert) 2. Kan skolen tvinge deg til å bli med på en eller annen realfagting klokken 6 på ettermiddagen? 3. Kan elevene gå hjem hvis læreren kommer over 20 min for sent? 4. Hvis det er under 15 grader i klasserommet kan elevene da dra hjem? Det meste av dette står det svar på i skolereglementet. 1. Lærer har hjemmel for å gi nedsatt orden/oppførsel i hht. loven via skolereglementet. 2. Ingen kan tvinge deg til noe som helst, men du liker sikkert ikke konsekvensen av å nekte. 3. Da er elevene sikkert pliktig til å varsle rektor. Se skolereglementet. 4. Nei, ikke nødvendigvis, men det er noen regler for helse og trivsel som må være møtt. Lenke til kommentar
Manus70000 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Det meste av dette står det svar på i skolereglementet. 1. Lærer har hjemmel for å gi nedsatt orden/oppførsel i hht. loven via skolereglementet. 2. Ingen kan tvinge deg til noe som helst, men du liker sikkert ikke konsekvensen av å nekte. 3. Da er elevene sikkert pliktig til å varsle rektor. Se skolereglementet. 4. Nei, ikke nødvendigvis, men det er noen regler for helse og trivsel som må være møtt. Enig med dette, og jeg ønsker å legge til at man gjør ingen ulovlig handling ved å feks ikke gjøre lekser, eller ved å skulke, men det kan gå ut over dine karakterer i forhold til skolen, og du velger selv om du vil bli noe i livet eller ikke. Grunnskolen er obligatorisk så der har du møteplikt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Ah, en elev som ønsker å slippe å gjøre sitt hjemmearbeid. Elever i grunnskolen har plikt til å delta aktivt i den opplæring som fastsettes for dem, noe som inkluderer å stille forberedt til timene. Hvis skolen bestemmer det vil det å stille forberedt til timene inkludere det å gjøre sine hjemmelekser. Dette følger av opplæringslova § 2-3 fjerde ledd. For elever i den videregående skole følger samme plikt av § 3-4 annet ledd, men plikten er noe modifisert i og med at eleven alltid kan velge å slutte på skolen. Grunnskoleelever kan slutte på skolen, men foreldrene må da sikre annet likeverdig opplæringstilbud. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå