Gå til innhold

Hvilken 4 TB disk til server?

el_cash

Anbefalte innlegg

Trenger litt mer diskplass på filserveren min. Er et par år siden jeg kjøpte disker, og da var 2 TB mest kurrant. Nå er det på tide å doble igjen, men er usikker på hvilke 4 TB disker jeg bør velge?

Noen av diskene jeg har sett på er:

WD Red 4TB NAS Harddrive (ser at WD Red har fått litt ymse omtale)

Seagate NAS HDD 4TB SATA3.0 (står "1 to 5-bays supported" - passer denne til en vanlig filserver?)

Seagate® Desktop SSHD 4TB (denne er dyrere og har flash-minne, uten at dette nødvendigvis gjør filoverføring på nettet kjappere)

Det viktigste for meg er at disken er stabil, det er ikke så viktig at den er rask. Server står på 24/7 så disken må tåle det, og helst være stillegående.

Hva ville du gått for? Ingen av de ovenstående, kanskje? Tips tas imot med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, hørt flere slike skrekkhistorier. Men hva med disk nr 2 på listen ovenfor; Seagate NAS HDD 4TB SATA3.0?

Funker den i en vanlig filserver, eller er det en disk som kun fungerer i NAS-oppsett? Finner ikke så mye galt om den på nett, snarere tvert imot. Eneste jeg ikke vet er om den vil funke i serveren...?

Lenke til kommentar

WD RE (Raid Edition) bør være trygge valg i hvertfall. De er laget for å være enda et hakk mer robuste ved kontinuerlig bruk enn Red. Har hatt fire sånne (i RAID 5) gående i snart ett år kontinuerlig uten problem.

Seagate sin Constellation er vel tilsvarende. Har ingen erfaring med denne.

Begge ligger naturligvis et hakk opp på kostnadsstigen kontra Red og NAS.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...