Gå til innhold

Bygging av maskin til enkle oppgaver

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ett oppdrag som består av å bygge en stasjonær maskin til ei kjærring som ikke kan data. Jeg har gitt henne en av datalære filmene mine, men det hun nå da trenger er en data slik at hun kan prøve seg frem.

Hvis hun lærer seg data så skal maskinen brukes til nettet, skriving, filmer og en rekke bibel programmer som f eks Databibelen og LOGOS.

Jeg skal da bygge denne maskinen selv rundt jul en gang og jeg leter nå etter deler. Jeg skal gjøre det hele så billig som mulig. Det er heller ikke krevende oppgaver som den skal brukes til som dere ser, men kun nett, skriving og programmer. Kanskje da ha en god harddisk, men ikke SSD.

Jeg skal gjøre det BILLIG og maskinen må fungere til det jeg har nevnt her. Jeg har kjapt mikset sammen noe fra komplett, men jeg er ikke sikker på dette i og med at jeg mikset sammen det hele i full hast. Jeg prøver også å få skaffet meg gratis deler fra diskusjon sin deletråd. Jeg vil helst gjøre det hele for under 2000 kroner pluss at jeg sikker får endel deler.

Noen som kan sette opp en liste til meg? :) Under her så ser dere listen min hitil, men den er ikke optimal med tanke på pris. Kom også gjerne med forbedringer :)

PS: Helst fra Komplett.no

post-263464-0-96857300-1385408782_thumb.jpg

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjerm har jeg fra før. En skjerm som jeg likegodt vil gi bort, tastatur har hun, mus er ok, høyttalere er ok. Det jeg da trenger er OS pluss hardware. Hadde bla vært fint om jeg f eks kunne ha fått en rekke deler så hadde det hele blitt billigere. Jo billigere oppsett jo bedre er det. Når det gjelder drift så er det ok at maskinen fungerer til det maskinen skal brukes til.

Lenke til kommentar

Ok, så du mener da at CPU kjøla som følger med prosessoren fungerer mer enn nok? :) SSD er ikke ett alternativ selv om jeg forstår fordelene. Ett annet alternativ er jo også å droppe planene om å bygge en ny, men oppgradere en maskin fra før 2005 en gang. Den er temmelig ut datert for å si det mildt!

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet en ny løsning. Jeg har jo en MSI maskin fra før 2005 en gang. Jeg vet ikke helt hva modellen osv heter, men jeg kan sikkert finne ut av dette. Jeg tror at jeg kjøper en minnepenn også setter jeg denne inn i maskinen. Dermed fungerer denne minnepennen som en disk hvor bilder, dokumenter og lignende blir lagret. Jeg gidder ikke å bytte harddisk i og med at OS ligger på den, med det hadde kanskje trengs med den 18,5 GB store harddisken :p Deretter så bytter jeg ut den Optiske Enheten i og med at dette jo er en billig investering også bytter jeg kanskje strømforsyning. Jeg tror den som ligger der fra før av er ganske dau.

Jeg har ett par prosessorer fra 2005 og hvis de er bedre enn de som sitter i fra før, samt at prosessoren passer i hovedkortet så bytter jeg vell dette også, men jeg tror i og grunn ikke at det passer i og med at det er en intel prosessor der fra før av (tror jeg) og de jeg har fra 2005 er fra AMD. Mulig jeg er heldig og har AMD fra før og at de prosessorene passer da. Hovedkort tror jeg ikke at jeg bytter i og med at dette er dyrt, hvis jeg ikke får ett da :p Dermed så burde maskinen igjen fungere til nett, skriving og bibelprogrammer. :)

Lenke til kommentar

Maskinen jeg har fra 2005 har en AMD Duron 1,00 Ghz prosessor. Denne prosessoren passer jo selvsagt inn i hovedkortet i maskinen, men tror dere at en AMD Athlon 64 2x 4200 eller 4400 passer inn i hovedkortet som sitter der fra før? :)

Finnes det eventuelt en prosessor på markedet idag som passer inn i samme kort. Er ikke helt sikker på hva slags hovedkort det er enda...

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Gjør både denne dama og deg selv en tjeneste og kjøp en fullt ferdig maskin ...

Det er lite eller ingenting å tjene på å snekre sammen noe selv. (Om du ikke skal lage noe som bare kan kjøre Windows XP, da, et OS som kastes på dynga neste år allerede.)

En billig PC med Windows 7 finner du f.eks. her: http://www.mpx.no/hp-600b-mt/795622

MPX har billigere (og mindre) maskiner også, men da går det i Windows 8 ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...